Americké vojenské letouny druhé světové války
Grumman F7F Tigercat
F7F Tigercat byl rychlý dvoumotorový stíhač s velmi štíhlým trupem a dvěma
vysoce výkonnými hvězdicovými motory. Byl vyvinut na základě požadavku amerického
námořnictva, které studiem vývoje války v Evropě došlo k poznatkům, že je
potřebné letadlo se silnou pohonnou jednotkou, silnou výzbrojí, pancéřováním a
samosvěrnými palivovými nádržemi. Proto byla firma Grumman vyzvána, aby postavila
stroj s motory o výkonu přes 4000 HP (oproti tehdy běžným 1000 HP) a s mnohem
silnější výzbrojí. Byl to jedno- nebo dvojmístný stíhací bombardér nebo noční
stíhací letoun, verze F7F-4N palubní letoun.
Letoun se však objevil příliš pozdě, aby významně zasáhl do druhé světové
války, přestože plně prokázal svou užitečnost v mnoha různých rolích, bylo jej
vyrobeno jen poměrně malé množství. V poválečné službě už byl zase zbytečný,
protože se začaly objevovat první proudové stroje.
F7F byl první dvoumotorový palubní letoun, který byl zařazen do služby, ale jeho
váha a rychlost vedly k omezení jeho činnosti pouze na pozemní základny US Marine
Corps. Pouze poslední verze, F7F-N byla plně uznána pro použití na letadlových
lodích. Verze nočních stíhačů zůstaly u USMC ve službě až do roku 1952.
Stručná charakteristika
F7F-1 |
Základní funkce |
Stíhací letoun |
Výrobce |
Grumman Aircraft Engineering Corporation |
Pohon |
Dva motory Pratt&Whitney R-2800-22W |
Výkon |
2x 2072 HP |
2x 1545 kW |
Rozpětí |
51,5 ft |
15,7 m |
Délka |
45,4 ft |
13,85 m |
Výška |
16,6 ft |
5,06 m |
Plocha křídel |
455 sq ft |
42,27 čtv. m |
Hmotnost |
prázdná |
15 957 lb |
7238 kg |
max. |
23 656 lb |
10 730 kg |
Max. rychlost |
427 mph |
687 km/h |
Dostup |
36 090 ft |
11 000 m |
Max. dolet |
1790 mil |
2880 km |
Výzbroj |
4x 20 mm kanón, 4x 12,7 mm kulomet (300 rounds each), 2x 454
kg bomb nebo 6 raket. Alternativně pod trupem 1x 21 inch (53,3 cm) torpédo. |
První let |
prosinec 1943 |
Posádka |
Jeden |
Datum výroby |
1944 |
Vyrobeno celkem |
250 |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved