zpět britské bombardéry druhé světové války

Britské bombardéry
druhé světové války

připravil Jirka Wagner

NAVIGACE

Avro 679 Manchester



Firma Rolls-Royce začala v r. 1935 s výrobou velmi výkonného motoru sestaveného ze dvou starších R.R. Peregrine s válci uspořádanými do X. Tyto nové motory měly být využity v novém těžkém dvoumotorovém bombardéru s mimořádnými výkony. Firma Handley Page neustoupila od čtyřmotorové koncepce s motory R.R. Merlin (viz Halifax), zatímco firma A.V. Roe (Avro) se ve svém Manchesteru pokusila použít nové motory R.R. Vulture. Očekávalo se, že z projektu vyjde nejlepší těžký bombardér, ale motory se ale ukázaly nevyzrálé, s nízkým výkonem a velmi nespolehlivé. Letadlo mělo navíc špatné letové vlastnosti. Původní Manchester měl dvě svislé ocasní plochy, sériově vyráběné verze Mk. I už měly přidanou střední stabilizační ploutev. Většina z 209 vyrobených manchesterů ji ale měla odstraněnou (tzv. verze Mk. IA). Situace s dodávkami motorů nebyla nejlepší a tak se manchestery vyráběly pouze u firem Armstrong Whitworth a Fairey. Firma Avro se soustředila na vývoj zlepšené verze tohoto letounu označené Lancaster.

Ačkoli bylo manchestery vyzbrojeno osm bombardovacích perutí, další dvě částečně a letka pobřežního letectva (Coastal Command), byly v červnu 1942 manchestery staženy a sešrotovány.

Stručná charakteristika Manchester Mk.I
Základní funkce Těžký bombardér
Pohon Dva motory Rolls-Royce Vulture I
Výkon 2x 1120 HP 2x 1500 kW
Rozpětí 90 ft 27,46 m
Délka 70 ft 21,34 m
Výška 19,5 ft 5,94 m
Hmotnost prázdná 31 200 lb 14 152 kg
max. okolo 50 000 lb 22 680 kg
Rychlost max. 250 mph 402 km/h
Dostup 19 200 ft 5852 m
Dolet 1,200 mil 1,930 km (max. náklad)
Výzbroj 8x 7,7mm kulomet; 4695 kg (10 350 lb) bomb
Posádka 7
První vzlet 25.7.1939
Datum výroby 1940
Vyrobeno 209


Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved