NAVIGACE |
|
|
připravil ing. Radek Valkovič
První ponorky byly tři diverzní miniponorky italského typu SX 404, které sloužily k přepravě agentů do ČLR a zpět. Lodě o rozměrech 16 x 2m a výtlaku 40 t se podobaly britským miniponorkám třídy X, dosahovaly rychlosti 11 uzlů na povrchu a 6,5 uzlu pod hladinou, čtyřčlenná posádka mohla vysadit až 8 pasažérů. Vyřadili je v letech 1974-75.
Bojové ponorky získal Taiwan v roce 1973. Ve dnech 12.4. a 18.10. převzal dvě ponorky třídy Tench modernizované programem GUPPY II. Tento program US Navy přestavěl ponorky z druhé světové války podle vzoru německých ponorek Typ XXI: byla odstraněna děla, upraven tvar trupu a věže pro zmenšení odporu, lodě dostaly mnohem větší a výkonnější akumulátory a šnorchl. Ponorky tak mohly sloužit v US Navy v 50.letech, od 60.let byly předávány spřáteleným zemím. Lodě dodané Taiwanu měly zaslepené torpédomety a měly sloužit jen k výcviku.
V roce 1976 Taiwan koupil italská 533mm ponorková torpéda, takže bylo jasné, že výcvik skončil a lodě jsou bojeschopné. Hai Shin (jiný přepis Hai Shih 736, nyní 791, ex Cutlass SS 478) a Hai Pao (794, nyní 792, ex Tusk SS 426) byly dlouho jediné operační taiwanské ponorky. Cuttlass byl stavěn od července 1944 do března 1945, kdy vstoupil do služby a stihnul ještě jednu bojovou plavbu, Tusk stavěli od srpna 1944, do služby vstoupil až v dubnu 1946.
I když to zní neuvěřitelně, na Taiwanu slouží dodnes. Jejich reálná použitelnost je v současnosti mizivá, po 60 letech služby mají omezenou hloubku ponoru, hlučnost je velká a celkově zaostávají i za zastaralými čínskými ponorkami třídy Romeo/Ming. V 60. letech se byly schopny ponořit do hloubky jen 126m, nyní to nebude ani 60m. Teď už slouží jen k výcviku posádek a k nácviku protiponorkových operací.
Taiwanské námořnictvo zoufale čeká na moderní ponorky, kterými třídu Hai Shin nahradí. Zatím to vypadá, že nové lodě jsou v nedohlednu, takže není jasné, jak dlouho ještě budou sloužit. Jedná se o nelichotivý světový unikát - poslední sloužící ponorky pocházející z druhé světové války.
Loď | Zahájení | Spuštění | Do služby |
Hai Shih (791, Cutlass) | 22.7.1944 | 5.11.1944 | 17.3.1945 |
Hai Pao (792, Tusk) | 23.8.1944 | 8.7.1945 | 11.4.1946 |
Rozměry: Délka 93,7m, šířka 8,3m, ponor při plavbě na hladině 5,5m.
Výtlak: 1870/2440 t.
Pohon: 2 diesely, 2 elektromotory, 4600 hp, 18 uzlů na hladině a 15 pod hladinou. 8 000
mil při 12 uzlech na hladině. Výzbroj 10 torpédometů ráže 533mm (6 příďových a
4 záďové, 20-24 torpéd).
Vybavení: pasivní sonar EDO BQR-2B, aktivní Raytheon/EDO BQS-4C a Thomson Sintra
DUUG-1B, radar SS2.
Posádka: 75-82 mužů (z toho 7 důstojníků).
Většina států světa je zahrnuta nabídkami výrobců ještě dříve, než oficiálně projeví zájem o nákup ponorek. Situace Taiwanu je opačná, musí dlouho a usilovně přesvědčovat vlády zemí, aby si moderní zbraně u nich mohl za nemalé peníze nakoupit. Taiwan sháněl moderní ponorky po celá 70. léta, až v září 1980 se podařilo přemluvit holandskou vládu k uzavření kontraktu na stavbu dvou moderních ponorek vylepšené třídy Walrus, přičemž další 4 si Taiwan zamluvil.
Stavba začala v prosinci 1982 v loděnici Wilton Fijenoord, spuštění na vodu proběhlo v roce 1986, do služby vstoupila Hai Long (jiný přepis Hai Lung, mořský drak) v roce 1987 a Hai Hu (mořský tygr) v roce 1988, program bývá označován jako Chien Lung (dračí meč). Byly to první moderní lodě, které Taiwan získal od svého vzniku, do své nové vlasti byly převezeny na palubě speciální transportní lodě. Jedná se o špičková plavidla s výkonným zbraňovým systémem a tichým chodem. Když ale Taiwan projevil zájem změnit opci 4 kusů na koupi 6 ponorek této třídy, holandská vláda kontrakt v roce 1992 odmítla a zrušila, čínský nátlak byl údajně příliš silný.
Ponorky nemají sloužit k boji s ponorkami ČLR, ty mají totiž velkou početní přesilu při stejné kvalitě. Jejich hlavním úkolem je zabránit blokádě Taiwanu - tedy útočit na blokující lodě, případně na dopravu u klíčových přístavů ČLR.
Ponorky jsou vybaveny třemi diesely Bronswerk/Stork RUB 215x12, 4050 hp (3 MW) se třemi alternátory o 2,7 MW, elektromotor Holec má výkon 5110 hp (3,74 MW). Energii pod hladinou poskytují dvě sady baterií po 196 článcích. Dosah lodi je 10 000 mil při 9 uzlech na hladině, ponoří se do hloubky nejméně 200m, pravděpodobně až do 300m.
Loď má hydrodynamicky čistý kapkový tvar s jedním šroubem na zádi, příďová hloubková kormidla jsou na věži. Výzbroj tvoří 6 torpédometů ráže 533mm, loď veze 20-28 torpéd (zdroje se liší). Plánováno bylo zavedení ponorkové verze protilodních střel Hsiung Feng II, vývoj se ale protahoval a nakonec byly v roce 2001 nakoupeny výkonnější americké UGM-84 Harpoon. Torpéda jsou typu AEG SUT, dvojúčelová (protilodní i protiponorková), drátem řízená s aktivním nebo pasivním módem sonarového vyhledávání cíle, s dosahem 12 km při 35 uzlech a s hlavicí o váze 250 kg. Součástí kontraktu s USA z roku 2001 by měla být i dodávka výkonnějších amerických torpéd Mk.48.
Vybavení tvoří střelecký systém Sinbads M, data systém Spectrum, vyhledávací radar Signaal ZW-07, trupový sonar Signaal SLASS-Z - pasivní/aktivní sonar pracující při nízkých a středních frekvencích. Radarový výstražný systém Signaal Rapids nebo Argo AR700SF, část radarového vybavení už byla pravděpodobně nahrazena modernějšími systémy. Základnu mají v přístavu Tsoying.
Loď | Zahájení | Spuštění | Do služby |
Hai Long (793) | 12.1982 | 6.10.1986 | 9.10.1987 |
Hai Hu (794) | 12.1982 | 20.12.1986 | 9.4.1988 |
Výtlak: 2375/2660 t
Rozměry: 66,9x8,6x6,7 m
Pohon: 3 diesely, 1 elektromotor 4050 BHP/5110 IHP, 11/20 uzlů.
Výzbroj: 6x533mm torpédomety s 20 torpédy.
Vybavení: radar Signaal ZW-07, sonarový komplet Signaal SLASS-Z, pasivní/aktivní,
nízko/středofrekvenční sonarový systém. Lodě jsou upraveny pro vlečný sonar, ale
nejsou jím vybaveny. Střelecký systém Sinbads M a datasystém Spektrum.
Posádka: 67 mužů (včetně 8 důstojníků), max. kapacita je 79 osob.
Po odmítnutí dodávek dalších jednotek třídy Hai Long se Taiwan znovu a znovu obracel na všechny výrobce ponorek se žádostí o kontrakt, vždy byl ale odmítnut. USA s Taiwanem v roce 2001 podepsali mnohamiliardový kontrakt na dodávku baterií Patriotů, 12 protiponorkových letounů P-3C Orion, 4 torpédoborců třídy Kidd a hlavně 8 moderních dieselelektrických ponorek. Tato část kontraktu je ale velkým problémem, USA nepostavili od 50.let jedinou dieselelektrickou ponorku. Navíc vedení US Navy se snaží zabránit stavbě takových ponorek v USA z důvodu obav, že Kongres přinutí US Navy vyměnit část jaderných stíhacích ponorek za menší a mnohem levnější diesel-elektrický typ.
Dlouho byly výhody jaderných ponorek neporovnatelné s diesel-elektrickými, rozvoj AIP systémů (palivové články a Stirlingovy motory) ale výrazně zvětšil bojové možnosti klasických ponorek, navíc v současnosti se klade důraz na operace v blízkosti pobřeží, pro tyto operace nejsou tradiční jaderné stíhací ponorky vhodné. Proto je tato možnost v budoucnu reálná. USA se tak snažily sehnat ponorky pro Taiwan jinde, v roce 2003 se objevily zprávy o možném nákupu čtveřice italských ponorek třídy Sauro z přelomu 70. a 80. let, ty ale Taiwan odmítl, protože jsou horší než ponorky třídy Hai Long. Nabídka na vývoj a stavbu moderních ponorek v USA sklidila kritiku a odmítnutí i ze strany Taiwanu, protože Američané chtěli za jednu ponorku více než miliardu amerických dolarů, což je trojnásobek tržní ceny. Mluví se o možnosti, že USA koupí licenci v Evropě a samotná stavba proběhne buď v USA, nebo s americkou pomocí přímo na Taiwanu, proběhla spousta jednání různých amerických firem, ale bez výsledku. Každopádně definitivní rozhodnutí dosud nepadlo. Taiwan v současné době prochází politicky neklidným obdobím, takže uvidíme, co budoucnost v této oblasti přinese.
http://www.maritime.org/taiwan/index.htm
http://www.nti.org/db/submarines/taiwan/index.html
http://www.globalsecurity.org/military/world/taiwan/hai-shih.htm
http://www.globalsecurity.org/military/world/taiwan/hai-lung-2.htm
http://www.globalsecurity.org/military/world/taiwan/hai-lung.htm
http://www.dutchsubmarines.com/pictures/pictures_chienlung_hailung_taiwan.htm
http://www.navsource.org/archives/08/08478.htm
Copyright © All Rights Reserved