zpět | britské bombardéry druhé světové války |
připravil Jirka Wagner
NAVIGACE |
|
|
Bristol Beaufort byl dvoumotorový torpédový bombardér vyvinutý z letounu Bristol Blenheim. Sloužil jako standardní torpédonosný letoun od roku 1940 do 1943 (1944 v Austrálii), ale přes častá nasazení nebyl nikdy uznán jako skutečně úspěšný typ.
Byl pochopitelně těžší, protože velitelství letectva požadovalo čtyřčlennou posádku. Motory Mercury se nehodily a přestože se uvažovalo o použití motorů Perseus, byly nakonec vybrány motory Taurus - velice dobře sestrojené dvojhvězdicové pohonné jednotky o průměru pouhých 117 cm. Bohužel se za letu přehřívaly, takže se program vývoje zpočátku pozdržel.
Již od srpna 1940 ale byly tyto stroje v plném nasazení (zpočátku jen u Coastal Guard), shazovaly stovky min, bombardovaly i bitevní křižník Scharnhorst, torpédovaly bitevní křižník Gneisenau a potopily množství menších lodí. Od r. 1939 bylo plánováno rozjet i výrobu těchto strojů v Austrálii, ale pro problémy s dodávkami motorů byly tyto australské Mk.V-VIII vybaveny nakonec motory Pratt&Whitney Twin Wasp, většinou vyrobenými též v Austrálii. Australské typy měly větší kýlovky a vyvíjely se ve čtyřech sériích s rozdílným vybavením včetně transportní a cvičné verze. Největší úspěchy měly australské letouny proti japonským lodím u ostrova Normamby, v Timorském moři, kolem Nové Guineje a Šalamounových ostrovů.
Stručná charakteristika Beaufort Mk. I | |||
Základní funkce | Torpédový letoun | ||
Pohon | Dva 14válcové hvězdicové motory Bristol Taurus VI | ||
Výkon | 2x 1130 HP | 2x 843 kW | |
Rozpětí | 57,8 ft | 17,63 m | |
Délka | 44,16 ft | 13,46 m | |
Výška | 14,2 ft | 4,34 m | |
Plocha křídel | 503 čtv. ft | 46,73 čtv. m | |
Hmotnost | prázdná | 13 100 lb | 5945 kg |
max. | 21 230 lb | 9630 kg | |
Rychlost | max. | 265 mph | 426 km/h |
s výzbrojí | 225 mph | 362 km/h | |
Dostup | 16 500 ft | 5030 m | |
Dolet | 1600 mi | 2575 km | |
Výzbroj | typická 4x 7,7mm kulomet; 1x 18palcové torpédo nebo až 907 kg bomb | ||
Posádka | 4 | ||
První vzlet | 15.10.1938 | ||
Datum výroby | 1939 | ||
Vyrobeno | 2080 (vč. 700 v Austrálii) | ||
Uživatelé | GB, Austrálie, Turecko |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved