Eurofighter Typhoon
Deltakřídlem charakteristický Eurofighter Typhoon, vyvinutý a postavený čtyřmi
zeměmi, je stíhací letoun pro vzdušný boj za hranicí viditelnosti (BVR -
Beyond-Visual-Range) i pro boj zblízka, který je schopen i útoku na pozemní cíle. Má
dostatečné schopnosti pro lety nadzvukovou rychlostí a je schopen i letu
"supercruise" (let stabilní rychlostí přes Mach 1 bez použití přídavného
spalování) .
Společnostmi, které se na vývoji letadla podílely jsou Eurofighter Jagdflugzeug GmbH
sídlící v Mnichově, Alenia z Itálie, britská British Aerospace, CASA ze Španělska
a DASA v Německu. Společnostmi zodpovědnými za vývoj motoru EJ200 jsou Eurojet GmbH
se sídlem v Mnichově (vlastněná firmou Rolls Royce), Motoren und Turbinen Union, Fiat
Aviazione a ITP.
Kontrakt ne celkovou produkci 620 letounů byl podepsán v lednu 1998 (232 kusů pro
Velkou Británii, 180 pro Německo, 121 pro Itálii a 87 pro Španělsko). Počáteční
objednávky však byly změněny na 148 letadel - Německo 44, Itálie 29, Španělsko 20
a UK 55. Výroba prvních letadel, která mají být nasazena do služby v letectvech
podílnických zemí v roce 2002, se již rozběhla.
Dalším státem, kterému bylo umožněno se připojit k programu Eurofighter, je
Řecko, jež získá 60-90 strojů (první budou vyrobeny v r. 2005).
ZBRANĚ
Eurofighter Typhoon je vyzbrojen Mauserovým 27 mm kanónem instalovaným uvnitř trupu
a má 13 pevných bodů pro uchycení externích zbraní (po 4 pod každým křídlem a 5
pod trupem).
Pro vzdušné souboje je vybaven standardní konfigurací - 4 střely BVRAAM (Beyond
Visual Range Air to Air Missile) na polozatažitelných trupových úchytech a 2 střely
ASRAAM (Advanced Short Range Air-to-Air Missile) na vnějších pylonech. Může ovšem
nést až deset raket středního a krátkého doletu. Letectvo RAF vybírá mezi Matra
BAe Dynamics Meteor a Raytheon ERAAM (zdokonalená verze
AMRAAM),
aby splnilo požadavky pro boj BVR.
Eurofighter je rovněž schopen nést nejrůznější zbraně vzduch-země, včetně
protitankových Brimstone a DWS 37 (3 pod každým křídlem, 1 pod trupem) a LGB (laserem
naváděných bomb). Pouzdra s avionikou (např. laserový značkovač) mohou být
instalována pod každým křídlem.
ELEKTRONICKÁ VÝZBROJ
Elektronická výzbroj jako DASS (Defensive Aids Sub-System) je instalována uvnitř
letadla a je integrovanou součástí avioniky stroje. Avionika je založena na
standardech NATO. DASS obsahuje elektronické rušení a elektronický podpůrný
měřící systém, čelní a záďový výstražný systém, systém návnad a
vymršťovače klamných cílů (chaff a flare).
Letoun je rovněž vybaven systémem FLIR ( Forward Looking Infra-red Radar) a
infračerveným vyhledávacím a sledovacím systémem IRST (Infra-red Search and Track),
který umožňuje pasivní detekci a sledování cílů.
KOKPIT
Pilotovým kontrolním systémem je VTAS (Voice-Throttle-And-Stick system). Na
řídící a plynové páce jsou umístěny dva tucty tlačítek pro kontrolu senzorů a
zbraní, obranných systémů a řízení. Přímý hlasový vstup umožňuje pilotovi
zadávání hlasových povelů jako alternativu k manuálnímu ovládání - například
režimů HUD/MHUDD (Head up display a Multi-function head down display), výběr frekvence
radiostanice, navigačních pomůcek či selekce cíle.
Zobrazovací systém instalovaný v přilbě (HMS - Helmet Mounted Symbology System) a
průhledový displej HUD ukazují pilotovi letová referenční data, zaměřování a
iniciování zbraní a obraz vytvářený systémem FLIR. Přilba vyvinutá firmou Marconi
Electronic Systems poskytuje rovněž možnost nočního vidění a ochranu před
záblesky či elektro-optickou hrozbou.
Kokpit má tři multifunkční barevné displeje (MHDD), které zobrazují data
související s danou taktickou situací, stav systémů letounu a mapy. Každá
požadovaná informace může být vyobrazena na MHDD pomocí tlačítek okolo každého
displeje.
VYBAVENÍ PILOTA
Do vybavení pilota Eurofighteru patří zejména přílba, tekutý kondiční
přípravek, tlakový anti-G oblek, souprava proti jaderným, chemickým a biologickým
zbraním a vnější vesta pro různé životní podmínky (po opuštění letadla).
MOTORY
Eurofighter je vybaven dvěma motory Eurojet EJ200. Každý z nich dosahuje výkonu až
90 kN (60 kN v běžném režimu).
KONSTRUKCE
Letadlo je stavěno primárně jako jednosedadlové, plně operační dvousedadlová
verze je vyráběna pro letecký výcvik. Dvousedadlová verze může létat s
neobsazeným zadním sedadlem. Letoun je konstruován z uhlíkatých kompozit, sklem
vyztužených plastů a slitin hliníku, lithia a titanu.
Zdroj: Mach3/Eurofighter
Typhoon
Stručná charakteristika |
Pohon |
Dva motory Eurojet EJ200 |
Celkový bojový výkon |
40 000 lb |
18 144 kg |
Rozpětí |
36 ft |
10,95 m |
Délka |
52,36 ft |
15,96 m |
Výška |
17,3 ft |
5,.28 m |
Plocha křídel |
538 sq ft |
50,0 sq m |
Hmotnost |
prázdná |
22 045 lb |
10 000 kg |
max. |
46 320 lb |
21 009 kg |
Max. rychlost |
1483 mph (Mach 2.0) |
2387 km/h |
Limitní hodnoty 'g' |
+9 g / -3 g |
Délka rozjezdu |
2,300 ft |
700 m |
Výzbroj |
BVRAAM, ASRAAM (4 body pod každým křídlem a 5 pod trupem),
27mm kanón Mauser |
Posádka |
Jeden (2 ve cvičné verzi) |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved