NAVIGACE |
|
|
Největší a nejtěžší dvoumotorový letoun C-46 Commando byl původně postaven jako
CW-20 pro civilní dopravu, ale nakonec byl vyráběn pouze pro vojenské uživatele. C-46
byl mnohem větší a výkonnější než C-47. Svou největší slávu získal při
podpůrných transportech "přes Hrb" ("the Hump" - Himaláje) v
oblasti Čína-Barma-Indie, ačkoli jej bylo vidět na mnoha jiných akcích po celém
světě.
C-46 začal svou kariéru jako letadlo pro 36 cestujících s přetlakovou kabinou a
dvěma směrovkami, ale armáda Spojených států viděla jeho větší užitek v
transportní verzi, která se objevila už s jednou směrovkou. Z C-46 stalo úspěšné
široce používané letadlo, které používala rovněž US Navy (pod označením R5C),
přestože mělo relativně vysoké ztráty a jeho údržba byla dost problematická. V
Evropě byly C-46 použity pro vysazení parašutistů při překračování Rýna v
březnu 1945. C-46 mohlo rovněž vléci až čtyři kluzáky. Modely C-46A, D a F byly
používány i v Koreji a několik jich používalo Velitelství speciálních vzdušných
zbraní v prvních létech vietnamské války.
Letouny C-46 Commando byly v omezeném počtu ve službě u US Air Force až do roku 1965.
Některé z letadel C-46 jsou v civilním používání dodnes.
Stručná charakteristika C-46A | |||
Základní funkce | Transportní letoun | ||
Výrobci | Curtiss-Wright Corp., Higgins Aircrastop Co. | ||
Pohon | Dva 18 válcové dvouřadé hvězdicové motory Pratt&Whitney R-2800-51 Double | ||
Výkon | 2x 2000 HP | 2x 1492 kW | |
Rozpětí | 108 stop | 32,91 m | |
Délka | 76,3 stop | 23,26 m | |
Výška | 21,7 stop | 6,62 m | |
Plocha křídel | 1360 čtv. stop | 126,34 čtv. m | |
Hmotnost | prázdná | 30 000 lb | 13 608 kg |
max. | 45 000 lb | 20 412 kg | |
Rychlost | 270 mph | 434 km/h | |
Dostup | 24 510 stop | 7 470 m | |
Dolet | 3 150 mil | 5 070 km | |
Náklad | 10 000 lb (4535 kg) nebo 40 sedících pasažérů | ||
Posádka | 4 | ||
První vzlet | 26. březen 1940 | ||
Datum výroby | 1943 | ||
Cena jednoho stroje | 233 000 dolarů | ||
Vyrobeno celkem | 3182 |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved