zpět francouzské letouny a helikoptéry

Francouzské letouny a helikoptéry

NAVIGACE

Mirage 2000

Dassault aviation, Francie

Přepadový stíhač pro udržení vzdušné nadvlády a doprovodné úkoly. Druhotně může ničit pozemní cíle.

Vznikl z projektu letounu ACF (Avion de Combat Futur - bojové letadlo budoucnosti) Delta 1000 z roku 1972. Byl to sice výkonný, ale těžký a drahý dvoumotorový stroj. Po úpravě na lehčí jednomotorovou verzi byl letoun v prosinci 1975 objednán francouzskou vládou. Je to první francouzský letoun s potlačovanou stabilitou a elektroimpulzním řízením. Použití elektroimpulzního řízení (fly-by-wire) a elevonů a sklopných náběžných hran odstranilo nevýhody dříve spojené s delta křídly -především nízkou ovladatelnost při nízkých rychlostech a vysokých úhlech náběhu. Přestože se z vnějšku podobá svému předchůdci Mirage III, je díky výše uvedeným změnám mnohem obratnější v manévrovém boji a při operacích na malých výškách.

Bylo postaveno 5 prototypů. První prototyp vzlétl 10.března 1978. Pátý byl postaven jako dvoumístný a ten poprvé vzlétl 11.října 1980. Do služby se Mirage 2000 dostal v roce 1984. Nahradil typ Mirage III a doplnil Mirage F1. Ve výzbroji zůstane i v příštím tisíciletí, kdy bude nahrazen typem Rafale.

Původní motor SNECMA M53 byl nahrazen vylepšeným M53-P2 o tahu 95,1 kN. První tyto motory dostaly cvičné Mirage 2000B a od června 1986 i záchytné stíhače Mirage 2000C. Přibližně v téže době byly rovněž nahrazeny původní radary odvozené od radarů používaných u Mirage F1 novým doplerovským radarem Thomson CSF-ESD. Tento radar je schopen v režimu vzdušného boje detekovat až 24 cílů, současně sledovat 8 z nich a proti 4 najednou řídit palbu. Je schopen vyhledávat cíle i v dolní polosféře.

Letoun je vybaven pevným nástavcem pro tankování za letu.

Verze

Uživatelé

Země Celkem Jednomístné Dvojmístné Průzkumné
C B N D
Francie 318 126 27 75 90  
Tchajwan 60 48 12  
Indie 49 42 7  
Řecko 40 36 4  
Abú-Dhabí 35 22 5 8
Egypt 20 16 4  
Peru 12 10 2  
Katar 12 9 3  
Mirage 2000 Peru Mirage 2000 Kataru

Bojové nasazení

TTD Mirage 2000 C

Délka: 14,36 m
Rozpětí: 9,13 m
Výška: 5,20 m
Prázdná hmotnost: 7 500 kg
Maximální hmotnost: 17 000 kg
Rychlost: 2,2M (2 124 km/hod) / 11 000 m
1,2M (1 110 km/hod) / 0 m
Počáteční stoupavost: 285 m/s
Dostup 18 000 m
Dolet: 1 800 km
Maximální přeletová vzdálenost: 3 350 km
Objem vnitřních nádrží: 3 980 l
Přídavné nádrže: 1x 1 300 l
2x 1 700 l
Výzbroj:
  • 2x 30mm kanón, 125 nábojů na hlaveň
  • 9 závěsníků pro výzbroj o max.celkové hmotnosti 6 445 kg:
    (kanónové kontejnery, rakety, pumy, elektronika, ŘS,...)
    • 2x IČ PLŘS Matra Magic R-550
    • 2x poloaktivní RL PLŘS Matra Super R-530
    • 7x laserem naváděná puma 400 kg
    • 3x laserem naváděná puma 1000 kg
      Mirage 2000-5 s podvěšenými 2x Magic R-550 a 4x Super R-530






Vývojová řada letounů Mirage

1956                   1956         1959        1966        1978
Mirage I - Mirage II - Mirage III - Mirage IV - Mirage F1 - Mirage 2000
                          |                     Mirage F2
                       Mirage III-V 1965   
                       Mirage 5     1967
                          |
                       Mirage 50    1979

 


Copyright © All Rights Reserved