zpět | britské bombardéry druhé světové války |
připravil Jirka Wagner
NAVIGACE |
|
|
Halifax ("Halibag"), známý méně než Lancaster, ale skoro stejně důležitý, byl těžký bombardér, který přispěl k vítězství Spojenců nejen bombardováním samotným, ale i plněním jiných mnohem různorodějších rolí. Halifax se stal hrozivou zbraní a dopravním letadlem, které po řadě změn nemělo vady. Původní plánovaná hmotnost 11 900 kg vzrostla na 30 800 kg a letoun používal namísto projektovaných dvou motorů Vulture čtyři motory Merlin. Halifax I měl desetimetrovou pumovnici a šest prostorů na pumy ve střední části křídla. Jeho obrannou výzbrojí bylo osm (později devět) kulometů Browning. Jeho první výpravou byl nálet na Le Havre v noci z 11. na 12. března 1942. Další série měly kulomety přemístěné z bočních střelišť do hřbetní střelecké věžičky a byly vybaveny standardní přídí tvořenou průhledným perspexem. Jejich zdvojené směrovky byly zvětšeny, čímž se dosáhlo větší přesnosti bombardování, jeden z nich (Halifax GR.II série 1A), s krytem radarové antény ve spodní části trupu se stal prvním letadlem, které v aktivní službě používalo povrch mapující radar H2S.
Verze GR.III až VII (verze IV nebyla postavena) už používaly motory Hercules a často čtyřlisté vrtule či přídavné nádrže nebo tropické vybavení. Verze VIII bylo neozbrojené dopravní letadlo s přepravním prostorem o kapacitě 3600 kg na místě pumovnice a s místy pro jedenáct pasažérů (po válce z něj bylo vyvinuto dopravní letadlo Halton). Halifaxy verzí III, V a IX (verze, která mohla pojmout i 16 výsadkářů) sloužily v Evropě jako vlečné pro kluzáky a v dalších zvláštních operacích - užívány byly hojně pro zásobování odbojových skupin, případně nesly elektronická zařízení.
Poslední let uskutečnil GR.VI z Gibraltaru v březnu 1952, V téže době vyřadilo své B.VI i francouzské letectvo.
Stručná charakteristika Halifax B Mk. III | |||
Základní funkce | Těžký bombardér | ||
Pohon | Čtyři dvouhvězdicové 14válcové motory Bristol Hercules XVI | ||
Výkon | 4x 1650 HP | 4x 1230 kW | |
Rozpětí | 104 ft | 31,75 m | |
Délka | 71,6 ft | 21,82 m | |
Výška | 20,7 ft | 6,32 m | |
Plocha křídel | 1275 sq ft | 118,45 čtv. m | |
Hmotnost | prázdná | 38 240 lb | 17 345 kg |
max. | 65 000 lb | 29 484 kg | |
Rychlost max. | 311 mph | 501 km/h | |
Poč. stoupavost | 751 ft/min | 229 m/min | |
Dostup | 24 000 ft | 7315 m | |
Dolet | 1261 mil | 2030 km | |
Výzbroj | 9x 7,7mm kulomet; 5890 kg bomb | ||
Posádka | 7 | ||
První vzlet | Prototyp 25.3.1939 | ||
Datum výroby | Halifax I | 11.10.1940 | |
Halifax III | July 1943 | ||
Vyrobeno | 6176 | ||
Uživatelé | GB, Austrálie, Francie (FFL), Kanada, Nový Zéland |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved