zpět bojové helikoptéry

Ruské helikoptéry

NAVIGACE

Mil Mi-28 Havoc

Mil Mi-28 Havoc

Mil Mi-28 Havoc patří k těžkým bitevním vrtulníkům určeným zejména pro boj proti tankům a CAS - Close Air Support (přímou podporu pozemních jednotek). Jen pro názornost, hmotnost tohoto stroje je zhruba dvakrát větší než hmotnost dalšího špičkového vrtulníku Kamova Ka-50.

Mil Mi-28 je navržen a vyroben tak, aby bylo možné stroj přepravit letecky do místa nasazení a tam ho rychle sestavit a připravit k nasazení do boje.

Maximální rychlost vpřed činí asi 300km/hod, rychlost do boku a vzad asi 100km/hod. Rychlost otáčení kolem vertikální osy v Hover modu (nehybné zavěšení ve vzduchu) se pohybuje kolem 45°/sec. Vrtulník je schopen dělat i looping - přemet.

V malé kabině na zádi lze přepravit až tři muže (např. při záchraně posádky jiného vrtulníku).

Vývoj

Vývoj tohoto stroje začal na přelomu sedmdesátých a začátkem osmdesátých let podle požadavků velení ruských vzdušných sil. Při zkušebních testech se ukázalo, že Kamovovo řešení je mnohem lepší než Mi-28. Sovětské velení nakonec rozhodlo o pokračování vývoje obou těchto strojů.

Avionika

Motory

Zbraňové systémy

Posádku stroje tvoří dva muži. Dole sedí navigátor/střelec, který má k dispozici řízené střely. Pilot sedí v kabině za a nad ním. Ten má k dispozici neřízené střely. Navíc má v přilbě zabudován systém pro zaměřování cílů pohybem přilby. Po zaměření cíle navigátor/střelec cíl zničí řízenými raketami.

Výzbroj je variabilní podle typu mise. Vrtulník lze vyzbrojit neřízenými a řízenými raketami typu vzduch-země. Na závěsech jsou také protitankové střely Šturm a Ataka v počtu 16kusů. Šturm je střela s krátkým doletem naváděná radiovým signálem. Ataka je naváděná po úzkém laserovém paprsku a je tak velice odolná proti rušení. Maximální dolet je 8km, v bojové situaci je dolet kolem 3-6km. Pravděpodobnost zásahu střely Ataka je kolem 96% ve vzdálenosti 3-6km. Bojová hlavice je schopna prorazit pancíř (včetně kompozitního nebo aktivního pancíře) o síle až 1000mm.
Do výzbroje patří např. zápalné a další běžné letecké bomby. Volitelně lze zavěsit granátomety, 23mm, 12,7mm nebo 7,62mm přídavné kulomety. Kanon ráže 30mm převzatý z bojového vozidla pěchoty BMP-2 je stabilizovaný ve všech osách. Kanon svými parametry (úsťová rychlost střely, průbojnost, dostřel, ...) převyšuje kanon AH-64 Apache. Pro ochranu před nepřátelskými letadly a vrtulníky je Mi-28 Havoc vyzbrojen IR raketami.

Pancéřování a ochrana

Určení vrtulníku a zejména jeho velká hmotnost ukazují na mohutné pancéřování. Jednotlivé části jsou pancéřovány podle důležitosti a zranitelnosti kompozitními materiály, nejdůležitější místa jsou navíc opatřena titanovými pláty. Dva hřídelové motory typu Isotov TV-3-117 každý o výkonu 1865kW jsou umístěny daleko od sebe v pancéřovaných gondolách, aby se tak minimalizovalo riziko poškození obou motorů, Mi-28 je schopný letu i jen s jedním motorem. Pro snížení IR vyzařování dochází k ochlazování výstupních plynů jejich směšováním se studeným okolním vzduchem, který je nasáván obdélníkovými otvory na bocích zadní části motorových gondol. Ve srovnání s americkým AH-64 Apache jsou výfuky směrovány přesně naopak, směrem dolů k zemi. Odborníci soudí, že je tomu proto, že Mi-28 je určen pro boj v nízkých výškách. V případě útoku IR raket odpálených z nepřátelských letounů a vrtulníků zpravidla letících ve větších výškách by směrování výfuků dolů spolu s ochlazováním výfukových plynů zajišťuje Mi-28 vyšší stupeň ochrany. Navíc má vrtulník výmetnice klamných IR cílů. Palivové nádrže jsou naplněny polyuretanovou pěnou, aby se minimalizovalo riziko výbuchu paliva. V případě zásahu nádrže se vzniklé díry a trhliny okamžitě zacelí latexem. Podvozek stroje není zatahovací. Je však zkonstruován tak, aby maximálně pohlcoval dopadovou energii. Posádka je tak schopna přežít i dopadové rychlosti do 12m/s. Stroj je schopen letu i s jediným motorem, listy hlavního rotoru mají elektrický odledovací systém.Ovládání vrtulníku by mělo u seriových strojů být řešeno FBW Fly-by-Wire systémem, jaký známe třeba z Su-27.

Mi-28N Night Havoc

V srpnu 1996 byl vyroben první prototyp verze Mi-28N Night Havoc, jak vyplývá z názvu určeného pro boj ve dne i v noci.

Mi-28N vychází z koncepce základního Mi-28. Hlavní rozdíl je v zabudovaném elektronickém bojovém systémy. K hlavním senzorům patří mikrovlnná anténa zabudovaná nad listy hlavního rotoru a FLIR (forward looking infrared - vpředu vyhledávací IR) systém.. Vrtulník je schopen nehybně viset mezi stromy nebo budovami pouze s vyčnívající anténou

Technické parametry

Posádka 2 muži
Délka trupu 16,85m
Výška 4,81m
Rozpětí křídla 4,87m
Průměr hlavního rotoru 17,2m
Průměr vyrovnávacího rotoru 3,84m
Prázdná hmotnost 7890kg
Standartní vzletová hnotmost 10400kg
Max. vzletová hmotost asi 11500kg
Max. hmotnost výzbroje asi 3700kg
Max. rychlost 282km/hod
Cestovní rychlost kolem 250km/hod
Statický dostup 3450m
Dynamický dostup 5750m
Dolet 430km
Motory 2xTV3-117VMA
Max. provozní násobky +3g/-0,5g
Výzbroj - protitanková  
radiem řízené střely, 30mm kanon 8ks
Výzbroj - neřízené střely A2G  
80mm 80kusů
130mm 20kusů

 


Copyright © All Rights Reserved