zpět současné letouny USAF

Současné americké vojenské letouny

NAVIGACE

Grumman E2-C Hawkeye

připravil Jirka Wagner

E-2C Hawkeye je taktický letoun včasné výstrahy a kontroly operující z letadlových lodí, používaný U.S. Navy. Bojovým skupinám letadlových lodí poskytuje včasná hlášení o nepřátelských objektech a plní i velitelské a kontrolní funkce. Své mise může vykonávat za jakéhokoliv počasí. Jeho turbovrtulové motory mu navíc zajišťují nízkou spotřebu paliva, a tedy vynikající vytrvalost.

Grumman E-2 vzlétl už 21. října 1961, ale dodnes drží krok s vývojem v oblasti vzdušné včasné výstrahy. Předcházející letouny si nebyly schopny poradit s více cíli, takže brzy bylo jasné, že bez výkonných počítačů si obsluha radarů neporadí. Teprve koncem 50. let však pokročila miniaturizace elektrotechniky do té míry, že bylo možno instalovat počítače i do menších letadel, které byly schopny operovat z palub letadlových lodí. Teprve potom se zrodil letoun W2F-1, koncem roku 1962 přeznačený na E-2A, který byl charakteristický hřbetním diskem radomu, v němž byla anténa pozorovacího radaru General Electric APS-96.

V letech 1962-67 bylo dodáno (včetně prototypů a zkušebních letounů) pro US Navy celkem 59 strojů E-2A, které byly později většinou modernizovány instalací univerzálního počítače Litton L-304 na verzi E-2B. Několik z těchto strojů zůstalo ve službě až do konce 80. let. Další modernizace avioniky dala vzniknout nové verzi E-2C s radarem GE APS-120 - prototyp verze E-2C vzlétl 20. ledna 1971 a do služby byl zařazen na podzim roku 1974. Radar byl později nahrazen výkonnějším typem APS-125 a nové letouny již mají mít typy APS-138, 139, resp. 145, schopnými sledovat větší počty cílů na delší vzdálenost za horších elektromagnetických podmínek. Do r. 1996 mělo námořnictvo nakoupit přinejmenším 139 kusů E-2C.

Letadla E-2C řídila útočné stíhače F-14 Tomcat proti cílům v Libyi roku 1986 a prováděly úspěšně také kontrolní a velitelské lety v průběhu války v Perském zálivu. Zde naváděly útočné a bitevní skupiny při jejich zásazích proti Iráku. V U.S. Navy byly E-2C zařazeny do služby v listopadu 1974.

Stručná charakteristika

Základní funkce letoun pro včasnou výstrahu a kontrolu vzdušného prostoru schopný operovat ze země i z letadlové lodi
Výrobce Grumman Aerospace Corp.
Pohon dva turbohřídelové motory Allison T-56-A425
Výkon 2x 2230 HP 2x 1663 kW
Délka 57 stop 6 palců 17,54 m
Rozpětí 80 stop 7 palců 24,56 m
Výška 18 stop 3 palce 5,58 m
Plocha křídla 700 stop čtv. 65,03 m čtv.
Hmotnost prázdná 38 063 lb 17 265 kg
max. vzletová 51 932 lb 23 556 kg
Rychlost max. 374 mph 602 km/h
cestovní 310 mph 499 km/h
Dostup 30 800 stop 9 390 m
Dolet 850 mil 1370 km
Vytrvalost 6 hodin po okruhu 2583 km
Posádka pět
Výzbroj žádná
Cena jednoho stroje 51 miliónů dolarů
Ve službě od ledna 1964

 


Copyright © All Rights Reserved