zpět britské stíhačky druhé světové války

Britské stíhačky
druhé světové války

připravil Jirka Wagner

NAVIGACE

Hawker Tempest

Stíhací letoun Tempest byl vyvinut ze stíhacího bombardéru Hawker Typhoon, který byl charakteristický svým křídlem s mimořádně tlustým profilem - to působilo problémy, zejména ve vyšších rychlostech, kdy křídlo ztrácelo vztlak (místní proudění vzduchu převyšovala rychlost zvuku), takže se letoun stával ve svém chování nepředvídatelným.

Již v roce 1940 vyprojektovali u Hawkera nové křídlo s laminárním profilem, které bylo u kořene o 12,7 cm tenčí a mělo eliptický tvar značně podobný tvaru křídla letounu Supermarine Spitfire. Nové křídlo bylo použito u Typhoonu II, který byl objednán v listopadu 1941. Protože ale změn bylo víc, stíhačka byla přejmenována na Hawker Tempest. Palivová nádrž se přestěhovala z tenkého křídla do trupu, jenž byl později prodloužen, přibyl prodloužený přechod kýlovky do trupu, do křídel byly uloženy kulomety Mk.V s krátkou hlavní. Konstrukce vznikla pro nový nadějný motor Centaurus, jako první se ale vznesl Tempest Mk.V s motorem Napier Sabre.

Tempesty V se dostaly do výzbroje wingu v Newchurchi, kde v létě 1944 zničily 638 z celkových 1771 letounových střel Fi-103 (V-1), které si RAF připsala na své konto. Po dokončení 800 kusů Tempest V vyrobila firma Hawker 142 silnějších letounů verze Mk.VI s větším chladičem a olejovými chladiči v náběžné hraně křídel.

Po určitém zpoždění způsobeném převzetím výroby firmami Gloster a Bristol se v listopadu 1945 dostala do služby motorem Centaurus poháněná verze Mk.II. Letoun této verze - nejklidnější a nejpříjemnější pro pilotáž - tak válku již nestihl.

Část letounů verze Mk.V a Mk.VI byla přestavěna pro vlečení vzdušných terčů.

Stručná charakteristika Tempest Mk.V
Základní funkce Stíhací letoun
Pohon Jeden motor Napier Sabre II
Výkon 2180 HP 1626 kW
Rozpětí 41 ft 12,50 m
Délka 33,66 ft 10,26 m
Výška 16,1 ft 4,90 m
Plocha křídel 302 sq ft 28,06 čtv. m
Hmotnost prázdná 9100 lb 4128 kg
max. 13 515 lb 6130 kg
Rychlost 428 mph 688 km/h
Poč. stoupavost 3000 ft/min 914 m/min
Dostup 37 000 ft 11 280 m
Dolet 740 mil 1191 km
Výzbroj 4x 20mm kanón; 8x raketa nebo 907 kg bomb
Posádka 1
První vzlet prototyp 2.9.1942
Datum výroby červen 1943
Vyrobeno 800 (Mk.V)
1418 (všechny verze vč. poválečných)
Uživatelé GB, Nový Zéland


Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved