NAVIGACE |
|
|
Kamov, SSSR
připravil Jiří Kučírek
Kamov Ka-18
V roce 1957 kamova konstrukční kancelář dále propracovala úspěšný typ Ka-15. S využitím základních konstrukčních prvků Ka-15 vznikl vylepšený typ, vyznačující se především prostornější kabinou. Tento typ byl označen jako Ka-18. V kódu NATO obdržel název "Hog" (vepř). V zemi svého původu je možno setkat se ještě s pojmenováním "Letajuščij avtomobil" (létající automobil).
Stroj stejně jako jeho typový předchůdce je typické kamovovy konstrukce, tj. dva
protiběžné třílisté rotory a zdvojené ocasní plochy s vyloučením stabilizační
vrtule. Listy hlavního rotoru jsou sklopné, to umožňuje snazší hangárování,
zejména u námořního letectva na plavidlech. Pohonná jednotka je tvořena jedním
pístovým motorem Ivčenko AI-14VF o výkonu 205 kW.
Přístrojové vybavení dovoluje lety i za ztížených povětrnostních podmínek.
Ka-18 byl používán pouze v bývalé SSSR, u štábů vojsk, k leteckému průzkumu a k
přepravě raněných. V civilním letectvu sloužil jako aerotaxi, k přepravě pošty.
Sloužil také v zemědělství a lesním hospodářství, ve zdravotnictví, při
geologických průzkumech a mapování.
Kamov Ka-18 byl v roce 1958 v Bruselu vyznamenán zlatou medailí na světové výstavě
Expo-58 pro své výhodné parametry - velká nosnost, malá spotřeba pohonných hmot,
malé rozměry, snadná pilotáž a obsluha
Další fotografie Ka-18
Motor: | 1x Ivčenko AI-14VF; 205 kW |
---|---|
Délka: | 7,03 m |
Průměr rotoru: | 9,96 m |
Výška: | 3,30 m |
Prázdná hmotnost: | 1 040 kg |
Maximální hmotnost: | 1 460 kg |
Rychlost: | 150 km/h |
Dostup: | 3 500 m |
Dolet: | 750 km |
Zdroje:
Copyright © All Rights Reserved