Americké vojenské letouny druhé světové války
Douglas C-47 Skytrain
C-47 Skytrain byl vojenskou verzí dopravního letounu DC-3 známého po celém světě
pod názvem "Dakota". Bylo to jedno z nejúspěšnějších letadel vůbec a
bylo díky pochvalným slovům generála Dwighta D. Eisenhowera zařazeno mezi čtyři
nejdůležitější pomocníky, které pomohly Spojeným státům k vítězství ve druhé
světové válce (tři další byly: bazuka, jeep a atomová bomba).
Celkem bylo vyrobeno přes 13300 kusů všech verzí tohoto stroje (včetně japonské a
sovětské výroby) a tyto letouny byly samozřejmě používány i pro řadu jiných
úkolů než jen pro transport. 10. července 1943 C-47 vlekaly kluzáky a vysadily 4381
parašutistů při invazi na Sicílii; 6. června 1944 vysadily posádky C-47 60 tisíc
parašutistů a odvlekly několik tisíc kluzáků CG-4 při invazi do Normandie. C-47
byly rovněž intenzívně využívány při tzv. "Berlínském mostě" (doprava
potravin a jiných potřeb do izolovaného Západního Berlína). Existovala záchranná
verze HC-47, průzkumná RC-47, cvičná TC-47 i verze pro elektronický boj EC-47.
Modifikace AC-47 "Spooky" byl bitevní letoun používaný později ve válce v
Koreji i ve Vietnamu - zbraně byly umístěny v oknech na levé části trupu a AC-47
"kropila" pozemní cíle při levotočivé zatáčce. Při jedné akci v Koreji
zachránily během pěti dnů letouny C-47 4689 raněných z obklíčení v oblasti
Chosin.
AC-47 byly nahrazeny letouny AC-119 a AC-130 a poslední C-47 byl vyřazen ze služby u
USAF v roce 1975.
Stručná charakteristika
C-47 |
Základní funkce |
Dopravní letoun |
Výrobce |
Douglas Aircraft Co. |
Pohon |
Dva 14 válcové dvouhvězdicové motory Pratt&Whitney
R-1830-92 Twin Wasp |
Výkon |
2x 1250 HP |
2x 932 kW |
Rozpětí |
85,5 ft |
29,11 m |
Délka |
63,7 ft |
19,43 m |
Výška |
17 ft |
5,18 m |
Plocha křídel |
987 sq ft |
91,69 čtv. m |
Hmotnost |
prázdná |
18 201 lb |
8256 kg |
max. |
26 000 lb |
11 794 kg |
Rychlost |
229 mph |
368 km/h |
Dostup |
23 294 ft |
7100 m |
Dolet |
1491 miles |
2400 km |
Náklad |
9920 lb (4500 kg) nebo 28 sedadel. |
Posádka |
3 |
První let |
17. prosince 1935 |
Datum výroby |
1941 |
Cena jednoho stroje |
138 000 dolarů |
Vyrobeno celkem |
10 654 vč. civilních modelů, plus přibl. 2500 letadel
postavených v licenci v Japonsku a 8882 postavených v SSSR. |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved