zpět současné letouny USAF

Současné americké vojenské letouny

NAVIGACE

Grumman F-14 Tomcat

připravil Jirka Wagner

F-14 Tomcat je nadzvukový, dvoumotorový, dvoumístný stíhač s měnitelnou geometrií křídel určený k ničení nepřátelských letadel za jakéhokoliv počasí nebo v noci, může vést manévrový vzdušný boj i provádět přepadové stíhání. Startuje většinou z letadlové lodi.

Je to dosud nejlepší záchytný stíhač na světě, který by ale patrně neexistoval, kdyby nebylo selhání ve vývoji F-111B. První prototyp F-14A vzlétl 21. prosince 1970, který byl sice zničen hned při druhém vzletu, ale přesto výroba začala a první stroje byly dodány již v říjnu 1972. První operační vzlety z paluby lodi (USS Enterprise) se uskutečnily až v září 1974. F-14A se poté stal prvoliniovým stíhacím letounem námořní obrany s vyspělým vybavením, který nahradil stroje F-4 Phantom II a F-8 Crusader.

Přes svou nespornou úspěšnost se Tomcaty potýkaly neustále s problémy s motorem. Ty byly definitivně odstraněny až roku 1984, kdy si US Navy zvolilo jako pohonnou jednotku nového typu F-14D Super Tomcat motor General Electric F 110-GE-400. F-14D měl rovněž modernizovaný řídící systém zbraní, systém Hughes AWG-9 nahrazen radarovým systémem APG-71, nové uspořádání kabiny a vyspělé doplňky sponzorované Pentagonem, jako například rušičku ALQ-165 pro vzdušnou sebeobranu a styčný taktický informační distribuční systém. Verze F-14D začala být používána v listopadu 1990.

Letadlo může vést v patrnosti až čtyřiadvacet cílů a šest z nich je schopno napadnout současně raketami AIM-54A Phoenix. Přitom ale nepřestává sledovat vzdušný prostor, přičemž jeho nesmírnou předností je sledovat i dolní polosféru a zachytit a zničit tak i nízko letící cíle včetně protilodních řízených střel. Jeho výzbroj může být rovněž kombinací jiných raket, střel a bomb.

Letoun se vyznačuje křídlem s plynule měnitelným úhlem šípovitosti náběžné hrany v rozsahu 20° až 68° v závislosti na letovém režimu. Proměnná geometrie se používá zejména pro snížení vzletové a přistávací rychlosti. Pro vyšší akceleraci během katapultového startu při maximální vzletové hmotnosti a snížení spotřeby paliva při hlídkování podzvukovou rychlostí. F-14 má motory s přídavným spalováním, jejichž trysky na konci trupu mají měnitelný průřez. Oba motory jsou mezi sebou značně vzdáleny, nad každým je jedna svislá ocasní plocha a mezi nimi je umístěna palivová nádrž. Mezi tryskami jsou mohutné aerodynamické brzdy.

Tomcaty poskytovaly vzdušnou ochranu spojeneckým jednotkám při útoku na teroristické cíle v Libyi roku 1986, zúčastnily se rovněž operace Desert Storm proti Iráku.

Stručná charakteristika F-14D

Základní funkce dvoumístný obranný stíhací letoun operující z letadlových lodí s dlouhým doletem.
Výrobce Grumman Aerospace Corporation
Pohon dva dvouproudové motory General Electric F-110-GE-400 s příd. spalováním
Výkon 2x 27 000 lb 2x 120,7 kN
Délka 61 stop 9 palců 19,10 m
Výška 16 stop 4,88 m
Rozpětí (dle šípovitosti) minimální 64 stop 19,54 m
maximální 38 stop 11,65 m
Plocha křídla 565 stop čtv. 52,49 m čtv.
Hmotnost prázdná 41 780 lb 18 951 kg
běžná vzletová 64 093 lb 29 072 kg
max. vzletová 74 350 lb 33 724 kg
Dostup 53 000 stop 16 150 m
Max. rychlost 1242 mph 1998 km/h
Akční rádius 1240 mil 1996 km
Posádka dva (pilot a radarový důstojník)
Výzbroj Čtyři řízené střely AIM-54 Phoenix nebo AIM-7 Sparrow či AIM-9 Sidewinder, poslední typ F-14D může nést rovněž řízené střely AIM-120 AMRAAM. Jeden zabudovaný 20mm kanón MK-61A1 Vulcan s 675 náboji. Namísto protiletadlových řízených střel je možno podvěsit i výzbroj pro ničení námořních/ /pozemních cílů do celkové hmotnosti 6577 kg.
Cena jednoho stroje 38 miliónů dolarů
Začátek výroby 1971

 


Copyright © All Rights Reserved