zpět americké letectvo druhé sv. války

Americké vojenské letouny druhé světové války

NAVIGACE


Douglas C-47 Skytrain


C-47 Skytrain byl vojenskou verzí dopravního letounu DC-3 známého po celém světě pod názvem "Dakota". Bylo to jedno z nejúspěšnějších letadel vůbec a bylo díky pochvalným slovům generála Dwighta D. Eisenhowera zařazeno mezi čtyři nejdůležitější pomocníky, které pomohly Spojeným státům k vítězství ve druhé světové válce (tři další byly: bazuka, jeep a atomová bomba).
Celkem bylo vyrobeno přes 13300 kusů všech verzí tohoto stroje (včetně japonské a sovětské výroby) a tyto letouny byly samozřejmě používány i pro řadu jiných úkolů než jen pro transport. 10. července 1943 C-47 vlekaly kluzáky a vysadily 4381 parašutistů při invazi na Sicílii; 6. června 1944 vysadily posádky C-47 60 tisíc parašutistů a odvlekly několik tisíc kluzáků CG-4 při invazi do Normandie. C-47 byly rovněž intenzívně využívány při tzv. "Berlínském mostě" (doprava potravin a jiných potřeb do izolovaného Západního Berlína). Existovala záchranná verze HC-47, průzkumná RC-47, cvičná TC-47 i verze pro elektronický boj EC-47. Modifikace AC-47 "Spooky" byl bitevní letoun používaný později ve válce v Koreji i ve Vietnamu - zbraně byly umístěny v oknech na levé části trupu a AC-47 "kropila" pozemní cíle při levotočivé zatáčce. Při jedné akci v Koreji zachránily během pěti dnů letouny C-47 4689 raněných z obklíčení v oblasti Chosin.
AC-47 byly nahrazeny letouny AC-119 a AC-130 a poslední C-47 byl vyřazen ze služby u USAF v roce 1975.
Stručná charakteristika C-47
Základní funkce Dopravní letoun
Výrobce Douglas Aircraft Co.
Pohon Dva 14 válcové dvouhvězdicové motory Pratt&Whitney R-1830-92 Twin Wasp
Výkon 2x 1250 HP 2x 932 kW
Rozpětí 85,5 ft 29,11 m
Délka 63,7 ft 19,43 m
Výška 17 ft 5,18 m
Plocha křídel 987 sq ft 91,69 čtv. m
Hmotnost prázdná 18 201 lb 8256 kg
max. 26 000 lb 11 794 kg
Rychlost 229 mph 368 km/h
Dostup 23 294 ft 7100 m
Dolet 1491 miles 2400 km
Náklad 9920 lb (4500 kg) nebo 28 sedadel.
Posádka 3
První let 17. prosince 1935
Datum výroby 1941
Cena jednoho stroje 138 000 dolarů
Vyrobeno celkem 10 654 vč. civilních modelů, plus přibl. 2500 letadel postavených v licenci v Japonsku a 8882 postavených v SSSR.


Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved