zpět letouny Jak

Ruské letouny Jak

NAVIGACE

Jak-30 Magnum

Jakovlev, SSSR

připravil Jiří Kučírek

 
Jakovlev Jak-30

Jakovlev Jak-30 je dvoumístný cvičný letoun určený pro základní pilotní výcvik. Byl postaven kolektivem konstruktérů OKB Jakovlev seskupených okolo S. K. Tumanského. První prototyp vzlétl v roce 1960 a v roce 1961 překonal několik rychlostních rekordů. V témže roce se spolu s polským TS-11 Iskra a naším letounem L-29 Delfín zúčastnil soutěže o standardní cvičný stroj zemí Varšavské smlouvy. Jako vítěz však odešel L-29. V kódu NATO obdržel označení "Magnum".

Jak-30 je celokovový dolnokřídlý letoun s křídlem ve tvaru lichoběžníku. V kořenech křídel jsou úmístěny vstupy nasávacích otvorů. Letoun je poháněn jedním proudovým motorem Tumanskij RU-19 o tahu 8,8 kN, uloženým ve střední části trupu. Tryska letounu ustí pod zadní částí trupu. Jak-30 má dvoumístnou pilotní kabinu vybavenou vystřelovacími sedačkami umístěnými v tandemu. Podvozek příďového typu je tříkolový, přičemž hlavní kola se zatahují do křídel a příďové kolo do trupu.
V září roku 1961 vytvořil Jak-30 ve třídě C-1 výškový a rychlostní rekord.


Další pohledy na sovětský Jak-30

Uživatelé

Byl pouze testován sovětským letectvem.

TTD Jak-30

Motor: 1x RU-19; 8,8 kN 
Délka: 9,30 m 
Rozpětí: 9,80 m 
Výška: ? m 
Prázdná hmotnost: ? kg 
Maximální hmotnost: 2 500 kg 
Maximální rychlost: 660 km/h 
Dostup: 14 000 m 
Dolet: 965 km 

Zdroje

 


Copyright © All Rights Reserved