| zpět | britské stíhačky druhé světové války |
připravil Jirka Wagner
| NAVIGACE |
|
|
|
|
Dlouho do roku 1941 představoval Hawker Hurricane nejpočetnější stíhací letoun RAF a byl to právě on, který sváděl první boje s přesilou Luftwaffe nad Francií a Británií.
Letoun byl původně - jako Hawker Monoplane - navržen s motorem Goshawk a kapotovaným pevným podvozkem, projekt se ale změnil, letoun dostal silnější motor PV.12 (Merlin), dovnitř zatahovatelné podvozkové nohy a později byla i dosavadní výzbroj čtyř kulometů nahrazena do té doby nevídanou baterií osmi kulometů.
Ministerstvo obrany hned po zkouškách objednalo fantastických 600 strojů. Již v září 1939 bylo dodáno prvních 497 letounů, kterými bylo vybaveno osmnáct perutí. K 7. srpnu 1940 bylo dodáno 2309 letounů Hurricane u 32 perutí, zatímco stíhaček Spitfire bylo v té době 1383 u osmnácti a půl perutě. Výroba u firmy Gloster dávala roku 1940 130 strojů měsíčně. V té době měl Hurricane I nové, celokovové křídlo namísto původního potaženého plátnem, a novou trojlistou několika polohově (později plně) stavitelnou vrtuli místo dřevěné dvojlisté Watts.
Během Bitvy o Británii se Hurricane osvědčil jako ideální ničitel bombardérů, byl stabilní při míření a dokázal vypálit zničující salvu; jeho bojový rádius byl navíc větší než u kterékoli jednoplošné stíhačky té doby, celkově ho však výkony Messerschmittů Bf 109 převyšovaly. Silnější verze Mk.II dostala i silnější motor Merlin II o výkonu 1030 HP nebo Merlin XX (1280 HP), silnější výzbroj a přídavné nádrže. V severozápadní Evropě se používaly tyto letouny k náletům na pozemní cíle, v severní Africe se se 40mm kanóny proslavily v boji proti tankům.
Část letounů byla z katapultů obchodních a z palub letadlových lodí použita v mnoha námořních bitvách, slavnou se stala v srpnu 1942 obrana maltského konvoje, kdy se 70 letounů Sea Hurricane střetlo s 600 letadly Osy, aby se jim podařilo sestřelit 39 útočníků při sedmi vlastních ztrátách.
Hurricany se stále větší měrou zapojovaly do bojů na Dálném východě, v Africe a 2952 letadel bylo odesláno do SSSR, kde řadu z nich vybavili lyžemi. Hurricany sloužily k řadě speciálních pokusů s nejrůznějšími druhy výzbroje a leteckých technik (jeden létal kupříkladu jako dvouplošník s odhazovatelným horním křídlem).
Celkově bylo vyrobeno 12 870 letounů tohoto typu v Británii, 1451 v Kanadě (od roku 1941 s motorem Packard Merlin) a stovky jich byly vyvezeny buď před válkou, nebo po ní do zahraničí.
| Stručná charakteristika Hawker Hurricane | |||
| Pohon | Jeden motor Rolls-Royce (Packard) Merlin XX s uspořádáním válců do V | ||
| Výkon | 1280 HP | 955 kW | |
| Rozpětí | 40 ft | 12,2 m | |
| Délka | 32 ft 3 in | 9,8 m | |
| Výška | 13 ft 1 1/2 in | 4 m | |
| Hmotnost | prázdná | 4982 lb | 2259 kg |
| max. | 6665 lb | 3023 kg | |
| Rychlost | cest. | 206 mph | 332 km/h |
| max. | 348 mph | 560 km/h | |
| Poč. stoupavost | 2707 ft/min | 825 m/min | |
| Dostup | 34 000 ft | 10 365 m | |
| Dolet | 460 mil | 740 km | |
| Výzbroj | 8x kulomet (12x kulomet Hurricane IIb) nebo 4x kanón; až 226 kg bomb | ||
| První vzlet | prototyp 6.11.1936 | ||
| Datum výroby | říjen 1937 | ||
| Vyrobeno | 12 870 (+ 1451 v Kanadě) | ||
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved