NAVIGACE |
|
|
připravil Jirka Wagner
B-1B Lancer je multifunkční bombardér dlouhého doletu. Je schopen nejen mezikontinentálních letů bez doplňování paliva, ale na místě určení ještě ničit nepřátelská stávající i předpokládaná sofistikovaná zařízení. Může plnit mise s nejrůznějším účelem včetně úlohy konvenčního nosiče zbraní. Byl vyvinut na základě požadavku USAF z roku 1965 na bombardovací letoun pronikající v nízkých výškách vysokou podzvukovou rychlostí (AMSA - Advanced Manned Strategic Aircraft) a původně byl určen k pronikání a následnému bombardování odlehlých oblastí Sibiře.
První prototyp B-1 vzlétl poprvé 23. prosince 1974, ale program výroby musel být přerušen, když prezident Jimmy Carter upřednostnil střely s plochou dráhou letu. USAF a ministerstvo obrany se mezitím zabývaly letounem, jenž by sloužil stejným účelům jako střely s plochou dráhou letu, ale měl by multifunkční použití, což vedlo k volbě B-1 pro tento účel. V říjnu 1981 oznámil prezident Ronald Reagan, že USAF obdrží 100 kusů této varianty nazvané B-1B, později pojmenované Lancer. Výsledný letoun je dolnoplošník s křídly s měnitelnou geometrií (+ kromě ocasních ploch ještě dvě automaticky řízená vyrovnávací křidélka pod kabinou).
Většina konstrukce je z hliníkových slitin a titanu, tvrzených, aby odolala tlakové vlně jaderného výbuchu a přetlaku. Technické úpravy zredukovaly radarový průřez na pouhé jedno procento oproti bombardéru B-52. Zachována zůstala původní avionika vyvinutá pro B-1 a B-52G a H. Radarové a inerciální navigační zařízení umožňuje letounu provádět různé druhy rušení nepřátelských elektronických zařízení, jeho radar mu slouží rovněž jako systém včasné výstrahy a lokace nepřátelských objektů .
B-1B může používat i prostředků globální navigace GPS a za letu upřesňovat koordináty cílů bez jakékoliv potřeby pomoci pozemních navigačních stanic. Měnitelná geometrie křídel a výkonné motory mu dávají nejen schopnost velmi dlouhého doletu a velké rychlosti v malých výškách, ale také zvyšují jeho schopnost přežití. Plně roztažené křídlo mu poskytuje možnost krátkého vzletu a rychlého úniku ze základny, která se ocitla pod palbou. Křídlo v šípu s velmi ostrým úhlem pak poskytuje maximální dolet a průnik při vysokých rychlostech.
B-1B představuje se svým doletem a nosností více než důstojného nástupce věkovitého bombardéru B-52 Stratofortress. První sériový B-1B vzlétl 18. října 1984 a první stroj byl dodán 29. června 1985 na základnu USAF Dyess AFB v Texasu, kam následovaly v říjnu 1986 i další stroje už se základním operačním vybavením. Operační schopnosti dosáhl poprvé v červnu 1986. Dalšími základnami se staly Ellsworth AFB (Jiřní Dakota), Grand Forks AFB (Sev. Dakota) a McConnell AFB (Kansas). B-1B je držitelem několika světových rekordů v rychlosti, nákladu a překonané vzdálenosti.
Stručná charakteristika |
|||
Základní funkce | víceúčelový strategický bombardér dlouhého doletu | ||
Výrobce | Rockwell International, North American Aircraft | ||
Pohon | čtyři proudové motory General Electric F-101-GE-102 | ||
Výkon s příd. spalováním | 4x 30 800 lb | 4x 137 kN | |
Délka | 147 stop | 44,81 m | |
Rozpětí | 136,7 stop (41,67 m) úhel šípu 15° | 78,2 stop (23,84 m) úhel 67,5° | |
Výška | 34 stop | 10,36 m | |
Hmotnost | prázdná | 192 133 lb | 87 150 kg |
max. vzletová | 477 000 lb | 216 364 kg | |
Max. rychlost | 825 mph | 1328 km/h | |
ve vysokých výškách | |||
Rychlost průniková | 600 mph | 966 km/h | |
v 60 metrech | |||
Dolet | 7456 mil | 12 000 km | |
mezikontinetální bez doplňování paliva |
|||
Dostup max. | 50 000 stop | 15 240 m | |
Posádka | čtyři (velitel, pilot, důstojník pro útočné systémy a důstojník pro obranné systémy) | ||
Výzbroj | Tři zbraňové oddíly v trupu pro 34 019 kg zbraní a osm pylonů pod trupem s kapacitou 26 762 kg. Zbraně mohou zahrnovat i řízené střely AGM-69 SRAM nebo AGM-86B ALCM (na otočných závěsnících v pumovnici) nebo jaderné pumy B-28, B-43, B-61 a B-83 a konvenční pumy Mk. 82 nebo Mk. 84. V plánu je i využití vyvíjené munice JDAM. | ||
Cena jednoho stroje | ±200 miliónů dolarů |
Copyright © All Rights Reserved