NAVIGACE |
|
|
Americké bitevní lodě
USS California
(BB-44)
připravil Michal Béza
Kategorie:
Bitevní loď
Třída:
Tennessee
USS California byla lodí třídy Tennessee se standardním výtlakem 32 300 tun. Loď byla stavěna v loděnicích Mare Island Navy Yard v Kalifornii, kde byl říjnu roku 1916 položen kýl. Loď byla spuštěna na vodu v Listopadu 1919 a dokončena srpnu 1921.
Třída Tennessee byly lodě 190 m dlouhé, vyzbrojené dvanácti děly ráže 356 mm (14"/50). Střední výzbroj tvořilo čtrnáct děl ráže 127 mm (5"/51) v kasematech, po sedmi na každém boku lodi.
Ve dvacátých a třicátých letech se aktivně podílela na úkolech amerického válečného námořnictva, často jako vlajková loď. V roce 1940 byla spolu s většinou flotily převelena na Hawaiské ostrovy. Dne 7. prosince 1941 byla spolu s dalšími osmi loděmi poškozena při japonském útoku na Pearl Harbor. Na rozdíl od svojí sesterské lodi Tennessee byla poškozena poměrně těžce několika torpédy a bombami a klesla na dno přístavu během několika následujících dní. Její oprava trvala více než dva roky a byla provedena v Pearl Harboru (nezbytné opravy) a v loděnicích Puget Sound (modernizace a přestavba). Znovu vyplula na moře až v lednu 1944.
Podobně jako u Tennessee byla při modernizaci odstraněna kasematová děla v bocích lodi a byla nahrazena protileteckými kanóny ráže 127 mm. Byly odstraněny oba stožáry a dva komíny byly sloučeny v jeden.
Po dvouleté přestávce zapříčiněné opravami se California opět aktivně zapojila do bojových akcí v Pacifiku. Podílela se na dělostřelecké podpoře invazních jednotek při vylodění na ostrovy Saipan, Guam a Tinian během června a července 1944. V říjnu a listopadu se zapojila do akcí v zálivu Leyte včetně poslední dělostřelecké bitvy bitevních lodí 25. října 1944 v průlivu Surigao. V lednu 1945 California podporovala invazní jednotky v zálivu Lingayen. Zde byla zasažena letounem kamikaze, ale setrvala na bojišti ještě dva týdny než odplula do Spojených Států na opravu. Do bojů se vrátila až v závěru kampaně u ostrova Okinawa v červnu 1945. Zúčastnila se kapitulace Japonska a poté odplula do Atlantiku přes Indický oceán a kolem mysu Dobré naděje.
Po zakotvení ve Philadelphii v Pennsylvanii byla loď deaktivována a v únoru 1947 vyřazena ze služby. California zůstala ve stavu Rezervní Flotily po dvanáct let až do roku 1959, kdy byla prodána do šrotu.
Technicko - Taktická Data(1943):
Celková délka | 190,2 m |
Šířka | 34,7 m |
Ponor | 9,2 m |
Výtlak | 32 300 t |
Výzbroj | 12 x 356 mm (14"/50) |
16 x 127 mm DP (5"/38) | |
cca. 40 x 40 mm AA Bofors (10x4) | |
cca. 40 x 20 mm AA Oerlikon (40x1) | |
Pancéřování - bok | 343 mm |
Pancéřování - paluba | 89 mm + 38 mm |
Pancéřování - dělové věže | 457 mm |
Pancéřování - velitelská věž | 406 mm |
Max. rychlost | 21 uzlů |
Pohon | 8 kotlů Bureau Express |
4 parní turbíny Curtis (General Electric) | |
Výkon | 28 500 ks |
Lodní šrouby | 4 |
Zásoba paliva | 4 656 t |
Posádka | 2 200 mužů (57 důstojníků) |
Zařazena do služby | 1921 |
Vyřazena ze služby / potopena | červen 1959 |
Copyright © All Rights Reserved