zpět americké letectvo druhé sv. války

Americké vojenské letouny druhé světové války

NAVIGACE


Sikorsky R-4 / HNS-1


Prototyp helikoptéry postavené Igorem Sikorskym na jaře 1941 byl natolik dobrý, aby zaručil budoucí kontrakt, a tak byla divize Vought-Sikorsky firmy United Aircraft pověřena stavbou dvousedadlové verze označené XR-4. XR-4 byla vybavena motorem své předchůdkyně VS-300, ale měla zakrytý trup, dvě sedadla vedle sebe a zdvojené řízení, které se stalo standardem pro všechny další helikoptéry. XR-4 byla v roce 1943 vybavena novým motorem a nazvána XR-4C. Provozní zkoušky YR-4A a YR-4B vyústily do konečné varianty R-4B.
První let nové helikoptéry se uskutečnil v lednu 1942 a brzy bylo vyrobeno 130 strojů.
R-4 zaznamenala dva rekordy: podařilo se jí jako první helikoptéře přistání na lodi a první záchrana pomocí helikoptéry - jeden YR-4 byl  nedlouho předtím vzniklými Air Commandos použit 23. dubna 1944 k evakuaci pilota a tří raněných z letadla L-1, které havarovalo v Barmě na území ovládaném Japonci. Bylo to první bojové nasazení vrtulníku na světě!

25 vrtulníků R-4 operovalo u US Navy a US Coast Guard (pod označením HNS-1) a 52 jich sloužilo v britských ozbrojených silách (jako Hoverfly I). Tento vrtulník byl první helikoptérou vyráběnou pro USAF a první sériově vyráběnou helikoptérou na světě. Čtyři (pravděpodobně) prototypy použily Air Commandos v Barmě.



Stručná charakteristika
Základní funkce Dvousedadlový cvičný a záchranný vrtulník
Výrobce Sikorsky Aircraft Division of United Aircraft Corporation
Pohon Jeden 7 válcový vzduchem chlazený hvězdicový motor Warner R-550
Výkon 200 HP 149 kW
Délka 35 ft 5 in 10,8 m
Výška 12 ft 5 in 3,78 m
Hmotnost prázdná 2020 lb 916 kg
max. 2535 lb 1150 kg
Rychlost max. 81 mph 131 km/h
cest. 65 mph 104 km/h
Stoupavost 650 ft/s 198 m/min
Dostup 8000 ft 2440 m
Dolet 230 mil 370 km
Výzbroj žádná
Posádka dva
První let leden 1942


Pramen: David Hanson´s American Aircraft of World War II

Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved