NAVIGACE |
|
|
připravil Jirka Wagner
AH-64 Apache je víceúčelový bitevní vrtulník a v současnosti létají tři jeho varianty:
Konečný souhlas s výrobou typu AH-64A padlo v r. 1982, tedy v době, kdy je vyráběla firma Hughes. Tu ale v r. 1984 koupil McDonnell Douglas, jenž také tyto vrtulníky vyrábí. Do roku 1994 si americká armáda pořídila 807 kusů tohoto typu.
AH-64 Apache má trup chráněný rozsáhlým pancéřováním nesený na pevném podvozku. Sedadla střelce a pilota jsou umístěna za sebou, přičemž pilotovo místo je vyvýšené. Hlavní rotor je čtyřlistý, se sešikmenými konci listů, ocasní rotor je rovněž čtyřlistý, jeho listy však z důvodu tichého provozu svírají úhly 55° a 125°. V trupu jsou umístěny dva turbohřídelové motory nad krátkými snímatelnými křídly, která slouží jako zbraňové nosiče. Pod přední částí je umístěn pásový kanón McDonnell Douglas M230.
K výbavě patří i přístroj pro noční vidění (FLIR), televizní a laserové zaměřovací a sledovací zařízení a další vyspělé systémy avioniky, která mj. umožňuje létat bez ohledu na počasí těsně při zemi.
Verze AH-64D Apache Longbow je jediným aktivně sloužícím vrtulníkem, který je schopen rychle detekovat, klasifikovat a rozpoznat stacionární nebo mobilní nepřátelské cíle v blízkosti za jakéhokoliv počasí a tyto cíle také zneškodnit. Tyto schopnosti mu dává nejen pokročilá avionika a zdokonalené střely Hellfire, ale zejména radar Longbow, který je umístěn na konci rotorového hřídele.
“Elektronické oči" Apache představuje přístroj nočního vidění pro pilota PNVS a zaměřovací jednotka střelce TADS. Oba systémy jsou na sobě konstrukčně nezávislé, a proto mohou pracovat paralelně. TADS obsahuje optický zaměřovač s volitelným širokým zorným polem 18° nebo úzkým zorným polem 4° se zvětšením obrazu pro rozpoznávání cílů, televizní kameru se zornými poli 9° a 41°, termovizní systém, laserový dálkoměr/ozařovač cílů firmy International Laser Systems. Všechny tyto přístroje jsou instalovány ve sloučené stabilizované otočné základně, která se může natáčet v horizontální rovině v rozsahu ± 120° a ve vertikální rovině v rozsahu ± 30° až ± 60°. Zařízení TADS představuje primární zdroj vizuálních informací pro střelce, avšak zároveň může sloužit jako záložní systém nočního viděni pro pilota v případě závady systému PNVS. Infračervený systém PNVS je umístěn v odděleném pouzdru v přídi nad systémem TADS a může se ve vertikální rovině otáčet v rozsahu ± 90° a v horizontální rovině od ± 20° do ± 45°. Infračervený systém PNVS má zúžené, střední a široké zorné pole 3,11°, 10,1° a 50°.
Vrtulníky AH-64A se neobyčejně osvědčily v roce 1991 během operace Pouštní bouře. Do roku 2007 by měly být posíleny jednotkou průzkumných a lehkých útočných vrtulníků RAH-66 Comanche.
Stručná charakteristika |
|||
Základní funkce | útočný vrtulník | ||
Výrobce | Boeing (dříve McDonnell Douglas) | ||
Pohon | dva turbohřídelové motory General Electric T700-GE-701C | ||
Výkon | 2x 1857 HP | 2x 1385 kW | |
Průměr hlavního rotoru | 48 stop | 14,63 m | |
Průměr ocasní vrtule | 9 stop 2 palce | 2,79 m | |
Délka trupu | 49 stop 1 palec | 15,47 m | |
Celková délka | 58 stop 3 palce | 17,73 m | |
Výška | 15,24 stop | 4,64 m | |
Rozpětí křídel | 17,15 stop | 5,23 m | |
Hmotnost | prázdná | 11 387 lb | 5165 kg |
max. vzletová | 21 000 lb | 9525 kg | |
Max. rychlost | 184 mph | 296 km/h | |
Dostup | 10 200 stop | 3108 m | |
Dolet | 428 mil | 690 km | |
Posádka | dva | ||
Výzbroj | 30mm kanón M230, na čtyřech závěsnících až 16 raket Hellfire nebo 76 raket 70 mm, případně jejich kombinace. | ||
Rok výroby | 1984 |
Boeing a U.S. Army se dohodli na pokračování modernizace bitevních vrtulníků Apache / 2006-07-26
Lockheed Martin dodá systemy detekce radarů pro AH-64 / 2006-08-07
Boeing začal s dodávkami nových helikoptér AH-64DHA Apache Longbow do Řecka / 2007-01-16
Boeing dostal zakázku na přepracování 126 kusů helikoptér AH-64D Apache Longbow / 2007-01-21
Helikoptéry AH-64D Apache Longbow v Kuvajtu / 2007-03-06
Boeing otestuje nový rotorový systém pro helikoptéry / 2007-05-29
Boeing dodal první kusy nových Apachů U.S. Army / 2007-06-20
Copyright © All Rights Reserved