zpět | britské bombardéry druhé světové války |
připravil Jirka Wagner
NAVIGACE |
|
|
Blackburn B-26 Botha byl průzkumný bombardér a torpédový letoun. Vznikl na základě požadavku Ministerstva letectví z roku 1935 (současně s letounem firmy Bristol později pojmenovaným Beaufort) a potřeba nových letounů v dané kategorii byla tak velká, že byl objednán takříkajíc "z rýsovacího prkna". V roce 1936 jich Ministerstvo letectví objednalo 442 s náročnými požadavky: velká nosnost, značný dolet, stabilita při zteči a současně obratnost při úhybných manévrech těsně nad hladinou, dobrý výhled pro pozorovatele, účinná defenzivní výzbroj apod. Kromě těchto požadavků splnitelných jen dík mnoha kompromisním řešením, byla značným problémem i pohonná jednotka - ministerstvo trvalo na motorech Perseus, které měly letounu zajistit použitelnost i ve středních výškách okolo 4000 metrů. Jak se později ukázalo, byla volba motorů Perseus X s výkonem pouhých 892 HP velkým omylem.
Už při prvních záletech sériových strojů si piloti stěžovali na špatnou stabilitu letadla a obtížnou a únavnou pilotáž. Ostatně celá řada letových vlastností letounu byla špatná, až nebezpečná. Kromě toho - dík slabým motorům - byl tento dvoumotorový hornoplošník silně poddimenzován (i skoro prázdný letoun nedokázal kupř. udržet výšku jen s jedním pracujícím motorem). V prvním pololetí r. 1940 již měly letouny Botha za sebou řadu provozních havárií a k jejich spolehlivosti nepřispělo ani zvýšení výkonu motorů Perseus XA.
Problémy s letounem byly natolik vážné, že nemohl zůstat u operačních perutí Coastal Command a byl 6. listopadu 1940 stažen k výcvikovým a dopravním perutím. Jeho operační kariéra tak trvala pouhých pět měsíců, přes svoji špatnou pověst však byl používán jako cvičný až do roku 1944.
Stručná charakteristika Botha Mk. I | |||
Základní funkce | Průzkumný, torpédový bombardér | ||
Pohon | Dva hvězdicové motory Bristol Perseus XA | ||
Výkon | 2x 930 HP | 2x 694 kW | |
Rozpětí | 59 ft | 17,98 m | |
Délka | 51,1 ft | 15,58 m | |
Výška | 14,6 ft | 4,46 m | |
Plocha křídel | 158 sq ft | 48,12 čtv. m | |
Hmotnost | prázdná | 11 830 lb | 5366 kg |
max. | 18 450 lb | 8369 kg | |
Rychlost | 249 mph | 401 km/h | |
Poč. stoupavost | 984 ft/ min | 300 m/min | |
Dostup | 17 500 ft | 5335 m | |
Dolet | 1270 mil | 2044 km | |
Výzbroj | 3x 7.7mm kulomet; 907 kg bomb nebo 1x torpédo | ||
Posádka | 4 | ||
První vzlet | prototyp 28.12.1938 | ||
Datum výroby | červenec 1939 | ||
Vyrobeno | 580 |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved