zpět americké letectvo druhé sv. války

Americké vojenské letouny druhé světové války

NAVIGACE


Lockheed P-38 Lightning


P-38 Lightning byl velmi zvláštní dvoumotorový stíhač druhé světové války. Firma Lockheed neměla do té doby zkušenosti se stavbou válečných letounů a proto vytvořila (na základě požadavku US Army Air Corps, který chtěl dálkový přepadový a doprovodný stíhací letoun dosahující ve výšce 20 tisíc stop (6 km) rychlosti 576 km/h po dobu nejméně jedné hodiny) zcela revoluční stíhačku se spoustou technických novinek. Většina amerických stíhacích letadel poháněných motory Allison V-1710 trpěla špatným výkonem ve velkých výškách, ale P-38 byl opatřen turbokompresory v horních částech ocasních nosníků za motory. Letoun měl příďový podvozek, malou střední trupovou gondolu s kanónem a čtyřmi kulomety, dvojité směrovky, Fowlerovy klapky, chladiče po stranách nosníků a další.
Lightningy nebyly příliš vhodné do bojů v Evropě (přesto zde sestřelily 1771 letadel), protože měly horší obratnost, ale slávu si získaly doletem, spolehlivostí a všestranností. Velkých úspěchů dosáhly ve válce v Pacifiku - mimo jiné šestnáct P-38 zničilo letadlo admirála Jamamota (!) 880 km od své základny na Guadalcanalu. Typ P-38F byla první skutečně bojeschopná verze, nejvíce vyráběný typ P-38J se objevil s nově vyřešenými vstupy vzduchu ke chladičům, které konečně vyřešily problémy s chlazením (mezichladiče plnícího vzduchu byly přemístěny pod motory). Verze L se zvýšeným nouzovým výkonem motorů unesla až 1808 kg pum nebo deset raket, verze P-38M byla dvojmístná noční stíhačka s radiolokátorem ASH v pouzdru pod přídí, Lightningy sloužily také k vlečení kluzáků, plnily úlohu rychlé ambulance (dvě pouzdra s nosítky pod křídly), byly použity rovněž v rámci elektronického boje.
Poslední P-38 byl vyroben v září 1945 a letoun byl vyřazen ze služby v roce 1949.
Stručná charakteristika P-38F
Základní funkce Dálkový stíhací letoun
Výrobce Lockheed Aircraft Corp.
Pohon Jeden motor Allison V-1710-111 a jeden Allison V-1710-113 (rozdíl mezi dvěma submodely je v tom, že v P-38 otáčely vrtulemi v opačném směru) - vodou chlazené 12válce do V.
Thrust 2x 1600 HP 2x 1193 kW
Rozpětí 52 ft 15,85 m
Délka 37,8 ft 11,53 m
Výška 12,8 ft 3,91 m
Plocha křídel 328,3 sq ft 30,5 čtv. m
Hmotnost prázdná 13 012 lb 5902 kg
max. 15 814 lb 7173 kg
Max. rychlost 390 mph 628 km/h
Dostup 39 042 ft 11 900 m
Max. dolet 700 mil 1125 km
Výzbroj 1x 20mm kanón, 4x 12,7mm kulomet
Posádka Jeden
První let 27. ledna 1939 (XP-38)
Datum výroby 1942
 Stručná charakteristika P-38J
Základní funkce Dálkový stíhací letoun
Pohon Jeden motor Allison V-1710-111 a jeden Allison V-1710-113 (rozdíl mezi dvěma submodely je v tom, že v P-38 otáčely vrtulemi v opačném směru) - vodou chlazené 12válce do V.
Rozpětí 52 ft 15,85 m
Délka 37,8 ft 11,53 m
Výška 12,8 ft 3,91 m
Plocha křídel 328,3 sq ft 30,5 čtv. m
Hmotnost prázdná 14 112 lb 6401 kg
max. 21 620 lb 9806 kg
Rychlost 414 mph 666 km/h
Dolet 1880 mil 3025 km
Výzbroj 1x 20mm kanón, 4x 12,7mm kulomet, 2x 726 kg bomb
Posádka Jeden
Datum výroby 1943
Cena jednoho stroje 95 150 dolarů
Vyrobeno celkem 10 038 (všechny verze)


Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved