NAVIGACE |
|
|
připravil Jirka Wagner
E-2C Hawkeye je taktický letoun včasné výstrahy a kontroly operující z letadlových lodí, používaný U.S. Navy. Bojovým skupinám letadlových lodí poskytuje včasná hlášení o nepřátelských objektech a plní i velitelské a kontrolní funkce. Své mise může vykonávat za jakéhokoliv počasí. Jeho turbovrtulové motory mu navíc zajišťují nízkou spotřebu paliva, a tedy vynikající vytrvalost.
Grumman E-2 vzlétl už 21. října 1961, ale dodnes drží krok s vývojem v oblasti vzdušné včasné výstrahy. Předcházející letouny si nebyly schopny poradit s více cíli, takže brzy bylo jasné, že bez výkonných počítačů si obsluha radarů neporadí. Teprve koncem 50. let však pokročila miniaturizace elektrotechniky do té míry, že bylo možno instalovat počítače i do menších letadel, které byly schopny operovat z palub letadlových lodí. Teprve potom se zrodil letoun W2F-1, koncem roku 1962 přeznačený na E-2A, který byl charakteristický hřbetním diskem radomu, v němž byla anténa pozorovacího radaru General Electric APS-96.
V letech 1962-67 bylo dodáno (včetně prototypů a zkušebních letounů) pro US Navy celkem 59 strojů E-2A, které byly později většinou modernizovány instalací univerzálního počítače Litton L-304 na verzi E-2B. Několik z těchto strojů zůstalo ve službě až do konce 80. let. Další modernizace avioniky dala vzniknout nové verzi E-2C s radarem GE APS-120 - prototyp verze E-2C vzlétl 20. ledna 1971 a do služby byl zařazen na podzim roku 1974. Radar byl později nahrazen výkonnějším typem APS-125 a nové letouny již mají mít typy APS-138, 139, resp. 145, schopnými sledovat větší počty cílů na delší vzdálenost za horších elektromagnetických podmínek. Do r. 1996 mělo námořnictvo nakoupit přinejmenším 139 kusů E-2C.
Letadla E-2C řídila útočné stíhače F-14 Tomcat proti cílům v Libyi roku 1986 a prováděly úspěšně také kontrolní a velitelské lety v průběhu války v Perském zálivu. Zde naváděly útočné a bitevní skupiny při jejich zásazích proti Iráku. V U.S. Navy byly E-2C zařazeny do služby v listopadu 1974.
Stručná charakteristika |
|||
Základní funkce | letoun pro včasnou výstrahu a kontrolu vzdušného prostoru schopný operovat ze země i z letadlové lodi | ||
Výrobce | Grumman Aerospace Corp. | ||
Pohon | dva turbohřídelové motory Allison T-56-A425 | ||
Výkon | 2x 2230 HP | 2x 1663 kW | |
Délka | 57 stop 6 palců | 17,54 m | |
Rozpětí | 80 stop 7 palců | 24,56 m | |
Výška | 18 stop 3 palce | 5,58 m | |
Plocha křídla | 700 stop čtv. | 65,03 m čtv. | |
Hmotnost | prázdná | 38 063 lb | 17 265 kg |
max. vzletová | 51 932 lb | 23 556 kg | |
Rychlost | max. | 374 mph | 602 km/h |
cestovní | 310 mph | 499 km/h | |
Dostup | 30 800 stop | 9 390 m | |
Dolet | 850 mil | 1370 km | |
Vytrvalost | 6 hodin po okruhu | 2583 km | |
Posádka | pět | ||
Výzbroj | žádná | ||
Cena jednoho stroje | 51 miliónů dolarů | ||
Ve službě | od ledna 1964 |
Copyright © All Rights Reserved