NAVIGACE |
|
|
Dodatek E:
Záhada potopení bitevní lodi Bismarck
Když se vysloví slovo Bismarck, většina lidí si představí slavného korzára. Ač od jeho potopení uplynulo šest desetiletí, vine se okolo konce této lodi rouška tajemství a legend. Kdo ho potopil? Angličané palebnou silou, nebo Němci ukončili agonii své lodi otevřením přepouštěcích ventilů. Před několika lety se mi dostal do rukou článek o výpravě k bitevní lodi Bismarck. Výpravu vedl známý oceánograf dr.Ballard. Mimo jiné článek obsahoval několik fotografií vraku a nákres lodi na dně. První co mě překvapilo, byl stav lodi. Napadlo mě co kdyby nebyl v hloubce cca.4800m, že každou chvíli vyrazí na lov. Lodi chyběly věže hlavního dělostřelectva, což nakonec bylo v článku vysvětleno tak, že po převrácení lodi věže samovolně vypadly vlastní vahou (cca.1900t). Ale co jsem nečekal, byl stav středního dělostřelectva a celkově trupu lodi . Na pohled loď nevypadala jako hromada rozstříleného šrotu, jak deklarovalo královské námořnictvo. Dr. Ballard v tomto článku poukázal na objev několika stovek bot nedaleko vraku. Článek a fotografie zasadily semínko pochybností o tom kdože Bismarcka vlastně potopil. Důkazy se začaly přiklánět k německé verzi příběhu.Minulý rok přesně 61 let po tragickém střetu se vypravil na místo činu James Cameron, aby na vlastní oči spatřil potopený Bismarck. Proč jen vizuálně a ne jako u Titanicu odebrat případné důkazy? Vysvětlení je jednoduché. SRN vrak označila za válečný hrob, proto se z lodi nesmí odebírat žádné části, byť by to nějak mohlo vysvětlit její zánik. Opět byla použita k výpravě ruská průzkumná loď Keldyš se dvěma hloubkovými ponorkami Mir 1 a Mir 2. Cameron také vzal sebou na výpravu přeživší námořníky, pochvaloval si to, co mu u průzkumu Titanicu chybělo, poznatky a názory lidí spojených s lodí. Celá výprava byla natočena jako dokument pro Discovery channel, který ji odvysílal letos v únoru.
Co se vlastně stalo? Co způsobilo ztrátu lodi Bismarck?Plul vůbec v legendárním kruhu?
Proč by posádka potápěla vlastní loď ?
Opuštění lodi
1) do doby rozkazu k opuštění lodi bylo vyřazeno asi jen 15-20% posádky a to
velká část na můstku
2) opuštění lodi zaplatilo životem 30-40% posádky a to z důvodu palby Britů;
opouštění lodi trvalo asi 50 minut za plné palby nepřítele. Jako příklad může
být uveden zásah jídelny (ošetřovny) kde se nacházelo před výbuchem ~ 200 lidí
čekajících na ošetření nebo opuštění lodi,výbuch zabil během vteřiny 10%
posádky
3) do vody se dostala asi polovina posádky
4) z ledové vody vytáhli jen 115 lidí tedy asi pouze 5% posádky
Tak by se to dalo přirovnat k bitvě Rio de la Plata s tou smůlou, že nebylo kde vyložit posádku a bezpečně potopit loď.
Palba a torpéda
1) Přesnost palby u velkých ráží (406-356mm) byla menší než 5% (Bism.- cca. 15% ) a to i navzdory vzdálenosti, ta byla pod 5000 metrů :
a) Bylo vypáleno 380granátů 40.6 cm z Rodney a 339granátů 35.6 cm z King George V.
b) Při obhlídce trupu se našly pouze 4 probití (nepočítám zásah přídě od Princ of Wales) a poměrně malé množství proražení nástavby a paluby
c) Bitva ukázala u King George V., že spolehlivost 356mm děl při palbě klesá (přehřívání komor)
d) Britské protipancéřové granáty měly tradiční tendenci k tříštění při dopadu na pancíř
e) Jediný velký úspěch palby je zničení můstku a centra řízení palby, což za prvé u dobře vycvičené posádky moderního námořnictva není důvod k panice a za druhé vše bylo několikanásobně zálohováno
2)Přesnost palby u menších ráži (203-133mm) byla vyšší, avšak s velmi omezeným účinkem na pancíř, zejména v první části bitvy :
a) Bylo vypáleno 527 granátů 20.3 cm z Norfolku, 254 granátů 20.3 cm z Dorsetshiru,716 granátů 15.2 cm z Rodneye, 660 granátů 13.3 cm z King George V
b) Na celé lodi bylo nalezeno velké množství stop od těchto střel, pancéřování ale neohrozily avšak měly devastující účinek na opouštějící posádku
3) účinnost torpéd na potopení bitevní lodi poslední generace?
a)Malá, je potřeba větší počet zásahů než jich Angličané dosáhli.
b)Letecké torpéda lze jednotlivě použít po dobrém zamíření ke snížení rychlosti (u Bismarcka třetí zásah měkké zádi) a k vyřazení je potřeba mnohem větší počet zásahů, dva zásahy trupu Bismarcka nezpůsobily téměř žádnou škodu .
c)Tzv. klasická torpéda mají větší hlavici, ale přesto velikost trupu dokáže většinu energie pohltit. Torpéda poslední rány z milosti nepoškodily protitorpédovou přepážku. Jiné otvory v trupu se nenašly.
Rovnováha sil
Loď: | Bismarck |
Rodney |
King George V. |
Norfolk |
Dorsetshire |
Výtlak: | 50,900 tun |
41,000tun |
44,400 tun |
13,400 tun |
13,400 tun |
Výzbroj: · Hlavní: · Druhohory: |
|
|
|
|
|
Pancéřování: · Boky: · Věžičky: · Horní paluba: · Obrněná paluba: |
|
|
|
|
|
Rychlost: | 30 uzly* |
21 uzly |
28 uzly |
32 uzly |
32 uzly |
Obhájení anglické verze? Dnes už je neopodstatněná.
TV Discovery channel
http://www.kbismarck.com
http://www.bismarck-class.dk
Copyright © All Rights Reserved