Americké vojenské letouny druhé světové války
Lockheed P-38 Lightning
P-38 Lightning byl velmi zvláštní dvoumotorový stíhač druhé světové války.
Firma Lockheed neměla do té doby zkušenosti se stavbou válečných letounů a proto
vytvořila (na základě požadavku US Army Air Corps, který chtěl dálkový přepadový
a doprovodný stíhací letoun dosahující ve výšce 20 tisíc stop (6 km) rychlosti 576
km/h po dobu nejméně jedné hodiny) zcela revoluční stíhačku se spoustou
technických novinek. Většina amerických stíhacích letadel poháněných motory
Allison V-1710 trpěla špatným výkonem ve velkých výškách, ale P-38 byl opatřen
turbokompresory v horních částech ocasních nosníků za motory. Letoun měl
příďový podvozek, malou střední trupovou gondolu s kanónem a čtyřmi kulomety,
dvojité směrovky, Fowlerovy klapky, chladiče po stranách nosníků a další.
Lightningy nebyly příliš vhodné do bojů v Evropě (přesto zde sestřelily 1771
letadel), protože měly horší obratnost, ale slávu si získaly doletem, spolehlivostí
a všestranností. Velkých úspěchů dosáhly ve válce v Pacifiku - mimo jiné
šestnáct P-38 zničilo letadlo admirála Jamamota (!) 880 km od své základny na
Guadalcanalu. Typ P-38F byla první skutečně bojeschopná verze, nejvíce vyráběný
typ P-38J se objevil s nově vyřešenými vstupy vzduchu ke chladičům, které konečně
vyřešily problémy s chlazením (mezichladiče plnícího vzduchu byly přemístěny pod
motory). Verze L se zvýšeným nouzovým výkonem motorů unesla až 1808 kg pum nebo
deset raket, verze P-38M byla dvojmístná noční stíhačka s radiolokátorem ASH v
pouzdru pod přídí, Lightningy sloužily také k vlečení kluzáků, plnily úlohu
rychlé ambulance (dvě pouzdra s nosítky pod křídly), byly použity rovněž v rámci
elektronického boje.
Poslední P-38 byl vyroben v září 1945 a letoun byl vyřazen ze služby v roce 1949.
Stručná charakteristika
P-38F |
Základní funkce |
Dálkový stíhací letoun |
Výrobce |
Lockheed Aircraft Corp. |
Pohon |
Jeden motor Allison V-1710-111 a jeden Allison V-1710-113
(rozdíl mezi dvěma submodely je v tom, že v P-38 otáčely vrtulemi v opačném směru)
- vodou chlazené 12válce do V. |
Thrust |
2x 1600 HP |
2x 1193 kW |
Rozpětí |
52 ft |
15,85 m |
Délka |
37,8 ft |
11,53 m |
Výška |
12,8 ft |
3,91 m |
Plocha křídel |
328,3 sq ft |
30,5 čtv. m |
Hmotnost |
prázdná |
13 012 lb |
5902 kg |
max. |
15 814 lb |
7173 kg |
Max. rychlost |
390 mph |
628 km/h |
Dostup |
39 042 ft |
11 900 m |
Max. dolet |
700 mil |
1125 km |
Výzbroj |
1x 20mm kanón, 4x 12,7mm kulomet |
Posádka |
Jeden |
První let |
27. ledna 1939 (XP-38) |
Datum výroby |
1942 |
Stručná
charakteristika P-38J |
Základní funkce |
Dálkový stíhací letoun |
Pohon |
Jeden motor Allison V-1710-111 a jeden Allison V-1710-113
(rozdíl mezi dvěma submodely je v tom, že v P-38 otáčely vrtulemi v opačném směru)
- vodou chlazené 12válce do V. |
Rozpětí |
52 ft |
15,85 m |
Délka |
37,8 ft |
11,53 m |
Výška |
12,8 ft |
3,91 m |
Plocha křídel |
328,3 sq ft |
30,5 čtv. m |
Hmotnost |
prázdná |
14 112 lb |
6401 kg |
max. |
21 620 lb |
9806 kg |
Rychlost |
414 mph |
666 km/h |
Dolet |
1880 mil |
3025 km |
Výzbroj |
1x 20mm kanón, 4x 12,7mm kulomet, 2x 726 kg bomb |
Posádka |
Jeden |
Datum výroby |
1943 |
Cena jednoho stroje |
95 150 dolarů |
Vyrobeno celkem |
10 038 (všechny verze) |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved