Válečné lodě II. světové války
Americké
letadlové lodě
USS
Langley
(CV-1)
připravil
Alexandr
Vasilenko
Kategorie:
Letadlová
loď
Třída: Langley
USS Langley
CV-1 - původně AC-3 Jupiter.
Kýl byl položen 18. října 1911 v Mare
Island Navy Yard Vallejo v Kalifornii. 14. srpna 1912 byla loď spuštěna
na vodu a převzata 7. dubna 1913. Prvním velitelem byl komandér Joseph
M. Reeves.
Kanónovou
výzbroj tvořilo 4x102mm dvojúčelových
děl o délce hlavně 25 ráží.
Leteckou
skupinu tvořilo 55 letounů.
Letouny vyvážely z podpalubí 2 výtahy,
loď nenesla až do své modernizace katapult.
Vzhledem k použití trupu nákladní lodi chybělo pancéřování.
Pohon zajišťovaly 3 kotle a elektrický pohon,
které přenášely na 2 šrouby
výkon 6 500 koní. Rychlost lodi činila 15 uzlů.
USS
Jupiter AC-3 byla první loď s
elektrickým pohonem. Normální turbíny
byly nahrazeny velkým elektromotorem, zatímco kotelna plnila funkci
velké elektrárny. Loď se zúčastnila krize ve Vera Cruz, kam dopravila
jednotky námořní pěchoty. Na cestě do Philadelphie 10. října 1914
proplula Panamským průplavem jako první loď, která tak učinila směrem
ze západu na východ.
První světovou válku loď strávila přepravou jednotek v rámci Atlantické
pomocné flotily a Námořní transportní služby. Po skončení války
převážela americké vojáky zpět do vlasti. 11. července 1919 byla
schválena přestavba na letadlovou loď.
První letadlová loď se zrodila v Navy Yard v Norfolku. Stejně jako
účel, bylo změněno také jméno -
USS
Langley
CV-1
byla na světě. 20.
března 1922 vstoupila do služby pod komandérem Kennethem Whitingem.
Dne
17. října 1922 pilotoval Virgil C. Griffin první letadlo, které vzlétlo
z paluby. O devět dní později provedl první přistání
podplukovník
G. DeC. Chevalier. 18. listopadu byla provedena první katapultáž.
Od
15. ledna 1923 započaly v Karibiku zkoušky a cvičení letového
provozu. V červnu 1923 se účastnila letecké přehlídky ve
Washingtonu D.C.. Po té absolvovala cvičnou plavbu podél atlantického a
karibského pobřeží. V roce 1924 čekaly na loď námořní cvičení a
přehlídky, stejně jako opravy a úpravy.
V listopadu 1924 byla převelena na rok k Pacifické bitevní skupině a
operovala z Kalifornie a Havaje. Útočila na cvičné cíle, prováděla
testy a zkoušky operačních taktik a nasazení letadel.
25. října 1936 připlula do Mare Island Navy Yard v Kalifornii kde podstoupila
úpravy
na přepravní letadlovou loď. Její kariéra jako bojové letadlové lodi byla u konce.
Její piloti byly převeleni na nové letadlové lodě
USS
Saratoga CV-2 a
USS
Lexington CV-3.
Přestavba byla ukončena 26. února 1937 a loď byla opět překlasifikována
jako
USS
Langley AV-3. Začátek druhé
světové války ji zastihl na
Filipínách, odtud se vydala 8. prosince přes Balikpapan, Borneo dostala
do Darwinu v Austrálii. Dorazila 1. ledna 1942 a do 11. ledna 1942 byla
k dispozici Australskému královskému letectvu při provádění
protiponorkových hlídek v okolí Darwinu. Po té byla loď přidělena ke
spojeným americko-britsko-holandsko-australským silám, které měli čelit
japonské agresi v Indonésii. Opustila Fremantle 22. února 1942 s
konvojem, od kterého se oddělila o pět dní později, aby doručila 32
Curtissů P-40 do Tjilatjapu na Javě.
Brzy ráno 27. února 1942 se setkala s protiponorkovým krytím tvořeným
torpédoborci
USS Whipple DD-217
a
USS
Edsall DD-219. V 11.40 se
objevilo devět dvoumotorových bombardérů, pravděpodobně G3M Nelly.
první dvě trojice nezasáhly, ale třetí byla úspěšná. Loď zasáhlo pět
bomb, letouny zachvátil požár, kormidlo bylo zablokované a loď získala
náklon deseti stupňů na levobok. Loď nebylo možné odtáhnout do Tjilatjapu a tak byla ve 13:32 opuštěna.
Devět 102mm granátů a dvě
torpéda doprovodných torpédoborců dokončili dílo zkázy. potopila se 75
mil od Tjilatjapu. Z posádky zahynulo 16 mužů.
Technicko-Taktická
Data:
Celková
délka |
165
m |
Šířka |
20
m |
Ponor |
5,7
m |
Výtlak
standardní |
11 500
t |
Výtlak
maximální |
13 900 t |
Výzbroj
kanónová |
4
x 127 mm AA |
Výzbroj letounová |
celkem 55 letadel |
Katapulty |
0 |
Výtahy |
2 |
Max.
rychlost |
15
uzlů
|
Pohon |
3 kotel + turboelektrický pohon
|
Výkon |
4 800 kW |
Lodní
šrouby |
2 |
Pancéřování
- bok |
0 mm |
Pancéřování
- hlavní paluba |
0 mm |
Pancéřování
- spodní paluba |
0 mm |
Posádka |
468
mužů |
Uvedena
do služby |
7.
dubna 1913
|
Vyřazena
ze služby / potopena |
27.
února 1942 |
Copyright © All Rights Reserved