NAVIGACE |
|
|
Mil Mi-28 Havoc patří k těžkým bitevním vrtulníkům určeným zejména pro boj proti tankům a CAS - Close Air Support (přímou podporu pozemních jednotek). Jen pro názornost, hmotnost tohoto stroje je zhruba dvakrát větší než hmotnost dalšího špičkového vrtulníku Kamova Ka-50.
Mil Mi-28 je navržen a vyroben tak, aby bylo možné stroj přepravit letecky do místa nasazení a tam ho rychle sestavit a připravit k nasazení do boje.
Maximální rychlost vpřed činí asi 300km/hod, rychlost do boku a vzad asi 100km/hod. Rychlost otáčení kolem vertikální osy v Hover modu (nehybné zavěšení ve vzduchu) se pohybuje kolem 45°/sec. Vrtulník je schopen dělat i looping - přemet.
V malé kabině na zádi lze přepravit až tři muže (např. při záchraně posádky jiného vrtulníku).
Vývoj tohoto stroje začal na přelomu sedmdesátých a začátkem osmdesátých let podle požadavků velení ruských vzdušných sil. Při zkušebních testech se ukázalo, že Kamovovo řešení je mnohem lepší než Mi-28. Sovětské velení nakonec rozhodlo o pokračování vývoje obou těchto strojů.
Posádku stroje tvoří dva muži. Dole sedí navigátor/střelec, který má k dispozici řízené střely. Pilot sedí v kabině za a nad ním. Ten má k dispozici neřízené střely. Navíc má v přilbě zabudován systém pro zaměřování cílů pohybem přilby. Po zaměření cíle navigátor/střelec cíl zničí řízenými raketami.
Výzbroj je variabilní podle typu mise. Vrtulník lze vyzbrojit
neřízenými a řízenými raketami typu vzduch-země. Na závěsech jsou také
protitankové střely Šturm a Ataka v počtu 16kusů. Šturm je střela s krátkým
doletem naváděná radiovým signálem. Ataka je naváděná po úzkém laserovém
paprsku a je tak velice odolná proti rušení. Maximální dolet je 8km, v bojové
situaci je dolet kolem 3-6km. Pravděpodobnost zásahu střely Ataka je kolem 96% ve
vzdálenosti 3-6km. Bojová hlavice je schopna prorazit pancíř (včetně kompozitního
nebo aktivního pancíře) o síle až 1000mm.
Do výzbroje patří např. zápalné a další běžné letecké bomby. Volitelně lze
zavěsit granátomety, 23mm, 12,7mm nebo 7,62mm přídavné kulomety. Kanon ráže 30mm
převzatý z bojového vozidla pěchoty BMP-2 je stabilizovaný ve všech osách. Kanon
svými parametry (úsťová rychlost střely, průbojnost, dostřel, ...) převyšuje
kanon AH-64 Apache.
Pro ochranu před nepřátelskými letadly a vrtulníky je Mi-28 Havoc vyzbrojen IR
raketami.
Určení vrtulníku a zejména jeho velká hmotnost ukazují na mohutné pancéřování. Jednotlivé části jsou pancéřovány podle důležitosti a zranitelnosti kompozitními materiály, nejdůležitější místa jsou navíc opatřena titanovými pláty. Dva hřídelové motory typu Isotov TV-3-117 každý o výkonu 1865kW jsou umístěny daleko od sebe v pancéřovaných gondolách, aby se tak minimalizovalo riziko poškození obou motorů, Mi-28 je schopný letu i jen s jedním motorem. Pro snížení IR vyzařování dochází k ochlazování výstupních plynů jejich směšováním se studeným okolním vzduchem, který je nasáván obdélníkovými otvory na bocích zadní části motorových gondol. Ve srovnání s americkým AH-64 Apache jsou výfuky směrovány přesně naopak, směrem dolů k zemi. Odborníci soudí, že je tomu proto, že Mi-28 je určen pro boj v nízkých výškách. V případě útoku IR raket odpálených z nepřátelských letounů a vrtulníků zpravidla letících ve větších výškách by směrování výfuků dolů spolu s ochlazováním výfukových plynů zajišťuje Mi-28 vyšší stupeň ochrany. Navíc má vrtulník výmetnice klamných IR cílů. Palivové nádrže jsou naplněny polyuretanovou pěnou, aby se minimalizovalo riziko výbuchu paliva. V případě zásahu nádrže se vzniklé díry a trhliny okamžitě zacelí latexem. Podvozek stroje není zatahovací. Je však zkonstruován tak, aby maximálně pohlcoval dopadovou energii. Posádka je tak schopna přežít i dopadové rychlosti do 12m/s. Stroj je schopen letu i s jediným motorem, listy hlavního rotoru mají elektrický odledovací systém.Ovládání vrtulníku by mělo u seriových strojů být řešeno FBW Fly-by-Wire systémem, jaký známe třeba z Su-27.
V srpnu 1996 byl vyroben první prototyp verze Mi-28N Night Havoc, jak vyplývá z názvu určeného pro boj ve dne i v noci.
Mi-28N vychází z koncepce základního Mi-28. Hlavní rozdíl je v zabudovaném elektronickém bojovém systémy. K hlavním senzorům patří mikrovlnná anténa zabudovaná nad listy hlavního rotoru a FLIR (forward looking infrared - vpředu vyhledávací IR) systém.. Vrtulník je schopen nehybně viset mezi stromy nebo budovami pouze s vyčnívající anténou
Posádka | 2 muži |
Délka trupu | 16,85m |
Výška | 4,81m |
Rozpětí křídla | 4,87m |
Průměr hlavního rotoru | 17,2m |
Průměr vyrovnávacího rotoru | 3,84m |
Prázdná hmotnost | 7890kg |
Standartní vzletová hnotmost | 10400kg |
Max. vzletová hmotost | asi 11500kg |
Max. hmotnost výzbroje | asi 3700kg |
Max. rychlost | 282km/hod |
Cestovní rychlost | kolem 250km/hod |
Statický dostup | 3450m |
Dynamický dostup | 5750m |
Dolet | 430km |
Motory | 2xTV3-117VMA |
Max. provozní násobky | +3g/-0,5g |
Výzbroj - protitanková | |
radiem řízené střely, 30mm kanon | 8ks |
Výzbroj - neřízené střely A2G | |
80mm | 80kusů |
130mm | 20kusů |
Copyright © All Rights Reserved