NAVIGACE |
|
|
připravil Jirka Wagner
P-3C vzlétá z pozemních základen a používá se zejména jako protiponorková zbraň nebo jako hlídka nad mořskou hladinou. Má vyspělé protiponorkové detekční senzory, akustické bóje a zařízení pro detekci magnetických anomálií (MAD).
Avionika je integrovaná s univerzálním digitálním počítačem, jenž podporuje všechny taktické displeje, monitoruje a automaticky vysílá povely a poskytuje pilotům letové informace. Současně koordinuje navigační informace a přijímá vstupní data senzorů pro zobrazení a uchování. P-3C může nést kombinovaný náklad a zbraně v trupu nebo na externích závěsnících pod křídly. V listopadu 1959 vybrala US Navy firmu Lockheed jako dodavatele nástupce staršího letadla P-2 Neptune. První P-3V Orion byl dodán v červenci 1962 a přes třicet let již plní úlohu vzdušného stíhače ponorek US Navy. Během této doby bylo změněno jeho označení z P-3V na P-3 a postupně nastoupily do služby tři hlavní modely – P-3A, P-3B a P-3C. Poslední letoun byl dodán v dubnu 1990. Kromě těchto verzí létá i model EP-3E, průzkumný letoun elektronického boje.
P-3C se stal jedním z nejrozšířenějších letadel v oboru dálkového hlídkování nad hladinou a protiponorkového boje. Jeho provozovateli se postupně stali Írán, Austrálie, Japonsko, Nizozemí a Norsko. Mimo to dva Oriony (WP-3D) používá pro průzkum počasí Národní úřad pro oceány a ovzduší (NOAA) a jeden se po zvětšení obsahu nádrží používá pro výzkum atmosféry a magnetický průzkum jako RP-3D.
Stručná charakteristika |
|||
Základní funkce | protiponorková zbraň a námořní hlídková služba | ||
Výrobce | Lockheed Martin Aeronautical Systems Company | ||
Pohon | čtyři turbohřídelové motory Allison T-56-A-14. | ||
Výkon | 4x 4600 HP | 4x 3430 kW | |
Délka | 116 stop 8 palců | 35,56 m | |
Rozpětí | 99 stop 7 palců | 29,9 m | |
Výška | 33 stop 8 palců | 10,26 m | |
Max. vzletová hmotnost | 139 760 lb | 62 892 kg | |
Rychlost | max. | 466 mph | 745 km/h |
cestovní | 403 mph | 644 km/h | |
Dostup | 30 000 stop | 9 000 m | |
Dolet | 10-12 hodin, max. 14 hodin (rádius 3835 km) | ||
Posádka | dvanáct | ||
Výzbroj | AGM-84 Harpoon; AGM 65 Maverick, torpéda Mk46, hlubinné nálože, akustické bóje a miny – celkem až do 20 000 lb (9071 kg) v interních úložnících a externích závěsech. | ||
Data | první let - listopad 1959; operační nasazení - P-3A srpen 1962, P-3C srpen 1969. | ||
Cena jednoho stroje | 36 miliónů dolarů |
Úspěšný test HAAWC v aerodynamickém tunelu / 2006-09-26
Copyright © All Rights Reserved