NAVIGACE |
|
|
Dassault aviation, Francie
Přepadový stíhač pro udržení vzdušné nadvlády a doprovodné úkoly. Druhotně může ničit pozemní cíle.
Vznikl z projektu letounu ACF (Avion de Combat Futur - bojové letadlo budoucnosti) Delta 1000 z roku 1972. Byl to sice výkonný, ale těžký a drahý dvoumotorový stroj. Po úpravě na lehčí jednomotorovou verzi byl letoun v prosinci 1975 objednán francouzskou vládou. Je to první francouzský letoun s potlačovanou stabilitou a elektroimpulzním řízením. Použití elektroimpulzního řízení (fly-by-wire) a elevonů a sklopných náběžných hran odstranilo nevýhody dříve spojené s delta křídly -především nízkou ovladatelnost při nízkých rychlostech a vysokých úhlech náběhu. Přestože se z vnějšku podobá svému předchůdci Mirage III, je díky výše uvedeným změnám mnohem obratnější v manévrovém boji a při operacích na malých výškách.
Bylo postaveno 5 prototypů. První prototyp vzlétl 10.března 1978. Pátý byl postaven jako dvoumístný a ten poprvé vzlétl 11.října 1980. Do služby se Mirage 2000 dostal v roce 1984. Nahradil typ Mirage III a doplnil Mirage F1. Ve výzbroji zůstane i v příštím tisíciletí, kdy bude nahrazen typem Rafale.
Původní motor SNECMA M53 byl nahrazen vylepšeným M53-P2 o tahu 95,1 kN. První tyto motory dostaly cvičné Mirage 2000B a od června 1986 i záchytné stíhače Mirage 2000C. Přibližně v téže době byly rovněž nahrazeny původní radary odvozené od radarů používaných u Mirage F1 novým doplerovským radarem Thomson CSF-ESD. Tento radar je schopen v režimu vzdušného boje detekovat až 24 cílů, současně sledovat 8 z nich a proti 4 najednou řídit palbu. Je schopen vyhledávat cíle i v dolní polosféře.
Letoun je vybaven pevným nástavcem pro tankování za letu.
Mirage 2000 C
První sériový Mirage 2000 C vzlétl 20.listopdau 1982.
Mirage 2000 B (
http://www.army.cz/noviny/mig21.htm)
Byl na ni upraven 5.prototyp Mirage 2000, který poprvé vzlétl 11.října 1980.
První sériový stroj pak 7.října 1983. Aby se získalo místo pro druhého člena
posádky, bylo třeba vypustit vnitřní kanónovou výzbroj, snížit objem vnitřních
palivových nádrží a prodloužit trup o 0,19 m. Kanón je však možno zavěsit na
vnější závěsník.
Země | Celkem | Jednomístné | Dvojmístné | Průzkumné | ||
---|---|---|---|---|---|---|
C | B | N | D | |||
Francie | 318 | 126 | 27 | 75 | 90 | |
Tchajwan | 60 | 48 | 12 | |||
Indie | 49 | 42 | 7 | |||
Řecko | 40 | 36 | 4 | |||
Abú-Dhabí | 35 | 22 | 5 | 8 | ||
Egypt | 20 | 16 | 4 | |||
Peru | 12 | 10 | 2 | |||
Katar | 12 | 9 | 3 |
Mirage 2000 Peru | Mirage 2000 Kataru |
Délka: | 14,36 m |
---|---|
Rozpětí: | 9,13 m |
Výška: | 5,20 m |
Prázdná hmotnost: | 7 500 kg |
Maximální hmotnost: | 17 000 kg |
Rychlost: | 2,2M (2 124 km/hod) / 11 000 m |
1,2M (1 110 km/hod) / 0 m | |
Počáteční stoupavost: | 285 m/s |
Dostup | 18 000 m |
Dolet: | 1 800 km |
Maximální přeletová vzdálenost: | 3 350 km |
Objem vnitřních nádrží: | 3 980 l |
Přídavné nádrže: | 1x 1 300 l |
2x 1 700 l |
Výzbroj: | ||
---|---|---|
|
1956 1956 1959 1966 1978 Mirage I - Mirage II - Mirage III - Mirage IV - Mirage F1 - Mirage 2000 | Mirage F2 Mirage III-V 1965 Mirage 5 1967 | Mirage 50 1979
Copyright © All Rights Reserved