zpět | britské bombardéry druhé světové války |
připravil Jirka Wagner
NAVIGACE |
|
|
Firma Rolls-Royce začala v r. 1935 s výrobou velmi výkonného motoru sestaveného ze dvou starších R.R. Peregrine s válci uspořádanými do X. Tyto nové motory měly být využity v novém těžkém dvoumotorovém bombardéru s mimořádnými výkony. Firma Handley Page neustoupila od čtyřmotorové koncepce s motory R.R. Merlin (viz Halifax), zatímco firma A.V. Roe (Avro) se ve svém Manchesteru pokusila použít nové motory R.R. Vulture. Očekávalo se, že z projektu vyjde nejlepší těžký bombardér, ale motory se ale ukázaly nevyzrálé, s nízkým výkonem a velmi nespolehlivé. Letadlo mělo navíc špatné letové vlastnosti. Původní Manchester měl dvě svislé ocasní plochy, sériově vyráběné verze Mk. I už měly přidanou střední stabilizační ploutev. Většina z 209 vyrobených manchesterů ji ale měla odstraněnou (tzv. verze Mk. IA). Situace s dodávkami motorů nebyla nejlepší a tak se manchestery vyráběly pouze u firem Armstrong Whitworth a Fairey. Firma Avro se soustředila na vývoj zlepšené verze tohoto letounu označené Lancaster.
Ačkoli bylo manchestery vyzbrojeno osm bombardovacích perutí, další dvě částečně a letka pobřežního letectva (Coastal Command), byly v červnu 1942 manchestery staženy a sešrotovány.
Stručná charakteristika Manchester Mk.I | |||
Základní funkce | Těžký bombardér | ||
Pohon | Dva motory Rolls-Royce Vulture I | ||
Výkon | 2x 1120 HP | 2x 1500 kW | |
Rozpětí | 90 ft | 27,46 m | |
Délka | 70 ft | 21,34 m | |
Výška | 19,5 ft | 5,94 m | |
Hmotnost | prázdná | 31 200 lb | 14 152 kg |
max. | okolo 50 000 lb | 22 680 kg | |
Rychlost max. | 250 mph | 402 km/h | |
Dostup | 19 200 ft | 5852 m | |
Dolet | 1,200 mil | 1,930 km (max. náklad) | |
Výzbroj | 8x 7,7mm kulomet; 4695 kg (10 350 lb) bomb | ||
Posádka | 7 | ||
První vzlet | 25.7.1939 | ||
Datum výroby | 1940 | ||
Vyrobeno | 209 |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved