| zpět | britské bombardéry druhé světové války |
připravil Jirka Wagner
| NAVIGACE |
|
|
|
|
Nezapomenutelný Fairey Swordfish byl (a dodneška je) zdaleka nejúspěšnějším a nejznámějším dvouplošníkem bojujícím ve druhé světové válce. Jeho námořní přezdívka byla "Stringbag", což by se snad dalo přeložit jako "motouzem převázaný balík". Trochu se lišící od dvojplošníků z první světové války a beznadějně zastaralý proti letounům války druhé zůstal Swordfish plně operabilní až do roku 1945. Pomalý a takřka bezbranný, stal se tento letoun úspěšným torpédovým bombardérem, zejména proti slabě chráněným cílům. Swordfishe ochromily italskou flotilu u Tarenta a napomohly i potopení jedné ze dvou největších německých bitevních lodí - Bismarcka.
Jejich největší výhoda spočívala v jejich síle a odolné konstrukci, ve snadné údržbě a výborných leteckých kvalitách. Dokázaly startovat z letadlových lodí, a to dokonce i na rozbouřeném moři, a byly používány i na tzv. obchodních letadlových lodích (MAC - Merchant Aircraft Carrier), upravovaných v USA z velkých nákladních plavidel a tankerů.
Operační aktivita letounů Swordfish trvala prakticky až do posledních hodin války, i když od konce roku 1941 se používaly přece jen už převážně k protiponorkovým akcím.
| Výčet hlavních verzí | |
| I | První sériová verze vyráběná od začátku roku 1936, poháněná motorem Pegasus IIIM3 o výkonu 820 HP. |
| II | Rok 1943, vylepšená verze s kovovým potahem spodní plochy dolního křídla vhodného pro zavěšení až osmi neřízených raket. |
| III | Vybavena pro vyhledávání plavidel radiolokátorem ASV Mk.X s anténou ukrytou mezi vzpěrami podvozku. Motor Pegasus 30. Verze dostala neoficiální jméno "Blackfish". |
| IV | Verze vyrobená v malém počtu v Kanadě. Kromě zakryté kabiny bez dalších výrazných změn odvozena z verze Mk.II. |
| Stručná charakteristika Swordfish Mk. II | |||
| Základní funkce | Torpédový bombardér | ||
| Pohon | Jeden 9válcový hvězdicový motor Bristol Pegasus 30 | ||
| Výkon | 820 HP | 603 kW | |
| Rozpětí | 45,50 ft | 13,87 m | |
| Délka | 35,66 ft | 10,87 m | |
| Výška | 12,3 ft | 3,75 m | |
| Plocha křídel | 607 sq ft | 56,39 čtv. m | |
| Hmotnost | prázdná | 4707 lb | 2135 kg |
| max. | 8896 lb | 4035 kg | |
| Rychlost | max. | 143 mph | 230 km/h |
| cest. | 115 mph | 185 km/h | |
| Poč. stoupavost | 500 ft/min | 152 m/min | |
| Dostup | 12 400 ft | 3780 m | |
| Dolet | 770 mil | 1240 km | |
| Výzbroj | 2x 7,7mm kulomet; 1x 730 kg torpédo nebo 1x 680 kg mina (ev. hlubinná bomba) | ||
| Posádka | 2 - 3 | ||
| První vzlet | Prototyp TSR II 17.4.1934 | ||
| Datum výroby | 1936 (Mk.I) | ||
| Vyrobeno | 2391 | ||
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved