NAVIGACE |
|
|
HMS Revenge
připravil Michal Béza
Kategorie:
Bitevní loď
Třída:
Royal
Sovereign
Bitevní loď Revenge byla první postavenou jednotkou třídy Royal Sovereign a proto bývá často tato třída označována jejím jménem. Byla postavena firmou Vickers v Barrow, kde byl 22. prosince 1913 položen kýl. Loď byla spuštěna na vodu 29. května 1915 a uvedena do služby v březnu 1916.
Loď podstoupila již v roce 1917 první modernizaci, při níž byly instalovány protitorpédové výdutě po bocích trupu. Na rozdíl od ostatních lodí svojí třídy se lišila ochozem na zádi a mohutnější velitelskou věží (nicméně v detailech se lišily věže všech lodí této třídy).
Hlavní výzbroj tvořilo osm kanónů ráže 381 mm (15"/42) MkI ve čtyřech dvojvěžích - dvě na přídi a dvě na zádi. Jejich dostřel byl přes 21 kilometrů, při hmotnosti projektilu 871 kg. Rychlost střelby byla přibližně dvě rány za minutu. Sekundární výzbroj sestávala z dvanácti kasematových děl ráže 152 mm (6"/50) a ze dvou protileteckých kanónů ráže 76 mm. Při modernizaci v letech 1922 - 1924 bylo doplněno šestnáct pom-pomů ráže 40,5 mm.
Za svoji kariéru utrpěla HMS Revenge jen jednou vážnější poškození, a to když se srazila s lodí Campania.
HMS Revenge sloužila v Britském Královském Námořnictvu pouze z počátku Druhé světové války a později byla neaktivní. V roce 1944 byla dokonce přeřazena do stavu rezervní floty a zbavená výzbroje poté sloužila jako tréninková loď pro topiče u Devonportu. V roce 1945 pak byla vyřazena z námořnictva a v září 1948 byla prodána do šrotu.
Technicko-Taktická Data:
Celková délka | 189,1 m |
Šířka | 27 m |
Ponor | 8,7 m |
Výtlak standardní | 31 200 t |
Výtlak maximální | 33 500 t |
Výzbroj | 8 x 381 mm |
14 x 152 mm | |
2 x 76 mm AA | |
4 x torpédomety | |
Pancéřování bok | 330 mm |
Pancéřování paluba | 25 mm |
Pancéřování dělové věže | 330 mm |
Max. rychlost | 23 uzlů |
Pohon | 4 turbíny |
Výkon | 40 000 ks |
Zásoba paliva | 3 400 t |
Akční rádius | 2 610 n. mil |
Posádka | 997 mužů |
Zařazena do služby | březen 1916 |
Vyřazena ze služby / potopena | 1945 |
Copyright © All Rights Reserved