zpět | britské stíhačky druhé světové války |
připravil Jirka Wagner
NAVIGACE |
|
|
Počátek stíhačky Typhoon (vyvíjené paralelně s typem Tornado) byl takřka katastrofou. Při projektování silného bojového letounu se totiž tvůrci místo na motory Centaurus a Griffon soustředili na složité a nevyzkoušené pohonné jednotky Vulture a Sabre. Díky problémům s motorem Vulture byl opuštěn předchozí R-typ pojmenovaný Tornado s motorem Rolls-Royce a projekt N-typu (s motorem Napier) pojmenovaného Typhoon se opozdil o šest měsíců, protože Británie v té době zoufale potřebovala stíhačky Hurricane. Nakonec byla v roce 1941 výroba po bolestivém vývoji rozběhnuta a v září téhož roku se první stroje typu Typhoon dostaly do výzbroje dvou perutí.
Motor Napier Sabre byl ale nespolehlivý, letoun měl špatnou stoupavost a výkony ve větších výškách, navíc se stále odtrhávala zadní část trupu. Tyto nedostatky málem přivodily zastavení celého programu, naštěstí ale byly problémy postupně odstraňovány. V listopadu 1942 Hawker Typhoon prokázal své kvality, když zachycoval a ničil stíhací bombardéry Luftwaffe, které se podle taktiky "hit and run" (udeř a uteč) vydávaly na hloubkové nálety nad Británii. "Tiffy" perutě vyzbrojené tímto typem byly schopny v roce 1943 paralyzovat cokoliv, co se pohnulo v severní Francii či v Nizozemsku. V roce 1943 velel 198. peruti vyzbrojené Typhoony československý pilot Jiří Maňák.
V létě 1944 stovky letadel Hawker Typhoon - nyní již plně osvědčené a schopné operace za jakýchkoli podmínek - vytvořily páteř 2. taktické letecké armády, svrhly a vypálily milióny granátů, raket a těžkých pum a pouze během jednoho dne zcela zničily ve falaiské kapse 175 tanků. Z 3332 celkem vyrobených strojů byla u 3000 kusů rámová kabina s automobilovými dveřmi na každé straně nahrazena kapkovitým krytem.
Stručná charakteristika Typhoon Mk. IB | |||
Základní funkce | Stíhací letoun/ stíhací bombardér | ||
Pohon | Jeden 24válcový vodou chlazený řadový motor Napier Sabre IIA | ||
Výkon | 2180 HP | 1626 kW | |
Rozpětí | 41,6 ft | 12,67 m | |
Délka | 32 ft | 9,73 m | |
Výška | 15,3 ft | 4,66 m | |
Plocha křídel | 278 sq ft | 25,8 čtv. m | |
Hmotnost | prázdná | 8800 lb | 3992 kg |
max. | 13 250 lb | 6010 kg | |
Rychlost | 404 mph | 650 km/h | |
Poč. stoupavost | 3000 ft/min | 914 m/min | |
Dostup | 35 200 ft | 10 730 m | |
Dolet | s nákladem | 510 mil | 821km |
max. | 950 mil | 1530 km | |
Výzbroj | 4x 20mm kanón; 8x raketa nebo 2x 454 kg bomba | ||
Posádka | 1 | ||
První vzlet | 24.2.1940 | ||
Datum výroby | květen 1941 | ||
Vyrobeno | 3332 |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved