zpět | britské stíhačky druhé světové války |
připravil Jirka Wagner
NAVIGACE |
|
|
Firma de Havilland Aircraft Co. plánovala letoun Mosquito v říjnu 1938 jako neozbrojený vysokorychlostní denní bombardér, jehož přitažlivost měla ještě zvýšit skutečnost, že měl dřevěnou konstrukci a neměl tudíž nároky na materiál pro Británii tehdejší doby deficitní. Po dlouhém odkládání přišel od ministerstva letectví souhlas s jeho výrobou až v roce 1940 s tím, že jedinou odpovídající rolí pro neozbrojený letoun může být průzkum. První prototyp byl napůl tajně postaven a žlutý prototyp poprvé vzlétl 25. listopadu 1940 a položil tak základ dlouhé řady 7781 nejpozoruhodnějších letadel postavených v Británii, Kanadě a Austrálii.
Překvapivě adaptabilní tvar letounu umožňoval používat jej nejen pro průzkum, ale i pro denní a noční stíhání, denní a noční bombardování i k protilodním útokům. Nejpočetnější byla stíhací a bombardovací verze FB.VI, nejúčinnější pak poslední verze NF.30, jejíž rychlosti neodolalo - s výjimkou proudových - žádné letadlo Luftwaffe. Bombardovací verze Mk.IV donesla stejný náklad pum nad vzdálený cíl jako americký čtyřmotorový Boeing B-17 Flying Fortress. Mosquita byla také používána společností British Overseas Airways Corporation (BOAC) k udržování komunikace s neutrálním Švédskem a dovozu strategických výrobků jako byla např. kuličková ložiska. Pasažér, byl-li nějaký, byl převážen v pumovnici.
Výčet hlavních verzí | |
PR.I | Neozbrojená fotoprůzkumná verze s křídly prodlouženými z původních 15,9 m u prototypu na 16,5 m, stále ještě ale s krátkými motorovými gondolami. |
NF.II | Noční stíhací letoun se sedadly pilota a pozorovatele vedle sebe, s čelním štítkem z plochého neprůstřelného skla, s prodlouženými motorovými gondolami (které od té doby zůstaly u všech verzí; klapky byly kvůli nim rozděleny na vnější a vnitřní část). Letoun byl následně vybaven radarem AI Mk.IV nebo V, příp. vyhledávacím světlometem Turbinlight. |
T.III | Dvojmístný cvičný letoun; poprvé vzlétl 15.5.1942, vyráběn byl především až po válce (poslední kusy byly dodány v roce 1949). |
B.IV | Neozbrojený bombardér nesoucí čtyři 227 kg pumy v pumovnici; poprvé byly dodány tyto stroje v listopadu 1941 105. peruti, která s nimi podnikla první nálet (Kolín n.R. ráno po prvním nočním náletu tisíce bombardérů) 31.5.1942. Některé letouny byly vybaveny zvětšenou pumovnicí pro 1814 kg pumu. |
FB.VI | Stíhací bombardér a denní a noční těžký stíhací letoun, výzbroj viz tabulka. Celkově byly vyrobeny 2584 letouny; větší množství než kterékoliv jiné verze. |
B.VII | V Kanadě postavené letouny verze Mk.IV. Používané pouze v Severní Americe. |
PR.VIII | Průzkumná přestavba verze B.IV s výkonnějšími motory Merlin 61. |
Mk.IX | Důležitý vývojový stupeň bombardérů (B.IX) i průzkumných letounů (PR.IX); výkonné motory s dvoustupňovými kompresory, kapacita pumovnice zvětšena na 1814 kg nebo mimořádnou zásobu paliva, značně stoupla hmotnost, nové vrtule a nová avionika (Rebecca, Boozer, Oboe nebo H2S Mk.VI). |
NF.XII | Přestavba verze NF.II s "náprstkem" na přídi obsahujícím nový centimetrový radar AI Mk.VIII místo kulometů Browning. |
NF.XIII | Verze shodná s Mk.XII; dva typy překrytu na přídi, křídla jako u verze Mk.VI s možností nést přídavné nádrže nebo jiný náklad. Stroj poprvé vzlétl v srpnu 1943. |
NF.XV | Výškový stíhací letoun s křídly prodlouženými na 17,98 m, přetlakovou kabinou, odlehčenou konstrukcí, radarem AI Mk.VIII v přídi a spodním kontejnerem se čtyřmi 7,7 mm kulomety Browning pro boj proti výškovým Junkers Ju-86P. |
Mk.XVI | Další důležitý vývojový stupeň s dvoustupňovými motory Merlin, zvětšenou pumovnicí a přetlakovou kabinou. Verze PR.XVI poprvé vzlétla v červenci1943; B.XVI v lednu 1944. Dvanáct set letounů bylo použito pro výškové nálety s 1814 kg pum. |
NF.XVII | Noční stíhací letoun s novým radarem AI Mk.X nebo SCR.720 (některé letouny měly i radar kontrolující zadní polosféru); čtyři 20 mm kanóny, každý s 500 náboji. |
FB.XVIII | Přezdívaný "Moucha tse-tse", víceúčelový letoun velitelství pobřežního letectva s hloubkovými motory a s 57 mm šestiliberním kanónem Molins s 25 náboji, čtyřmi 7,7 mm kulomety Browning, osmi 27 kg raketami nebo pumami. |
NF.XIX | Přestavba verze Mk.XIII s radarem AI Mk.X nebo SCR.720 v nové, zvětšené přídi a s hloubkovými motory Merlin 25. |
B.XX | V Kanadě stavěná verze B.IV (USAAF označení F-8). |
FB.21 až T.29 | Kanadská označení letounů s motory Packard V-1650 (Merlin). |
NF.30 | Noční stíhačka s dvoustupňovými motory, novými vrtulemi, radarem AI Mk.X a nejrůznější pátrací, zaměřovací a rušicí avionikou; verze postavená na základě Mk.XIX. |
PR.32 | Průzkumná verze se zvětšeným rozpětím a motory Merlin 113/114. |
Mk.33 | První námořní D.H.98 Sea Mosquito se skládacími křídly, hlavním podvozkem s olejovými tlumiči, hloubkovými motory pohánějícími čtyřlisté vrtule, záchytným hákem, čtyřmi 20 mm kanóny, torpédem (nebo nejrůznější raketovou a pumovou výzbrojí), americkým radarem ASH a startovacími raketami JATO. |
PR.34 | Strategická průzkumná verze s motory Merlin 113/114, zásobou paliva zvýšenou na 5765 litrů (906 litrové přídavné nádrže) a přetlakovou kabinou. |
B.35 | Totéž, bombardovací verze, možnost zástavby průzkumného zařízení nebo vlečení vzdušných terčů. |
NF.36 | Poválečná stíhací verze s motory Merlin113/114 a radarem AI Mk.X. |
TF.37 | Stíhací a torpédová verze; postavena na základě Mk.33 s radarem AI Mk.XIII. |
NF.38 | Poslední stíhací verze, hlavně na export; radar AI Mk.IX, kabina v přídi. |
TT.39 | Přestavba firmy General Aircraft jako stroj k vlečení vzdušných terčů. |
FB.40 | Australská verze Mk.VI s možností přestavby na průzkumnou verzi PR.40. |
PR.41 | V Austrálii odvozená verze od PR.IX a Mk.40. |
T.43 | Australská cvičná verze; všechny australské stroje měly motory Packard. |
Stručná charakteristika Mosquito FB Mk. VI | |||
Základní funkce | Stíhací a bombardovací letoun | ||
Pohon | Dva ,otory Rolls-Royce Merlin XXI | ||
Výkon | 1635 HP | 1220 kW | |
Rozpětí | 54,2 ft | 16,51 m | |
Délka | 40,9 ft | 12,47 m | |
Výška | 15,25 ft | 4,65 m | |
Plocha křídel | 454 sq ft | 42,18 čtv. m | |
Hmotnost | prázdná | 14 300 lb | 6486 kg |
max. | 22 300 lb | 10 115 kg | |
Rychlost | 380 mph | 611 km/h | |
Dostup | 36 090 ft | 11 000 m | |
Dolet | 1205 mil | 1940 km | |
Výzbroj | 4x 20mm kanón, 4x 7,7mm kulomet; 2x 227 kg bomb nebo 2x 227 lt ( or 2x 454 lt) ext. nádrž nebo 8x 27 kg rakety | ||
Posádka | 2 | ||
Datum výroby | 1943 |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved