zpět | britské stíhačky druhé světové války |
připravil Jirka Wagner
NAVIGACE |
|
|
Stíhací letoun Tempest byl vyvinut ze stíhacího bombardéru Hawker Typhoon, který byl charakteristický svým křídlem s mimořádně tlustým profilem - to působilo problémy, zejména ve vyšších rychlostech, kdy křídlo ztrácelo vztlak (místní proudění vzduchu převyšovala rychlost zvuku), takže se letoun stával ve svém chování nepředvídatelným.
Již v roce 1940 vyprojektovali u Hawkera nové křídlo s laminárním profilem, které bylo u kořene o 12,7 cm tenčí a mělo eliptický tvar značně podobný tvaru křídla letounu Supermarine Spitfire. Nové křídlo bylo použito u Typhoonu II, který byl objednán v listopadu 1941. Protože ale změn bylo víc, stíhačka byla přejmenována na Hawker Tempest. Palivová nádrž se přestěhovala z tenkého křídla do trupu, jenž byl později prodloužen, přibyl prodloužený přechod kýlovky do trupu, do křídel byly uloženy kulomety Mk.V s krátkou hlavní. Konstrukce vznikla pro nový nadějný motor Centaurus, jako první se ale vznesl Tempest Mk.V s motorem Napier Sabre.
Tempesty V se dostaly do výzbroje wingu v Newchurchi, kde v létě 1944 zničily 638 z celkových 1771 letounových střel Fi-103 (V-1), které si RAF připsala na své konto. Po dokončení 800 kusů Tempest V vyrobila firma Hawker 142 silnějších letounů verze Mk.VI s větším chladičem a olejovými chladiči v náběžné hraně křídel.
Po určitém zpoždění způsobeném převzetím výroby firmami Gloster a Bristol se v listopadu 1945 dostala do služby motorem Centaurus poháněná verze Mk.II. Letoun této verze - nejklidnější a nejpříjemnější pro pilotáž - tak válku již nestihl.
Část letounů verze Mk.V a Mk.VI byla přestavěna pro vlečení vzdušných terčů.
Stručná charakteristika Tempest Mk.V | |||
Základní funkce | Stíhací letoun | ||
Pohon | Jeden motor Napier Sabre II | ||
Výkon | 2180 HP | 1626 kW | |
Rozpětí | 41 ft | 12,50 m | |
Délka | 33,66 ft | 10,26 m | |
Výška | 16,1 ft | 4,90 m | |
Plocha křídel | 302 sq ft | 28,06 čtv. m | |
Hmotnost | prázdná | 9100 lb | 4128 kg |
max. | 13 515 lb | 6130 kg | |
Rychlost | 428 mph | 688 km/h | |
Poč. stoupavost | 3000 ft/min | 914 m/min | |
Dostup | 37 000 ft | 11 280 m | |
Dolet | 740 mil | 1191 km | |
Výzbroj | 4x 20mm kanón; 8x raketa nebo 907 kg bomb | ||
Posádka | 1 | ||
První vzlet | prototyp 2.9.1942 | ||
Datum výroby | červen 1943 | ||
Vyrobeno | 800 (Mk.V) | ||
1418 (všechny verze vč. poválečných) | |||
Uživatelé | GB, Nový Zéland |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved