Americké vojenské letouny druhé světové války
Piper L-4 Grasshopper
Piperův L-4 Grasshopper byl hornoplošník, který byl široce používán pro spojové
mise a dělostřelecké úkoly. Prototypy L-4, vzešlé z civilní verze Piper J-3 Cub a
původně známé jako YO-59 a O-59, byly hodnoceny námořnictvem na jeho manévrech
koncem roku 1941. Letouny L-4B (980 kusů), L-4H (1801 ks) a L-4J (1680 ks) byly jediné
modely, které byly vyráběny výhradně pro potřeby armády. potřeba letadel tohoto
typu byla ale tak velká, že do služeb armády byly odevzdány i všechny civilní verze
- L-4C, D, E a G. Tyto konfiskované letouny pak sloužily zejména pro výcvik pilotů
kluzáků. TG-8 byl cvičný kluzák vyvinutý z L-4.
První bojový let L-4 se uskutečnil 9. listopadu 1942, kdy tři tato letadla vzlétla
z paluby letadlové lodi za účelem pozorování pozemních jednotek pohybujících se na
pobřeží při invazi v severní Africe.
Piloti Civilní vzdušné hlídky (Civil Air Patrol) odlétali na strojích L-4 stovky
letů, při nichž pátrali po nepřátelských ponorkách v pobřežních vodách
Během druhé světové války bylo těchto letounů postaveno 4461 a jako O-59 jich
bylo ještě vyrobeno 859. Na konci druhé světové války byly mnohé letouny L-4 v
Evropě odprodány přímo v místě svého působení.
Stručná charakteristika L-4 |
Základní funkce |
Styčný / pozorovací letoun |
Pohon |
Jeden motor Continental O-170-3 |
Výkon |
63 HP |
47 kW |
Rozpětí |
35,2 ft |
10,74 m |
Délka |
20,4 ft |
6,22 m |
Hmotnost |
prázdná |
740 lb |
336 kg |
max. |
1221 lb |
554 kg |
Rychlost |
max. |
85 mph |
137 km/h |
cest. |
75 mph |
121 km/h |
Dostup |
9285 ft |
2830 m |
Dolet |
186 mil |
300 km |
Posádka |
Dva |
Datum výroby |
1941 |
Cena jednoho stroje |
2600 dolarů |
Vyrobeno celkem |
14 125 (v používání USAAF přibl. 5160) |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved