zpět bojové helikoptéry

Ruské helikoptéry

NAVIGACE

Mil Mi-8 Mi-9 Mi-17 Hip

Mil, SSSR

Pokusný vrtulník V-8, který Milova konstrukční kancelář v roce 1960 vyprojektovala, vznikl vývojem typu Mi-4. Od něj převzal uložení hlavního a vyrovnávacího rotoru, transmisi, zadní část trupu a řadu dalších konstrukčních detailů. Nová byla pohonná jednotka, kterou tvořily dvě plynové turbíny. Nové motory pohánějí nový pětilistý nosný rotor.

První prototyp V-8

Při prvním letu 9.června 1961 měl prototyp (Hip-A) zatím ještě čtyřlistý hlavní rotor poháněn jedním mohutným turbohřídelovým motorem AI-24V konstruktéra Solovjeva o výkonu 1395 kW. Druhý prototyp (Hip-B), který vzlétl 17.září 1962, byl již poháněn dvojicí turbohřídelových motorů Izotov TV2-117 s výkonem 2x 1120 kW. Až v roce 1964 dostal vrtulník rotorovou hlavu odvozenou od většího Mi-6 a pětilistý nosný rotor. V této podobě se pod označením Mi-8 dostal v následujícím roce do sériové výroby. Současným výrobcem je Kazan Helicopter Production Association.
Mi-8 spolu s další novinkou Mi-2 věnoval Milův konstrukční tým jako dar XXII.sjezdu KSSS.

Díky výkonnějším motorům se zvýšila rychlost, stoupavost, nosnost. Zvýšila se i bezpečnost vrtulníku, neboť let i přistání je možné pouze s jedním motorem. V případě vysazení jednoho motoru, zvyšuje druhý svůj výkon automaticky o 14%.


Indický Mi-17 shazuje náklad

Oproti Mi-4 má i téměř dvojnásobný objem nákladního prostoru. Nákladová kabina má rozměry 5,34 m x 2,32 m x 1,8 m a je v ní podle verze možno přepravovat náklad nebo až 28 (Mi-17 až 40) pasažérů. Do nákladního prostoru je přístup buď posuvnými dveřmi v levé přední části trupu a nebo dvoukřídlými nákladovými dveřmi v zádi.
Posádka je 2 až 3 členná - pilot (kapitán), druhý pilot (navigátor) a palubní technik.
Vrtulník je vybaven automatickým pilotem a vybavením pro let za nepříznivých povětrnostních podmínek i v noci. U speciální jeřábové verze se používá vnitřní televizní okruh.
Palivo je uloženo v jedné vnitřní 445 l a dvou vnějších 745+680 l nádržích. Do nákladového prostoru mohou být zabudovány další dvě nádrže o objemu 2x 915 l. Na předním konci nádrže na pravé straně trupu je vstup vzduchu pro klimatizaci.


Sikorski S-61 N

Podle amerických a britských pilotů je západním ekvivalentem vrtulník S-61N.

Mi-8/17 se ukázaly jako velice odolné v boji. Za války v Afghánistánu se dokázaly na základnu vrátit stroje s více než 150 zásahy nebo se zlomeným rotorovým listem.

Je to jeden z nejvýznamnějších a nejrozšířenějších vrtulníků na světě. Vrtulník se stále vyrábí a existuje ve vojenských i civilních verzích. Létal nebo ještě stále létá v asi 50 zemích světa.
U nás létá Mi-8 od roku 1967 a Mi-17 od roku 1985.

V roce 1998 u nás sloužilo
Mi-8S9 1 Mi-8PPA 2
Mi-8S11 3 Mi-9 1
Mi-8T 2 Mi-17 30

 

Verze

Uživatelé

Arménie, Azerbajdžán, Afghánistán, Alžírsko, Angola, Bangladéš, Bělorusko, Bulharsko, Česká republika, Čína, Egypt, Finsko, Guyana, Chorvatsko, Indie, Írák, Írán, Jinžní Jemen, Jugoslávie, Kambodža, Kuba, Madagaskar, Maďarsko, Mexiko, Mongolsko, Mozambik, Německo, Nikaragua, Pákistán, Polsko, Rumunsko, Rusko, Severní Jemen, Slovensko, Sůdán, Sýrie, Srí Lanka, Ukrajina, Vietnam, Zambie.

Bojové nasazení

TTD Mi-8 / Mi-17

  Mi-8 Mi-17
Motor: 2x TV2-117-A, 1120 kW 2x TV3-117MT, 1435 kW
Průměr nosného rotoru: 21,29 m
Průměr vyrovnávacího rotoru: 2,7 m 3,91 m
Délka s otačejícími se rotory: 25,24 m 25,35 m
Délka trupu: 18,22 m
Výška: 5,65 m 4,75 m
Prázdná hmotnost: 7 260 kg 7 055 kg
Maximální hmotnost: 12 000 kg 13 000 kg
Max.rychlost: 230 km/h 260 km/h
Cestovní rychlost: 200 km/h 240 km/h
Dostup: 4 500 m 5 700 m
Stoupavost u země: 4,9 m/s 4,5 m/s
Dolet: 500 km
Max.přeletová vzdálenost: 950 km
Výzbroj: Je uvedena u popisu jednotlivých verzí.

Zdroje

Tiskové zprávy

 


Copyright © All Rights Reserved