zpět Francouzské válečné lodě

Francouzské válečné lodě

NAVIGACE

Fregaty třídy La Fayette

připravil ing. Radek Valkovič

Francouzské námořnictvo připravovalo novou generaci fregat od začátku 80. let. Postupně se změť požadavků a finančních možností změnila na jasné plány a Francouzi se rozhodli postavit dvě třídy fregat – levné, slabě vyzbrojené hlídkové fregaty třídy Floreál pro běžnou službu a špičkové stealth fregaty třídy La Fayette.

Kontrakt na stavbu tří lodí této třídy byl podepsán 14.3.1988, stavba La Fayette F710 byla zahájena 15. prosince 1990, spuštění na vodu proběhlo 13. června 1992, La Fayette vstoupila do služby v roce 1996. Další lodě první trojice jsou Surcouf F711 a Courbet F712, v roce 1992 byl podepsán kontrakt na další dvě lodě: Aconit F713 a Guépratte F714. Poslední vstoupila do služby v roce 2001 Guépratte.

Původně mělo být postaveno 6 fregat, konec studené války a redukce vojenského rozpočtu snížily objednávku o jednu loď. Stavba probíhala v loděnici DCN Lorient.

Fregaty třídy La Fayette jsou velmi úspěšné. Samotná La Fayette vystupovala (jistě i z reklamních důvodů) ve známé bondovce Zlaté oko. Exportní verze používají s různou výzbrojí Taiwan (6 kusů) a Saúdská Arábie (3). Singapur šest fregat této třídy dokončuje. Francie patrně také výrazně pomohla Čínské lidové republice s výrobou stealth fregat třídy Maanshan (Typ 054) prodejem technologií a know-how, takže Francie pomohla získat stealth fregaty jak Číně, tak i Taiwanu. Taiwanská třída Kang Ding je popsána v samostatném článku.

Zatím tedy bylo postaveno celkem 20 fregat třídy La Fayette.

V konstrukci třídy La Fayette se jako u první třídy fregat důsledně uplatnila technologie stealth - boky, nástavby a stožáry jsou skloněny o 10° dovnitř, na bocích až o 20°, stěny jsou pokryty protiradarovým nátěrem. Redukce stožárů, jeřábů, úvazníků a jiných pomocných zařízení je výrazně vyšší než např. u torpédoborců třídy Arleigh Burke. Čluny jsou ukryty v nástavbě, diesely jsou umístněny na tlumících závěsech pro výrazné snížení hluku a vibrací, stíněno je i jejich infračervené vyzařování a výfukové plyny jsou ochlazovány. Celkový radarový odraz (RCS) údajně odpovídá rybářskému 500 t trawleru.

Odolnost zvyšuje kevlarové pancéřování skladů munice. Bojový data-systém je typu Tavitac 2000, podpůrný velící systém OPSMER. Palbu 100mm děla řídí systém CTM tvořený radarem Castor, IR systémem a laserovým dálkoměrem. Vybavení doplňuje optronický systém Sagem TDS 90.

Výzbroj: 2 x 4 MM40 Exocet, 165 kg hlavice, protilodní Block 2 s dosahem 70 km. Od roku 2006 slouží univerzální Block 3 s proudovým motorem a doletem 170 km, může být použita k útoku na pozemní cíle. Osminásobné OZ protiletadlových střel VT-1, což je modernizovaný Crotale CN2, je umístněn na střeše hangáru. Rakety VT-1 s rychlostí Mach 3,6 a dosahem 13 km mají slušné protiraketové schopnosti, celkem loď veze 24 raket. V budoucnu by výzbroj měly rozšířit rakety Aster 15 ve dvou silech Sylver na přídi pro celkem 16 střel. Není jasné, kdy dojde k jejich instalaci, lodě by totiž musely být vybaveny radarem Arabel a podpůrnými systémy.

Dělovou výzbroj tvoří věž s kanónem 100mm/55 (13,5 kg granát až na 17 km, 6 km proti vzdušným cílům, kadence 80 ran/min). Lehká výzbroj se skládá ze dvou ručně ovládaných 20mm/90 děl Model 20F2 s kadencí 720 ran/min, ty střílí jednotlivé rány, dávky 8 výstřelů nebo nepřetržitě, dva zásobníky po 160 nábojích umožňují volit typ munice, dostřel až 1500 m. Výzbroj doplňují dva kulomety ráže 12,7 mm.

Paluba (430 m2) a hangár pro jeden vrtulník do 10 t (NH-90, AS-565MA), stabilizátory umožňují provoz do stupně 6 (až 6 m vlny). Kromě vrtulníku nemá loď žádnou protiponorkovou výzbroj, dokonce ani sonar. V zádi pod letovou palubou je místo pro vybavení a přípravu výsadkového komanda.

Obranné prostředky zahrnují výstražný přijímač ARBR 21 (DR 3000S), rušič ARBB 33, dvě výmetnice klamných cílů Dagaie a návnadu pro torpéda Nixie.
Přehledový radar Thales Sea Tiger Mk.2 (DRBV 15), střelecký radar Thales Castor 2J, dva navigační radary Model 1229.

Pohon: čtyři diesely SEMT Pielstick 12 PA6 V 280 STC, celkem 21 000 hp (15,6 MW), pracují buď dva, nebo všechny čtyři motory (CODAD), dvě vrtule. V přídi je vrtule pro lepší manévrování. Maximální rychlost je sice jen 25 uzlů, dosah při 12 uzlech je ale 9 000 mil (16 670 km) a loď může operovat na moři 50 dní - velký akční rádius je kvůli službě ve francouzských koloniích v Karibiku a Pacifiku. Třída La Fayette tvoří etalon kvality lehké fregaty pro 21. století.

Rozměry: délka 125 m, šířka 15,5 m, ponor 5,85 m.
Výtlak 3 200 t standard, 3 600 t plný.
Výzbroj: 8 x MM40 Exocet, 8 x VT-1, 1 x 100mm, 2 x 20mm M.20F1, 2 x 12,7mm.
Posádka: 164 (včetně 12 důstojníků a 25 členů výsadkového komanda).

Lodě

F710 La Fayette
F711 Surcouf
F712 Courbet
F713 Aconit
F714 Guépratte

Třída Al Riyadh (F3000S)

Loděnice DCN v Lorientu postavila pro Saúdskou Arábii tři fregaty vycházející z třídy La Fayette. Kontrakt na první dvě lodě byl podepsán v roce 1994, třetí byla objednána v roce 1997. Lodě jsou o 25% větší a liší se také výzbrojí.

Fregata Al Riyadh (812) vstoupila do služby v červenci 2002. Makkah (814) byla spuštěna na vodu v červenci 2001 a do služby vstoupila v dubnu 2004. Al Daman (816) byla spuštěna v září 2002 a do služby vstoupila v roce 2005. Domovským přístavem je Džidda. Pohon tvoří čtyři diesely SEMT Pielstick 16 PA6 STC o výkonu po 7740 hp (22,8 MW celkem) pracující v systému CODAD, maximální rychlost 24,5 uzlu. Dvě hřídele pohání vrtule s proměnným nastavením Rolls-Royce Kamewa, které Francouzi vyrábí v licenci.

Výzbroj tvoří dva osminásobné bloky Sylver pro protiletadlové/protiraketové střely Aster 15 (dosah 30 km dálkový, 15 km výškový). Protilodní výzbroj tvoří dva čtyřnásobné kontejnery s raketami MM-40 Exocet Block 2. Příďový kanón je 76mm/62 Oto Melara Super Rapid (6,4 kg projektil, 120 ran/min), další dva 20mm kanóny Giat 15B slouží k ochraně proti rychlým člunům a vrtulníkům. Protiponorkovou výzbroj tvoří čtyři torpédomety ráže 533mm pro těžká torpéda DCN F17 a vrtulník. Paluba a hangár jsou dimenzovány pro 10 t vrtulník, zatím se vozí AS 365 Dauphin.

Výstroj – bojový systém SENIT 7. Vlečný pasivní/aktivní sonar Thales CAPTAS 20 je na zádi. Rakety Aster navádí radar Arabel 3D s plošnými fázovanými anténami, vyhledávací radar je typu DRBV 26D Jupiter, řízení palby kanónu zajišťuje radar Thales Castor 2J, dva navigační radary jsou typu Sperry Marine Decca. Výstražný přijímač DR 3000, rušič radarů Salamandre B2 a rušič spojení TRC 281, dvě výmetnice Dagaie.

Výtlak: 4700 t plný.
Rozměry: 133 x 17 x 4 m.
Výzbroj: 8 x MM40 Exocet, 16 x Aster 15, 76mm Super Rapid, 2 x 20 mm Giat 15B, 4 x 533 mm torpédomety.
Posádka 164 osob (včetně 25 důstojníků).

Lodě

Al Riyadh (812)
Makkah (814)
Al Daman (816)

Třída Formidable

Zatím posledním zákazníkem pro fregaty třídy La Fayette se stal Singapur, který v březnu 2002 objednal stavbu 6 lodí. První, RSS Formidable, byla spuštěna na vodu v Lorientu 7.1.2004. Dalších pět fregat se staví v Singapuru v loděnici STM Benoi. Formidable (68) připlula do Singapuru v srpnu 2005, vstoupí do služby v roce 2007. RSS Intrepid (69) byla spuštěna v červenci 2004, RSS Steadfast (70) v lednu 2005, RSS Tenacious (71) v červenci 2005, RSS Stalwart (72) v prosinci 2005 a RSS Supreme (73) v květnu 2006. Celá třída bude ve službě v roce 2009.

Třída Formidable je mírně zmenšená verze La Fayette, délka klesla na 114,8 m a výtlak na 3200 t. Použití automatizace a integrace vedlo ke snížení počtu členů posádky na pouhých 70 osob. Čtyři výkonné diesely MTU 20V 8000 zajišťují rychlost až 27 uzlů, dosah je 7200 mil. Elektřinu zajišťují 4 alternátory IFM V1708 připojené k dieselům, výkon 800 kW.

I když je ze všech fregat rodiny La Fayette nejmenší, je nejsilněji vyzbrojena. Výzbroj tvoří osm protilodních raket Harpoon s doletem až 130 km a 227 kg hlavicí. Ve čtyřech silech Sylver před nástavbou je umístněno 32 raket Aster 15. 76mm/62 kanón Super Rapid je na přídi. Protiponorkovou výzbroj tvoří dva trojité 324 mm torpédomety jsou pro italská torpéda A244S.

Paluba o rozměrech 22x16 m a hangár slouží pro až desetitunový vrtulník, obsluhu bude zajišťovat 15 členů letového personálu. Singapur objednal 6 vrtulníků Sikorsky S-70B Sea Hawk v lednu 2005, dodány budou v letech 2008-10. Sonar je vlečný typu EDO Model 980 ALOFTS. Bojový data-systém je domácího původu, jde téměř jistě o upravený francouzský systém s modernějším hardwarem. Přehledový radar Thales Herakles s plošnými fázovanými anténami slouží i pro navádění raket Aster 15. Doplňuje ho zatím jen navigační radar Terma Scanner 2001. Není jasné, zda-li palbu kanónu řídí radar Herakles nebo jestli bude střelecký radar ještě namontován. Pro ochranu lodi slouží výstražný radarový přijímač Rafael C-PEARL-M a dvě výmetnice klamných cílů Dagaie ve verzi NGDS.

Rozměry 114,8 x 16,3 x 6 m, výtlak 3200 t plný.
Pohon 4 x MTU 20V 8000 (4 x 8200 kW), max. rychlost 27 uzlů, 4000 mil při 18 uzlech.
Výzbroj: 8x Harpoon, 32 x Aster 15, 76mm Super Rapid, 6 x 324 mm torpédomety.
Posádka: 70 + 15 letový personál.

Lodě

Formidable (68)
Intrepid (69)
Steadfast (70)
Tenacious (71)
Stalwart (72)
Supreme (73)

Prameny

Válečné lodě 6
Internet:
http://en.wikipedia.org/wiki/La_Fayette_class_frigate
http://www.google.com/search?hl=cs&q=La+Fayette+Class+Frigates&btnG=Vyhledat+Googlem&lr=
http://www.navweaps.com/Weapons/WNFR_39-55_m1968.htm
http://www.maritimequest.com/warship_directory/france/frigates/la_fayette_class_stats.htm
http://www.hazegray.org/worldnav/

 


Copyright © All Rights Reserved