Britské bombardéry
druhé světové války
připravil Jirka
Wagner
Fairey Albacore
Za účelem nahrazení zastaralých dvojplošných
Fairey
Swordfish, objednala Royal Navy nové torpédové dvouplošníky téže firmy, které
byly nazvány Albacore. Ty byly mnohem lépe vypracované než jejich předchůdci, měly
krytou kabinu a aerodynamičtější tvary, ale už v době operačního nasazení byly
stejně tak zastaralé. Zúčastnily se nicméně mnoha bojových operací (obrana Malty,
ochrana konvojů, podpora pozemních vojsk Spojenců při vylodění na Sicílii) a byly
úspěšně používány pro hlídkování a proti ponorkové akce.
Přesto však postrádaly ty kvality, které činily
Swordfishe úspěšnými, takže byly nakonec
staženy z aktivní služby ještě dříve (koncem roku 1943), než samotné Swordfishe.
V Kanadě, vybavené otevřenými kabinami jako Swordfish a s lyžemi, se přesto
úspěšně používaly Albacore pro pobřežní hlídkování až do roku 1944.
Stručná charakteristika |
Základní funkce |
Torpédový bombardérr |
Pohon |
Jeden dvouřadový hvězdicový motor Bristol Taurus XII |
Výkon |
1130 HP |
843 kW |
Rozpětí |
50 ft |
15,24 m |
Délka |
40 ft |
12,18 m |
Výška |
12,5 ft |
3,81 m |
Plocha křídel |
607 čtv. ft |
56,39 čtv. m |
Hmotnost |
prázdná |
7250 lb |
3289 kg |
max. |
12 500 lb |
5670 kg |
Rychlost |
159 mph |
256 km/h |
Dostup |
20 700 ft |
6310 m |
Dolet |
932 mil |
1500 km |
Výzbroj |
2x 7,7mm kulomet, 730 kg torpédo nebo až 700 kg bomb |
Posádka |
3 |
První vzlet |
prototyp 12.12.1938 |
Datum výroby |
1940 |
Vyrobeno |
800 |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved