AGM-86B/C ALCM
připravil Jirka Wagner
AGM-86B a C jsou ve vzduchu vypouštěné křižující letounové střely (ALCM -
Air-Launched Cruise Missiles), které byly vyvinuty za účelem zvýšení účinnosti
bombardérů
B-52. Mají za úkol snižovat
síly nepřítele a komplikovat obranu jeho území.
Malá, křídlatá střela s plochou dráhou letu AGM-86B je poháněna proudovým
motorem, jenž jí dodává stálou podzvukovou rychlost. Po svém vypuštění střela
roztáhne křídla, ocasní plošky a vysune sací otvor motoru. Poté je schopna letět
komplikovanou cestou k cíli za použití naváděcího systému porovnávajícího profil
terénu s mapou a letovým plánem, které jsou vloženy do jejího palubního počítače
(TERCOM - viz
BGM-109 Tomahawk).
Ten na základě získávaných dat určuje polohu střely. Jak se střela blíží k
cíli, komparace se stávají přesnějšími a naváděcí systém tak umožní zásah
cíle s bodovou přesností.
Bombardéry
B-52H mohou nést šest střel
AGM-86B na dvou externích pylonech pod křídly a jejich pumovnice byla modifikována pro
umístění osmi dalších střel na otočném vypouštěcím zařízení. Model C se od
verze B liší v tom, že je křižující střelou s konveční hlavicí, zatímco B je
schopna nést hlavici jadernou.
Vzhledem k tomu, že nepřátelské síly musí čelit útoku každé střely zvlášť,
stává se jejich obrana dražší a komplikovanější. Tyto střely jsou navíc malých
rozměrů a pohybují se v malých výškách, díky čemuž jsou jen obtížně
odhalitelné radarem.
Vývoj a letové testy byly zahájeny v únoru 1974 modelem AGM-86A, který byl jen o
málo menší než pozdější typy B a C. Model A nebyl nikdy sériově vyráběn.
Namísto toho byl v lednu 1977 zahájen vývoj AGM-86B, která výrazně rozšířila
schopnosti bombardéru B-52 a byla pro potenciální protivníky USA významným
odstrašujícím prvkem. Produkce prvních 225 kusů byla započata v roce 1980 a celková
produkce 1715 střel byla hotova v říjnu 1986. Již čtyři roky předtím ale byly tyto
střely zařazeny do operačního stavu.
V červnu 1986 byl určitý počet střel typu B modifikován na typ C, jenž mohl nést
vysoko explozivní tříštivou bojovou hlavici. Modifikace se rovněž týkala
naváděcího systému, který nyní může pracovat i se systémem GPS pro exaktní
určení polohy střely. AGM-86C se dostaly do operační výzbroje roku 1991, na
začátku operace Pouštní bouře, kdy zaútočily na irácké cíle s vysokou prioritou.
Stručná charakteristika
|
Základní funkce |
Strategická střela vzduch-země. |
Výrobce |
Boeing Aerospace Co.; Litton Guidance and Control a
Rockwell-Collins Avionics (naváděcí systém) |
Pohon |
proudový motor Williams Research Corp. F-107-WR-10 |
Výkon |
600 lb |
2,67 kN |
Délka |
20 stop 9 palců |
6,29 m |
Hmotnost |
3 150 lb |
1 417,5 kg |
Průměr |
24,5 palce |
62,2 cm |
Rozpětí |
12 stop |
3,6 m |
Dolet |
AGM-86B |
1500 mil |
2414 km |
AGM-86C |
vyhodnocuje se |
Rychlost |
550 mph |
885 km/h |
Hlavice |
vysoce explozivní tříštivá; možnost nukleární |
Cena jednoho kusu |
1 milión dolarů |
Datum výroby |
prosinec 1980 |
Ve stavu |
Aktivní složky - 1 628; Air National Guard - 0; Rezerva - 0 |
Copyright © All Rights Reserved