NAVIGACE |
|
|
Suchoj, SSSR
připravil Martin Jurečka
Prototyp podzvukového bitevního Su-25 označený T-8 poprvé vzlétl 22.února
1975. V porovnání s jeho americkým protějškem Fairchild A-10A je Su-25
rychlejší a pohyblivější.
Křídla jsou zakončena tělesy, která ve spodní části obsahují zatahovatelný
přistávací světlomet a jsou zakončena nahoru a dolů odklopnými spojlery, které je
možno ovládat společně, tehdy slouží jako aerodynamické brzdy a nebo jednotlivě,
aby se zlepšila ovladatelnost při letu v malé výšce. Podvozek má nízkotlaké
pneumatiky pro provoz na nezpevněných plochách. Pancéřování pilotního prostoru z
24 mm titanového plechu je součástí konstrukce draku. Plochý čelní štítek kabiny
je neprůstřelný. V ocasním kuželu je rozptylovač rušících částic. Je vybaven
počítačovým systémem řízení palby a v přídi trupu je laserový zaměřovač.
Letoun je vyzbrojen dvojhlavňovým 30 mm kanónem v přídi a na křídlech má 10
závěsníků.
Je velice nenáročný na údržbu - všechno servisní zařízení může být uloženo
do kontejneru a být převáženo samotným letounem. V případě nouze může létat i
na motorovou naftu!
Do služby v letectvu SSSR byl zařazen v roce 1981, kde dnes slouží asi 700 strojů. Jeho exportní varianta Su-25 K a dvoumístná verze Su-25 UBK byly od roku 1985 i ve výzbroji naší armády. Ke konci roku 2000 byly vyřazeny.
Vlekač cílů.
Su-25 UBK
Foto: Jan Eric Krikke, www.aviaworld.com
Je exportní varianta cvičné verze UB.
Je dvoumístná palubní varianta pro výcvik posádek letadlových
lodí (G=gak, záchytný hák). Letadlo má zesílenou konstrukci trupu, křídla a
podvozku. Kanón a zbraňové systémy jsou demontovány. Zbyly pouze 4 podkřídlové
zvěsníky. První let absolvoval Su-25 UTG v září 1989. Od listopadu 1989 byl
spolu se Su-27 K a MiG-29 K testován na palubě lodi Admirál Kuzněcov (tehdy Tbilisi).
V letech 1989 až 1990 bylo vyrobeno 10 kusů. Po rozpadu SSSR se o ně rovným dílem
rozdělily Rusko a Ukrajina.
Su-22TM
Maximání nosnost bojové zátěže se má zvýšit z 4 400 kg na 5 400 kg, zvýší se dolet, maximální rychlost stoupne na 1 000 km/hod a dostup z 7 000 na 10 000 m.
SSSR, Bulharsko, Československo, Česká republika (v roce 1998 létalo u nás: 24 Su-25 K a 1 Su-25 UBK), Slovensko, Maďarsko, Írák, Peru, KLDR, Sýrie
Motor: | 2x R-195, 44,1 kN |
---|---|
Délka: | 15,53 m |
Rozpětí: | 14,36 m |
Výška: | 4,80 m |
Prázdná hmotnost: | 9 500 kg |
Maximální hmotnost: | 17 600 kg |
Rychlost: | 975 km/h |
Dostup: | 7 000 m |
Stoupavost: | 117 m/s |
Maximální dolet: | 1 950 km |
Bojový rádius: | 750 km s max.zátěží a 2 přídavnými nádržemi |
Výzbroj: | ||
---|---|---|
|
kamufláž Žralok | V doprovodu L39 MS |
kamufláž Žabák
Su-25 slovenského letectva
Kabina Su-25
Copyright © All Rights Reserved