zpět současné helikoptéry USAF

Současné americké vojenské helikoptéry

NAVIGACE

McDonnell Douglas AH-64 Apache

připravil Jirka Wagner

AH-64 Apache je víceúčelový bitevní vrtulník a v současnosti létají tři jeho varianty:

Konečný souhlas s výrobou typu AH-64A padlo v r. 1982, tedy v době, kdy je vyráběla firma Hughes. Tu ale v r. 1984 koupil McDonnell Douglas, jenž také tyto vrtulníky vyrábí. Do roku 1994 si americká armáda pořídila 807 kusů tohoto typu.

AH-64 Apache má trup chráněný rozsáhlým pancéřováním nesený na pevném podvozku. Sedadla střelce a pilota jsou umístěna za sebou, přičemž pilotovo místo je vyvýšené. Hlavní rotor je čtyřlistý, se sešikmenými konci listů, ocasní rotor je rovněž čtyřlistý, jeho listy však z důvodu tichého provozu svírají úhly 55° a 125°. V trupu jsou umístěny dva turbohřídelové motory nad krátkými snímatelnými křídly, která slouží jako zbraňové nosiče. Pod přední částí je umístěn pásový kanón McDonnell Douglas M230.

K výbavě patří i přístroj pro noční vidění (FLIR), televizní a laserové zaměřovací a sledovací zařízení a další vyspělé systémy avioniky, která mj. umožňuje létat bez ohledu na počasí těsně při zemi.

Verze AH-64D Apache Longbow je jediným aktivně sloužícím vrtulníkem, který je schopen rychle detekovat, klasifikovat a rozpoznat stacionární nebo mobilní nepřátelské cíle v blízkosti za jakéhokoliv počasí a tyto cíle také zneškodnit. Tyto schopnosti mu dává nejen pokročilá avionika a zdokonalené střely Hellfire, ale zejména radar Longbow, který je umístěn na konci rotorového hřídele.

“Elektronické oči" Apache představuje přístroj nočního vidění pro pilota PNVS a zaměřovací jednotka střelce TADS. Oba systémy jsou na sobě konstrukčně nezávislé, a proto mohou pracovat paralelně. TADS obsahuje optický zaměřovač s volitelným širokým zorným polem 18° nebo úzkým zorným polem 4° se zvětšením obrazu pro rozpoznávání cílů, televizní kameru se zornými poli 9° a 41°, termovizní systém, laserový dálkoměr/ozařovač cílů firmy International Laser Systems. Všechny tyto přístroje jsou instalovány ve sloučené stabilizované otočné základně, která se může natáčet v horizontální rovině v rozsahu ± 120° a ve vertikální rovině v rozsahu ± 30° až ± 60°. Zařízení TADS představuje primární zdroj vizuálních informací pro střelce, avšak zároveň může sloužit jako záložní systém nočního viděni pro pilota v případě závady systému PNVS. Infračervený systém PNVS je umístěn v odděleném pouzdru v přídi nad systémem TADS a může se ve vertikální rovině otáčet v rozsahu ± 90° a v horizontální rovině od ± 20° do ± 45°. Infračervený systém PNVS má zúžené, střední a široké zorné pole 3,11°, 10,1° a 50°.

Vrtulníky AH-64A se neobyčejně osvědčily v roce 1991 během operace Pouštní bouře. Do roku 2007 by měly být posíleny jednotkou průzkumných a lehkých útočných vrtulníků RAH-66 Comanche.

Stručná charakteristika

Základní funkce útočný vrtulník
Výrobce Boeing (dříve McDonnell Douglas)
Pohon dva turbohřídelové motory General Electric T700-GE-701C
Výkon 2x 1857 HP 2x 1385 kW
Průměr hlavního rotoru 48 stop 14,63 m
Průměr ocasní vrtule 9 stop 2 palce 2,79 m
Délka trupu 49 stop 1 palec 15,47 m
Celková délka 58 stop 3 palce 17,73 m
Výška 15,24 stop 4,64 m
Rozpětí křídel 17,15 stop 5,23 m
Hmotnost prázdná 11 387 lb 5165 kg
max. vzletová 21 000 lb 9525 kg
Max. rychlost 184 mph 296 km/h
Dostup 10 200 stop 3108 m
Dolet 428 mil 690 km
Posádka dva
Výzbroj 30mm kanón M230, na čtyřech závěsnících až 16 raket Hellfire nebo 76 raket 70 mm, případně jejich kombinace.
Rok výroby 1984

Tiskové zprávy

Boeing a U.S. Army se dohodli na pokračování modernizace bitevních vrtulníků Apache / 2006-07-26

Lockheed Martin dodá systemy detekce radarů pro AH-64 / 2006-08-07

Boeing začal s dodávkami nových helikoptér AH-64DHA Apache Longbow do Řecka / 2007-01-16

Boeing dostal zakázku na přepracování 126 kusů helikoptér AH-64D Apache Longbow / 2007-01-21

Helikoptéry AH-64D Apache Longbow v Kuvajtu / 2007-03-06

Boeing otestuje nový rotorový systém pro helikoptéry / 2007-05-29

Boeing dodal první kusy nových Apachů U.S. Army / 2007-06-20

 


Copyright © All Rights Reserved