NAVIGACE |
|
|
posted by Jiri Wagner
P-61 Black Widow (Černá vdova) byl jediný letoun druhé světové války vyvinutý jako noční stíhač, jeho prototyp FP-61 byl objednán v lednu 1941. Přes svou velikost to byl obratný dvoumotorový letoun s dvěma trupy. V době, kdy byl zařazen do služby, měli Spojenci již takřka naprostou vzdušnou nadvládu a P-61 byl nasazován jako noční stíhač a útočný letoun.
V přídi letadla byl umístěn velký a těžký radar SCR-720 AI vyrobený v USA, čtyři kulomety ve hřbetní věžičce (jen u P-61A, kvůli chvění ve vzduchu byla odstraněna) byly dálkově zaměřované z předního nebo zadního pozorovatelského stanoviště a odpalované pilotem, hlavní palebnou sílu tvořily čtyři dopředu střílející kanóny pod trupovou gondolou, v níž seděli letci za sebou.. P-61 byl pouze pomalejší, na to, aby z něj byl skutečně plnohodnotný stíhač, přesto byl úspěšný jak v jižním Pacifiku, tak v Evropě. Od jara 1944 byly dislokovány dvě perutě ve Velké Británii, kde bojovaly proti V-1 a za cenu ztráty 25 vlastních letadel sestřelily 58 německých strojů. Vykonaly 3637 bojových vzletů.
Poslední stíhačkou P-61, která zničila japonský letoun, byla "Lady in the Dark" majora Lee Kendalla, DFC, která hlídkovala 15. srpna 1945 ve večerních hodinách poblíž Iwo Jimy a donutila svým manévrováním japonského letce k pokusu o přistání na hladině (což ovšem vedlo k jeho záhubě). V té době byl mjr. Kendall znám jako kpt. Solie Solomon. O průběhu hlídky je možno si přečíst v kopii tehdejšího hlášení.
Po válce bylo v roce 1946 přestavěno 36 letounů na typ F-15 Reporter určených pro
fotografický průzkum. Rovněž se P-61 využívaly na testování katapultovacích sedaček
a pro výzkum vlivu bouřek na drak letadel.
V roce 1946 bylo dvanáct strojů předáno námořnictvu pro výcvik pod označením
F2Ts. Ze služby v americkém letectvu byly P-61 vyřazeny v roce 1952 a poslední F-15
byl vyřazen v roce 1955.
Dnes existují čtyři kusy P-61s.
První C-model, který nikdy nebyl v boji, je k vidění US Air Force Museum ve
Wright-Patterson, ve městě Dayton, stát Ohio.
Druhý je vystaven v Smithsonian's Steven F. Udvar-Hazy Center ve Washingtonu DC.
Třetí kus je v nějakém parku v Číně.
Čtvrtý prochází teď pomalou rekonstrukcí v Mid-Atlantic Air Museum ve městě
Reading. BYl objeven v horách na Nové Guinei. Na stránkách muzea najdete další informace
jak k tomu to letounu, tak o průbhu jeho rekonstrukce.
Stručná charakteristika P-61B |
|||
Základní funkce | Noční stíhač | ||
Výrobce | Northrop Aircraft Inc. | ||
Pohon | Dva motory Pratt&Whitney R-2800-65 | ||
Výkon | 2x 2000 HP | 2x 1491 kW | |
Rozpětí | 66 ft | 20,12 m | |
Délka | 49,5 ft | 15,1 m | |
Výška | 14,8 ft | 4,49 m | |
Plocha křídel | 662,3 sq ft | 61,53 čtv. m | |
Hmotnost | prázdná | 24 000 lb | 10 886 kg |
max. | 38 000 lb | 17 237 kg | |
Max. Rychlost | 366 mph | 589 km/h | |
Poč. stoupavost | 2200 ft/min | 670 m/min | |
Dostup | 33 000 ft | 10 060 m | |
Max. Dolet | 2800 mil | 4500 km | |
Výzbroj | 4x 20mm kanón M-2 pod trupem, (P-61A také 4x 12,7mm kulomet ve hřbetní věžičce), až 4x 725 kg externích zbraní nebo nádrží. | ||
Posádka | Tři (pilot, radarový operátor, střelec) | ||
Datum výroby | 1944 | ||
Vyrobeno celkem | 706 |
Copyright © All Rights Reserved