zpět britské bombardéry druhé světové války

Britské bombardéry
druhé světové války

připravil Jirka Wagner

NAVIGACE

Avro 683 Lancaster



Lancaster "Lanc" byl jedním z nejvýznamnějších letounů druhé světové války a jedním z největších letadel v historii. Vznikl po neúspěchu svého předchůdce Manchesteru, na bázi jeho konstrukce - v roce 1940 bylo rozhodnuto postavit verzi s větším rozpětím a se čtyřmi motory Rolls-Royce Merlin. První Avro Lancaster létal na začátku r. 1941 ještě jako Machester III. Díky svým vynikajícím vlastnostem se začal okamžitě vyrábět sériově a sériové letouny Manchester III byly od L7527 dál kompletovány jako Avro Lancaster (od pozdějších letounů téhož typu se odlišovaly řadou obdélníkových okének v zadní části trupu). První dodávky (ke 44. peruti) začaly na počátku r. 1942.

Od té doby až do konce války nalétaly lancastery 156 000 bojových letů a shodily 608 612 tun pum. Tři stovky z 7378 vyrobených letadel byly postaveny jako Mk. II se silnějšími hvězdicovými motory Bristol Hercules, některé s pozměněnou pumovnicí a střeleckou věží na spodní straně trupu.

Lancastery se zapojily zejména do všech hlavních náletů na Německo. Dokázaly nést mnohem těžší náklad větších pum něž kterékoliv jiné letadlo v Evropě. K potopení německé bitevní lodi Tirpitz byla použita puma o hmotnosti 12 000 liber (5443 kg) a ke zboření viaduktu v Bielefeldu v březnu 1945 puma o hmotnosti 9979 kg. U Caen byla lancastery použity jako podpůrná bojová letadla a válku skončily přepravou zásob do hladovějící Evropy a dopravováním válečných zajatců domů.

 Stručná charakteristika Lancaster Mk. I
Základní funkce Těžký bombardér
Pohon Čtyři motory Rolls-Royce Merlin XX (nebo XXII)
Výkon 4x 1460 HP 4x 1090 kW
Rozpětí 102 ft 31,1 m
Délka 69,25 ft 21,1 m
Výška 19,6 ft 5,97 m
Plocha křídel 1292 sq ft 120 čtv. m
Hmotnost prázdná 36 828 lb 16 705 kg
max. 70 000 lb 31 750 kg
Rychlost max. 287 mph 462 km/h
cest. 210 mph 338 km/h
Dostup 24 500 ft 7470 m
Dolet 1662 mil 2675 km
Výzbroj 10x 7,7mm kulomet; až 9980 kg bomb
Posádka 7 (pilot, letecký inženýr, navigátor, bombometčík, radiooperátor a dva střelci)
První vzlet 9.1.1941
Datum výroby 1942
Vyrobeno 7378 (vč. 430 v Kanadě)


Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved