NAVIGACE |
|
|
Zvezda, SSSR
připravil Zdenek Kussior
V roce 1972 začala skupina Zvezda-Strela pracovat na lodní protilodní střele Uran (SS-N-25 Switchblade, 3M24 URAN, Ch-35), na západě známou pod přezdívkou Harpoonskij (pro svou podobnost s americkou AGM-84 Harpoon). Ch-35 může být používána loděmi, motorovými čluny, pobřežními obrannými systémy, ponorkami, námořními vrtulníky a bojovými letouny. Cíle tvoří vojenské lodě, raketové, kanónové a torpédové čluny, transportní lodě vojenských konvojů a vyloďující se jednotky.
Námořní raketový námořní systém Uran, nyní známý jako projekt 1149.8, se skládá z 16 raket Ch-35, umístěných po čtyřech ve čtyřech transportních / vypouštěcích kontejnerech nakloněných 35° vzhůru.
Ch-35 má klasickou aerodynamickou konstrukci ze slitin hliníku, pro lepší skladovatelnost jsou všechny aerodynamické plochy skládací. S vyjímkou letounové verze se při startu používá raketový motor na tuhé palivo, po dosažení potřebné rychlosti se oddělí a střela pokračuje v letu pomocí malého turbodmychadlového motoru na letecký petrolej s polozapuštěným vstupem vzduchu na spodní straně trupu. K cíli letí podzvukovou rychlostí (1100 km/h) a díky preciznímu radiovýškoměru v extrémně nízké výšce 10 – 15 m, v konečné fázi letu sestoupí na 3 – 5 m. Inerciální navigační systém vede střelu s pomocí letounů AWACS po předprogramovaných bodech trati. V cílové oblasti se zapíná rušení odolná aktivní radarová hlavice ARGS-35, zachycující cíl ze vzdálenosti 20 km, případně později zavedená hlavice s navedením přes infračervený obraz cíle. Bojová část střely o hmotnosti 145 kg s průraznými, trhavými a tříštivými účinky, iniciována kontaktním zapalovačem, je dostatečně efektivní i proti křižníkům. Střela se vypouští ze vzdálenosti až 130 km, mimo dosah PVO nepřítele. U pozemní a námořní verze je vzdálenost k cíli omezena minimální vzdáleností 5 km.
Raketový námořní systém Uran, nyní známý jako projekt 1149.8, se skládá z 16 raket Ch-35, umístěných po čtyřech ve čtyřech transportních / vypouštěcích kontejnerech nakloněných 35° vzhůru. Letecká verze Ch-35U (Izdělije 78U) byla do služby zavedena v roce 1994. Je určena prakticky pro všechny palubní taktické letouny, pro bombardéry Tu-142 a pro palubní vrtulníky Ka-27.
Podobně jako u Ch-31, i z Ch-35 vznikl létající cíl pro cvičení lodní protiraketové obrany, IC-35. Údajně také existuje verze proti pozemním cílům (podobně jako z AGM-84 Harpoon vznikla AGM-84E SLAM), má mít TV navedení a pravděpodobně se označuje Ch-37.
Název | letecká Ch-35 | námořní Ch-35 |
Délka | 3,75 m | 4,53 m |
Průměr | 0,42 m | 0,42 m |
Rozpětí nosných ploch | 1,31 m | 1,31 m |
Rozpětí řídících ploch | 0,93 m | 0,93 m |
Rozpětí složených ploch | 0,65 m | 0,65 m |
Hmotnost | 480 kg | 630 kg |
Bojová hlavice | 145 kg | 145 kg |
Pohon | proudový motor | raketový motor na TPH + proudový motor |
Způsob navedení | inerciální + aktivní radar | inerciální + aktivní radar |
Dolet | 130 km | 5 – 130 km |
Rychlost letu | 1000 – 1100 km/h | 1000 – 1100 km/h |
Copyright © All Rights Reserved