NAVIGACE |
|
|
Jakovlev, SSSR
připravil Jiří Kučírek
Jaky-38 na letadlové lodi třídy "Kyjev"
Letoun, dnes známý jako Jakovlev Jak-38 byl, i když jde o zcela novou konstrukci odvozen z prototypu Jak-36 MP, který poprvé vzlétl v roce 1971 a používal systém VTOL poháněný proudovým motorem, který byl na výzkumném letounu Jak-36 teprve vyvíjen. Výroba byla zahájena v roce 1975 a stroje byly zavedeny do služby v roce 1976, nejprve u vývojové letky operující na letadlové lodi třídy "Kyjev" téhož jména a pak na jejích třech sesterských lodích. Byl koncipován jako bitevní letoun V/STOL pro letadlové lodi.
Pokud jde o řešení, Jak-38 jenž obdržel kódový název NATO "Forger-A",
je středoplošník s křídlem o malé ploše se šípovitostí náběžné hrany asi
45°. Křídlo se asi v polovině skládá kvůli uložení na letadlové lodi. Odtokové
hrany pevné části křídla mají Fowlerovy klapky a vnější panely nesou křidélka.
Na konci každého křídla jsou ventily, ovládací reaktivní trysky. Podvozek je
tříkolový a konvenčí celek ocasních ploch má všechny plochy šípovité. Trup
poskytuje dostatečné místo pro pilota na vystřelovacím sedadle s charakteristikami
0-0, smíšenou hnací jednotku a na samém zadním konci má na každé straně malého
ocasního kuželu trysku reaktivního řízení. Dále byla vyvíjena i dvoumístná
cvičná verze označená jako "Forger-B", která díky mnoha úpravám a
zvýšení hmotnosti v přední části trupu nebyla schopna nést žádnou podvěsnou
výzbroj.
Výkon letounu Jak-38 dodávají dva zdvihové proudové motory Rybinsk RD-36-35VFR o tahu
29,9 kN uložené za sebou za pilotním prostorem a jeden proudový motor Tumanskij
R-27V-300 o tahu 68,2 kN ve střední části trupu, který je hlavním motorem se
zdvojenými tryskami po obou stranách trupu, jež lze vektorovat v rozsahu asi 100°.
Tato kombinace zdvihových motorů a vektorovaného tahu umožňuje provoz VTOL, ale
stejně jako v případě BAe Harrieru, je nezbytně nutný při startu krátký rozjezd
se spuštěnými zdvihovými motory, mese-li stroj takticky užitečnou zásobu paliva a
výzbroj.
Jak-38 byl poprvé přidělen k vývojové letce na palubu letadlové lodi Kyjev na její zkušební plavbě v roce 1976 a poté byl přidělován na paluby jejích sesterských lodí Minsk, Novosibirsk a Vrchní velitel admirál Gorškov (později Baku), v počtu 12 letounů Forger-A a jeden Forger-B v každé z letek. Předpokládá se, že primární úlohou těchto strojů je obrana flotily a omezeně i útoky na malá hladinová plavidla.
Jak-38 Forger-A
Základní jednomístná verze letounu.
Další letouny Jak-38 "Forger-A"
Jak-38 U Forger-B
Dvoumístná cvičná verze odvozená od Forgeru-A, s prodlouženou
přídí jež vytváří místo pro druhý pilotní prostor pro žáka před standartním
pilotním prostorem instruktora. Díky tomuto radikálnímu zásahu do konstrukce musel
být vypuštěn zaměřovací radiolokátor umístěný v přídi a dlouhá příď musela
být vyvážena prodloužením trupu těsně za křídlem. Odstranění závěsníků pod
křídly připouští jen malé pochybnosti o tom, že Forger-B je využíván výhradně
pro výcvik pilotů.
Kolmý start Jaku-38 U
Letoun je výhradně používán ruským letectvem (dříve sovětským).
O bojovém nasazení tohoto letounu není nic známo.
Motor: | 1x Tumanskij R-27V-300; 68,2 kN |
---|---|
2x Rybinsk RD-36-35VFR; 29,9 kN | |
Délka: | 15,50 m |
Rozpětí: | 7,32 m |
Výška: | 4,37 m |
Prázdná hmotnost: | 7 485 kg |
Maximální hmotnost: | 11 700 kg |
Maximální rychlost: | 1009 km/h |
Dostup: | 12 000 m |
Dolet: | ? km |
Výzbroj: |
---|
|
Zdroje:
Copyright © All Rights Reserved