| NAVIGACE |
|
|
|
|
HMS Renown
připravil Michal Béza
Kategorie:
Bitevní křižník
Třída: Renown
Loď HMS Renown byla první ze dvojice bitevních křižníků britského válečného námořnictva o standardním výtlaku 26 500 tun. Byla stavěna v Glasgow ve Skotsku a dokončena v září roku 1916. Po uvedení do služby působila následující dva poslední roky První světové války v severním moři. V letech 1920-21 byla částečně modernizována avšak větší rekonstrukci podstoupila až v letech 1923-1926, kdy u ní byla výrazně zvětšena pancéřová ochrana jak proti dělostřelecké palbě, tak v podvodní části proti torpédovému útoku. Po následující dekádě běžné služby podstoupila HMS Renown další modernizaci, která částečně změnila její vzhled a především při ní obdržela dodatečnou protileteckou výzbroj a byly zvětšeny hangáry pro palubní letouny. Tato rekonstrukce byla dokončena v září 1939 - nedlouho poté, co v Evropě propukla Druhá světová válka.
Na počátku Druhé světové války (ke konci roku 1939) byla HMS Renown vyslána do jižního Atlantiku, aby pátrala po německé korzárské lodi Admiral Graf Spee. V průběhu roku 1940 zajišťovala krytí při kladení minových polí u pobřeží Norska a 9. září toho roku zaútočila na dvě německé bitevní lodi Scharnhorst a Gneisenau, z nichž Gneisenau poškodila. Ke konci roku 1940 a na počátku roku 1941 operovala v rámci svazu "H", jehož základna byla v Gibraltaru. Z této strategické polohy kontrolovala flota "H" severní Atlantik a zároveň Středozemní moře. V únoru 1941 se zúčastnila v rámci svazu "H" bombardování italského Janova. Po letech 1942 a 1943 strávených u "Domovské" floty (Home fleet) byla převelena k východní flotile do oblasti Indického oceánu. Zde operovala v letech 1944-1945 dislokovaná na základně na Ceylonu a jejím úkolem bylo postupné vytlačení japonských sil z této oblasti. Díky své rychlosti a manévrovatelnosti neutrpěla HMS Renown po celou dobu válečného konfliktu vážnější poškození.
Po skončení Druhé světové války působila HMS Renown krátký čas v Britských vodách, ale v roce 1948 ji potkal stejný osud jako většinu britských bitevních lodí a putovala do tavicích pecí.
Technicko-Taktická Data:
| Celková délka | 242,7 m |
| Šířka | 27 m |
| Ponor | 8,2 m |
| Výtlak konstrukční | 26 000 t |
| Výtlak maximální | 37 400 t |
| Výzbroj | 6 x 381 mm |
| 15 x 102 mm | |
| 8 x 11 mm AA | |
| 2 x torpédomety | |
| Pancéř bok | 152 mm |
| Pancéř dělové věže | 280 mm |
| Max. rychlost | 32 uzlů |
| Pohon | 4 turbíny |
| Výkon | 120 000 ks |
| Akční rádius | 3 650 n.mil |
| Posádka | 1 181 mužů |
| Uvedení do služby | září 1916 |
| Potopena / vyřazena | březen 1948 |
Copyright © All Rights Reserved