zpět | britské bombardéry druhé světové války |
připravil Jirka Wagner
NAVIGACE |
|
|
Lancaster "Lanc" byl jedním z nejvýznamnějších letounů druhé světové války a jedním z největších letadel v historii. Vznikl po neúspěchu svého předchůdce Manchesteru, na bázi jeho konstrukce - v roce 1940 bylo rozhodnuto postavit verzi s větším rozpětím a se čtyřmi motory Rolls-Royce Merlin. První Avro Lancaster létal na začátku r. 1941 ještě jako Machester III. Díky svým vynikajícím vlastnostem se začal okamžitě vyrábět sériově a sériové letouny Manchester III byly od L7527 dál kompletovány jako Avro Lancaster (od pozdějších letounů téhož typu se odlišovaly řadou obdélníkových okének v zadní části trupu). První dodávky (ke 44. peruti) začaly na počátku r. 1942.
Od té doby až do konce války nalétaly lancastery 156 000 bojových letů a shodily 608 612 tun pum. Tři stovky z 7378 vyrobených letadel byly postaveny jako Mk. II se silnějšími hvězdicovými motory Bristol Hercules, některé s pozměněnou pumovnicí a střeleckou věží na spodní straně trupu.
Lancastery se zapojily zejména do všech hlavních náletů na Německo. Dokázaly nést mnohem těžší náklad větších pum něž kterékoliv jiné letadlo v Evropě. K potopení německé bitevní lodi Tirpitz byla použita puma o hmotnosti 12 000 liber (5443 kg) a ke zboření viaduktu v Bielefeldu v březnu 1945 puma o hmotnosti 9979 kg. U Caen byla lancastery použity jako podpůrná bojová letadla a válku skončily přepravou zásob do hladovějící Evropy a dopravováním válečných zajatců domů.
Stručná charakteristika Lancaster Mk. I | |||
Základní funkce | Těžký bombardér | ||
Pohon | Čtyři motory Rolls-Royce Merlin XX (nebo XXII) | ||
Výkon | 4x 1460 HP | 4x 1090 kW | |
Rozpětí | 102 ft | 31,1 m | |
Délka | 69,25 ft | 21,1 m | |
Výška | 19,6 ft | 5,97 m | |
Plocha křídel | 1292 sq ft | 120 čtv. m | |
Hmotnost | prázdná | 36 828 lb | 16 705 kg |
max. | 70 000 lb | 31 750 kg | |
Rychlost | max. | 287 mph | 462 km/h |
cest. | 210 mph | 338 km/h | |
Dostup | 24 500 ft | 7470 m | |
Dolet | 1662 mil | 2675 km | |
Výzbroj | 10x 7,7mm kulomet; až 9980 kg bomb | ||
Posádka | 7 (pilot, letecký inženýr, navigátor, bombometčík, radiooperátor a dva střelci) | ||
První vzlet | 9.1.1941 | ||
Datum výroby | 1942 | ||
Vyrobeno | 7378 (vč. 430 v Kanadě) |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved