Americké vojenské letouny druhé světové války
General Motors / Fisher P-75 Eagle
Firma General Motors se pokusila postavit stíhač s dlouhým doletem, který by z
časových důvodů (odpadly zkoušky jednotlivých komponent) využil součástí z
letounů
P-40 Warhawk (křídla),
A-24 Banshee (armádní verze střemhlavého
bombardéru
SBD Dauntless - ocas) a
F4U Corsair (podvozek). Tento "frankensteinovský"
letoun byl poháněn 24 válcovým motorem Allison V-3420, který byl vytvořen
spřažením dvou motorů V-1710 za sebe. Motor byl umístěn za pilotní kabinu a
prodlouženou hřídelí poháněl dvojici protiběžných vrtulí v přídi.
Po množství úprav mohlo být letadlo úspěšné, ale výkony byly zklamáním a
mezitím už byly ve službě jiné, lepší, doprovodné stíhače.
Stručná charakteristika
XP-75 |
Základní funkce |
Stíhací letoun |
Pohon |
Jeden motor Allison V-3420-23 |
Výkon |
3916 HP |
2920 kW |
Rozpětí |
49,3 ft |
15,04 m |
Délka |
40,4 ft |
12,32 m |
Výška |
15,5 ft |
4,72 m |
Plocha křídel |
347 sq ft |
32,24 čtv. m |
Hmotnost |
prázdná |
11 506 lb |
5219 kg |
max. |
18 226 lb |
8267 kg |
Max. rychlost |
433 mph |
697 km/h |
Dostup |
36 420 ft |
11 100 m |
Max. dolet |
2050 mil |
3300 km |
Výzbroj |
10x 12,7mm kulomet, 2x 500 lb bomb |
Posádka |
Jeden |
První let |
17. listopadu 1943 |
Vyrobeno celkem |
14 |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved