NAVIGACE |
|
|
Jakovlev, SSSR
připravil Jiří Kučírek
Jakovlev Jak-24, někdy též nazývaný "létající vagón", vznikl v roce 1953 v konstrukční kanceláři Alexandra S. Jakovleva. Projekt Jak-24 vznikal ve stejné době jako projekt Mil Mi-4. Vzhledem k tomu, že jeho vývoj provázely časté změny, trvalo dlouhou dobu než se dostal do fáze použitelnosti, a to i přesto že tento vrtulník překonal několik světových rekordů v únosnosti. V kódu NATO obdržel označení "Horse" (kůň).
Jedná se o těžký vrtulník, který se vyznačuje především dvěma
protiběžnými rotory umístěnými v tandemu, doutníkovým trupem a dvojicí
stabilizačních SOP. Čtyřlisté nosné vrtule jsou poháněny dvojicí pístových
motorů Švecov AŠ-82V. Tyto vrtule byly vypůjčeny z vrtulníku Mil Mi-4 a v průběhu letových zkušek byl jejich průměr
snížen z 21 na 20 m. Motory jsou navzájem propojeny, a to z toho důvodu, že kdyby
jeden z nich vysadil, zajistí druhý pohon obou rotorů. Vrtule se otáčejí proti
sobě, aby se tak anuloval reakční moment. Tímto řešením zároveň odpadá použití
stabilizační vrtulky.
Nákladní prostor, který je dlouhý 10 m je schopný pojmout různě velké teréní
vozy nebo 40 mužů v plné polní. Nájezdová rampa, která je tvořena sklápěcí
zadní částí nákladního prostoru, pozvolna přechází do kýlové plochy zakončené
směrovým kormidlem.
Po stranách kýlu jsou dvě lichoběžníkové stabilizační plochy, které zajišťují vrtulníku stabilitu při přechodu ze vzletového do letového režimu a naopak. Tento typ stabilizačních ploch byl použit pouze u první verze Jak-24. U dalších verzí byly tyto plochy velkého úhlu vzepětí, nahrazeny mírně lomenými vodorovnými ocasními plochami, zakončenými svislými obdélníkovými stabilizátory.
Podvozek širokého rozvoru i rozchodu je čtyřkolový. Bohatě prosklená příď zajišťovala pilotům dostatečný výhled z pilotní kabiny.
Pro typ Jak-24 byl vyvinut automatický stabilizátor a autopilot.
Jak-24
První verze vrtulníku používaná především v armádě jako nákladní a
výsadková. Od ostatních verzí se odlišuje jinými stabilizačními plochami.
Jakovlev Jak-24
Jak-24U
Po četných úpravách Jaku-24 vznikla nová verze označená jako
Jak-24U. Tato verze se začala vyrábět od roku 1958 a používala se jako
létající jeřáb.
Několik záběrů na Jak-24U při práci a na stojánce
Jak-24A
Verze určená k přepravě až 30 cestujících, objevila se v roce
1960.
Jak-24K
Luxusní úprava, vycházející z verze Jak-24A, se salónkem pro 8 osob. Byla
vyzkoušena v roce 1961
Jak-24P
Koncem šedesátých let se na mezinárodních leteckých výstavách objevovala
maketa verze Jak-24P se dvěma turbohřídelovými motory, není známo, že by se někdy
tato verze vyráběla. Plastikový model této verze vyraběla firma Plastikart z NDR.
Fotografie makety Jak-24P a obrázek z přebalu stavebnice
Uživatelé
Vrtulník byl používán pouze v Sovětském svazu.
Bojové nasazení
?
Motor: | 2x Švecov AŠ-82V; 1250 kW |
---|---|
Délka: | 24,40 m |
Průměr rotorů: | 21,00 m |
Výška: | 7,00 m |
Prázdná hmotnost: | 11 000 kg |
Maximální hmotnost: | 15 830 kg |
Rychlost: | 180 km/h |
Dostup: | 2 700 m |
Dolet: | 255 km |
Copyright © All Rights Reserved