NAVIGACE |
|
|
Jakovlev, SSSR
připravil Jiří Kučírek
Jakovlev Jak-30
Jakovlev Jak-30 je dvoumístný cvičný letoun určený pro základní pilotní výcvik. Byl postaven kolektivem konstruktérů OKB Jakovlev seskupených okolo S. K. Tumanského. První prototyp vzlétl v roce 1960 a v roce 1961 překonal několik rychlostních rekordů. V témže roce se spolu s polským TS-11 Iskra a naším letounem L-29 Delfín zúčastnil soutěže o standardní cvičný stroj zemí Varšavské smlouvy. Jako vítěz však odešel L-29. V kódu NATO obdržel označení "Magnum".
Jak-30 je celokovový dolnokřídlý letoun s křídlem ve tvaru
lichoběžníku. V kořenech křídel jsou úmístěny vstupy nasávacích otvorů. Letoun
je poháněn jedním proudovým motorem Tumanskij RU-19 o tahu 8,8 kN, uloženým ve
střední části trupu. Tryska letounu ustí pod zadní částí trupu. Jak-30 má
dvoumístnou pilotní kabinu vybavenou vystřelovacími sedačkami umístěnými v
tandemu. Podvozek příďového typu je tříkolový, přičemž hlavní kola se zatahují
do křídel a příďové kolo do trupu.
V září roku 1961 vytvořil Jak-30 ve třídě C-1 výškový a rychlostní rekord.
Další pohledy na sovětský Jak-30
Byl pouze testován sovětským letectvem.
Motor: | 1x RU-19; 8,8 kN |
---|---|
Délka: | 9,30 m |
Rozpětí: | 9,80 m |
Výška: | ? m |
Prázdná hmotnost: | ? kg |
Maximální hmotnost: | 2 500 kg |
Maximální rychlost: | 660 km/h |
Dostup: | 14 000 m |
Dolet: | 965 km |
Copyright © All Rights Reserved