zpět americké letectvo druhé sv. války

Americké vojenské letouny druhé světové války

NAVIGACE


Piper L-4 Grasshopper


Piperův L-4 Grasshopper byl hornoplošník, který byl široce používán pro spojové mise a dělostřelecké úkoly. Prototypy L-4, vzešlé z civilní verze Piper J-3 Cub a původně známé jako YO-59 a O-59, byly hodnoceny námořnictvem na jeho manévrech koncem roku 1941. Letouny L-4B (980 kusů), L-4H (1801 ks) a L-4J (1680 ks) byly jediné modely, které byly vyráběny výhradně pro potřeby armády. potřeba letadel tohoto typu byla ale tak velká, že do služeb armády byly odevzdány i všechny civilní verze - L-4C, D, E a G. Tyto konfiskované letouny pak sloužily zejména pro výcvik pilotů kluzáků. TG-8 byl cvičný kluzák vyvinutý z L-4.
První bojový let L-4 se uskutečnil 9. listopadu 1942, kdy tři tato letadla vzlétla z paluby letadlové lodi za účelem pozorování pozemních jednotek pohybujících se na pobřeží při invazi v severní Africe.
Piloti Civilní vzdušné hlídky (Civil Air Patrol) odlétali na strojích L-4 stovky letů, při nichž pátrali po nepřátelských ponorkách v pobřežních vodách
Během druhé světové války bylo těchto letounů postaveno 4461 a jako O-59 jich bylo ještě vyrobeno 859. Na konci druhé světové války byly mnohé letouny L-4 v Evropě odprodány přímo v místě svého působení.
Stručná charakteristika L-4
Základní funkce Styčný / pozorovací letoun
Pohon Jeden motor Continental O-170-3
Výkon 63 HP 47 kW
Rozpětí 35,2 ft 10,74 m
Délka 20,4 ft 6,22 m
Hmotnost prázdná 740 lb 336 kg
max. 1221 lb 554 kg
Rychlost max. 85 mph 137 km/h
cest. 75 mph 121 km/h
Dostup 9285 ft 2830 m
Dolet 186 mil 300 km
Posádka Dva
Datum výroby 1941
Cena jednoho stroje 2600 dolarů
Vyrobeno celkem 14 125 (v používání USAAF přibl. 5160)


Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved