| NAVIGACE |
|
|
|
|
HMS Argus
připravil Michal Béza
Kategorie: Letadlová loď
Třída: Argus
V průběhu První světové války probíhaly operace letounů na moři z mateřských lodí pro hydroplány nebo z přestavěných osobních parníků. V britské loděnici Beardmore Commercial Yard byl v roce 1914 položen kýl zaoceánského parníku Conte Rosso, který byl po vypuknutí války zabaven a jeho rozestavěný trup se zdál pro konverzi vhodný. O přestavbě bylo rozhodnuto 16. června 1917 a loď byla spuštěna na vodu 2. prosince 1917 již s hladkou palubou po celé délce trupu, k čemuž přispěly zkušenosti získané při konverzi HMS Furious. Jméno lodi bylo změněno na Argus podle starořeckého mytologického strážce, jež měl mít mnoho očí, a tak dostala do znaku páva, který má také na ocasních perech kresbu očí. Loď byla uvedena do služby 6. září 1918.
Pod palubou se letadla skladovala v jednom velkém hangáru. Jejich dopravu na palubu zajišťovaly dva výtahy. Letecká skupina se skládala v lednu 1920 z 8x1 ½ Strutter, 4 x Camel, 2 x DH9A a Fairey IIIC. Dne 15.12.1932 přešla HMS Argus do rezervy. V lednu 1936 se rozhodlo o její přestavbě na neozbrojenou cvičnou loď. Práce skončily v srpnu 1938. V dubnu 1940 obdržel opět výzbroj; kterou tvořily dva kanóny ráže 102 mm a dvanáct kulometů ráže 12,7mm (3x4). V počátečních fázích války loď sloužila pro přepravu letadel a zúčastnila se i několika bojových operací. V říjnu 1942 se odstranily kulomety a výzbroj byla posílena o další dva kanóny ráže 102 mm a 13 kanónů ráže 20mm (13x1). Při vylodění v severní Africe v listopadu 1942 nesla 18xSeafire IIC. Po stažení z první linie sloužila jako transportér 60 až 70 letadel.
V meziválečném období působila HMS Argus převážně
jako cvičná loď. Po vstupu Británie do války a znovuvyzbrojení plavidla
nastoupila HMS Argus službu u Home Fleet a v letech 1939-1941 sloužila
jako cvičná loď pro nácviky přistání na palubě letadlové lodi pro 767 školní
squadronu RNAS Arbroath. Poté se přesunula do Středomoří. V letech 1941 - 1942 přepravovala letouny do Gibraltaru
a na Maltu, kde se měly podílet na protiletecké obraně obleženého ostrova, a
také do přístavu Takoradi v Ghaně, odkud měly letouny operovat nad Egyptem. Při
operaci "Harpoon" v červnu 1942 prováděla HMS Argus spolu s HMS Eagle
krytí konvoje a její letouny Sea Hurricane a Fulmar chránily spojenecká plavidla
před neustále dotírajícím nepřítelem a připsaly si sestřel nejméně šesti
italských letounů. V listopadu 1942 pak podporovala vylodění v severní Africe.
Na počátku roku 1943 byla HMS Argus převelena do Severního ledového
oceánu a zde měla za úkol doprovázet arktické konvoje. V polovině roku byla loď
stažena z první linie a opět sloužila jako tréninkové plavidlo v domovských
vodách.
Po vyřazení z aktivní služby v prosinci 1944 se z ní stalo ubytovací plavidlo. Loď byla prodána do šrotu 5. prosince 1946 a v roce 1947 byla sešrotována.
Technicko-Taktická Data (1944):
| Celková délka | 175,56 m |
| Šířka | 24,23 m |
| Ponor | 6,85 m |
| Délka letové paluby | 143,3 m |
| Šířka letové paluby | 25,9 m |
| Výtlak standardní | 14 000 t |
| Výtlak maximální | 15 750 t |
| Výzbroj kanónová | 4 x 102 mm (4x1) |
| 13 x 20 mm (13x1) | |
| Letouny ve výzbroji | celkem 18 strojů |
| Swordfish | |
| Sea Hurricane | |
| Fulmar II | |
| Walrus | |
| Katapulty | - |
| Výtahy | 1 |
| Pancéřování | - |
| Max. rychlost | 20,75 zulu |
| Pohon | 12 trubkových kotlů |
| 4 turbíny Parsons | |
| Výkon | 20 000 ks |
| Lodní šrouby | 4 |
| Zásoba paliva | topného oleje: ? |
| leteckého benzinu: ? | |
| Akční rádius | 4 370 nám. mil při 16 uzlech |
| Posádka | 272 mužů RN, 223 mužů RAF |
| Uvedena do služby | 6. září 1918 |
| Vyřazena ze služby / potopena | 5. prosince 1946 |
| Letouny ve výzbroji HMS Argus | ||
| Čísla Squadron | Období | Typy letounů |
| 701 | 06/1940-10/1940 | Walrus I |
| 821X | 12/1940 | Swordfish I |
| 825 dt | 12/1940-01/1941 | Swordfish I |
| 800Y | 05/1941 | Fulmar I |
| 804B | 09/1941-10/1941 | Fulmar I |
| 828 | 09/1941-10/1941 | Albacore I and Swordfish I |
| 818 dt | 09/1941-11/1941 | Swordfish I |
| 812 | 11/1941-04/1942 | Swordfish I |
| 804 dt | 11/1941 | Fulmar II |
| 807 dt | 11/1941 | Fulmar II |
| 807 | 02/1942-06/1942 | Fulmar II |
| 801 | 05/1942-06/1942 | Sea Hurricane Ib |
| 824 dt | 05/1942-06/1942 | Swordfish I |
| 804 | 07/1942-08/1942 | Hurricane IIb |
| 880 | 09/1942-11/1942 | Spitfire Vb |
| 837A dt | 01/1943-02/1943 | Swordfish I/II |
Copyright © All Rights Reserved