NAVIGACE |
|
|
připravil Jirka Wagner
C-5 je těžký nákladní dopravní letoun určený pro dopravu mechanismů a zásobování bojových a podpůrných jednotek. C-5 může přepravovat neobyčejně velké a těžké náklady na mezikontinentální vzdálenosti rychlostí proudového letadla.
Letoun může při nouzových situacích startovat a přistávat na relativně krátkých drahách a pojíždět po nekvalitních plochách. C-5 Galaxy a menší C-141 Starlifter jsou strategickými partnery ve vzdušné dopravě. Společně mohou přepravovat plně vyzbrojené a vystrojené oddíly do jakéhokoliv místa na světě a provádět plné materiální zásobování nezbytné k podpoře bitevních jednotek. Při použití nahoru odklápěné přídě a dolů sklápěcí nákladové rampy v zádi může být Galaxy vykládána a nakládána v jeden okamžik. Oboje vrata otevírají naplno nákladový prostor v celé jeho výšce a šířce a dovolují nakládat i vlečná vozidla, přičemž tažná vozidla vyjedou opět ven, umožňují snadnější nakládání neskladných zařízení. Podvozkový systém letadla si může "kleknout", čímž se nákladní paluba sníží na úroveň ložných ploch nákladních vozů. Nákladová rampa je navíc opatřena systémem válečků pro rychlejší nakládání palet (naložení 36 plných palet trvá okolo 90 minut).
Celková váha Galaxy je rozložena do 28 podvozkových kol, přičemž podvozkový systém může zdvihnout každou sadu kol zvlášť, což je výhodné např. při výměně pneumatik nebo opravě brzd. Automatické vyhledávání chyb konstantně monitoruje více než 800 kontrolních míst v různých subsystémech letadla. Systém analýzy a záznamu detekce poruch používá digitální počítač k identifikaci poruch ve vyměnitelných jednotkách, záznam o poruše je nahráván k analýze. S výjimkou nouzových situací nepřepravuje C-5 na spodní nákladní palubě vojenské oddíly. V případě potřeby však lze na horní palubě v ocasním prostoru umístit 73 sedadel pro personál a operátory přepravovaných zařízení.
C-5 rovněž přepravuje zvláštní náklady (např. objemné rakety), které by vyžadovaly příliš dlouhou dobu transportu, mnoho lidských sil, eventuálně by byly příliš drahé při přepravě po železnici, lodí nebo kamionem. Galaxy je jedno z největších letadel na světě. Je dlouhé téměř jako fotbalové hřiště a vysoké jako šestipatrový dům. Je jediným letadlem, které může naložit jakékoliv vojenské bojové zařízení, včetně 74 tunového mobilního skládacího mostu, 2 tanků M60, helikoptér nebo deseti řízených střel Pershing s vypouštěcími podvozky.
První C-5A vzlétl 30. června 1968, sériová výroba byla zahájena v prosinci 1969, první C-5B v lednu 1986. Verze B má zesílená křídla a modernizovanou avioniku. Letadla C-5 asistovala rovněž při několika humanitárních akcích, např. v prosinci 1988 to byla zásilka 398 tun pomoci obětem zemětřesení v Arménii, v březnu 1989 doprava 900 tun zařízení na leteckou základnu na Aljašce při tamější ropné havárii. Nejdramatičtější obraz schopností a důležitosti letecké dopravy ukázaly Galaxy během operace Pouštní bouře, kdy společně s dalšími dopravními letadly U.S.Air Force přepravily přes půl miliónu pasažérů a více než 577 tisíc tun materiálu. Mimo jiné to bylo i 15 plně vybavených nemocnic s více než 5 tisíci lékaři a dalšími osobami nezbytnými pro jejich provoz nebo kolem 200 tun denně přepravované pošty mužů a žen na Středním Východě.
Stručná charakteristika |
|||
Základní funkce | letoun pro těžkou strategickou leteckou přepravu | ||
Výrobce | Lockheed-Georgia Co. | ||
Pohon | čtyři dvouproudové motory General Electric TF39-GE-1C | ||
Výkon | 4x 43 013 lb | 4x 191.33 kN | |
Délka | 247 stop 10 palců | 75,54 m | |
Výška | 65 stop 1 palec | 19,85 m | |
Max. vzletová hmotnost | 837 000 lb | 379 657 kg | |
Startovní dráha | plný náklad | 12 200 stop | 3 720 m |
Přistávací dráha | 4 900 stop | 1 494 m | |
Rozpětí | 222 stop 9 palců | 67,88 m | |
Plocha křídla | 6200 stop čtv. | 575,98 m čtv. | |
Nákladový prostor | výška | 13 stop 6 palců | 4,1 m |
šířka | 19 stop | 5,76 m | |
Dolet | 5 940 mil | 9 560 km | |
Dostup | 35 745 stop | 10 895 m | |
Max. cest. rychlost | 564 mph | 908 km/h | |
Poč. stoupavost | 28,9 stop/s | 8,8 m/s | |
Max. náklad | 291 000 lb | 130 950 kg | |
Cena jednoho stroje | C-5A - 163,4 miliónu dolarů | C-5B - 167,7 miliónu dolarů | |
Posádka | šest (pilot, kopilot, dva letečtí inženýři, dva šéfové nákladu) | ||
Datum výroby | prosinec 1969 (cvičné); červen 1970 (operační); prosinec 1984 (pro rezervy) | ||
Ve stavu | Aktivní složky - 70; Air National Guard - 11; Rezerva - 28 |
Copyright © All Rights Reserved