Americké vojenské letouny druhé světové války
Stinson L-5 Sentinel
L-5 byl vojenskou verzí Stinsonova modelu 105 Voyager. Šest Voyagerů bylo zakoupeno
USAAF (jako YO-54) v roce 1941 a objednávky na sériové stroje začaly přicházet v
roce 1942. Letadla byla zprvu označována jako O-62, v dubnu 1942 bylo značení
změněno na "L" (jako liaison, styk). V letech 1942-45 bylo americkými
leteckými silami objednáno 3590 strojů L-5, z nichž se postupně staly jedny z
nejpoužívanějších letounů tohoto typu. Neozbrojený L-5 se schopností krátkého
startu a přistání byl používán pro průzkum, převoz nosítek s pacienty z oblasti
frontových bojů, shazování zásob izolovaným jednotkám, pokládání komunikačních
linek, pozorování nepřátelských cílů pro letecké útoky, transport osob, pomoc
vojskům Spojenců ve vzdálených oblastech, také plnil funkci lehkého bombardéru.
V jeho označování panoval nepořádek, ale dá se říci že pod různým označením
(O-54, O-62, L-5, L-9, AT-19 a U-19) jich bylo vojenskými složkami během druhé
světové války používáno více než 3700.
U jednotek USAF v Asii a Pacifiku vydržely poslední letouny L-5 ve službě až do
roku 1955.
Stručná charakteristika |
Základní funkce |
Styčný / pozorovací letoun |
Pohon |
Jeden motor Lycoming O-435-1 |
Výkon |
181 HP |
135 kW |
Rychlost |
max. |
130 mph |
209 km/h |
cest. |
90 mph |
145 km/h |
Dostup |
15 780 ft |
4810 m |
Dolet |
500 mil |
805 km |
Náklad |
Verze L-5B mohla naložit až 200 lb (91 kg) |
Výzbroj |
Žádná |
Posádka |
Dva |
Datum výroby |
1941 |
Cena jednoho stroje |
10 000 dolarů |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved