| NAVIGACE |
|
|
|
|
připravil Jirka Wagner
ES-3 Shadow je proudový letoun, hornoplošník, určený ke sběru taktických průzkumných informací. Vzhledem připomíná letoun S-3 Viking, z něhož je také odvozen. Rozdíly jsou patrné ve vyšším počtu antén a anténních krytů. ES-3 Shadow, který je nástupcem EA-3 Skywarrioru, byl uveden do služby v roce 1993.
ES-3 je určen pro provoz na letadlových lodích jako subsonický letoun do každého počasí s dlouhým doletem a jeho hlavním úkolem je elektronický průzkum. Operuje hlavně v součinnosti s bitevní skupinou letadlové lodi, poskytuje jí upozornění typu Indications and Warning (I&W) a provádí spojení všech velitelství. Pro svou úlohu je vybaven velkým množstvím elektronických senzorů a komunikačních zařízení. Všech 16 letadel ES-3 je modifikací letounu S-3 Viking. Podvozek byl přemístěn a pumovnice byly přeměněny na pouzdra pro avioniku a elektronické senzory. Každá letadlová loď má na palubě standardně dva tyto letouny.
Stručná charakteristika |
||
| Základní funkce | elektronický průzkum | |
| Výrobce | Lockheed-California Company | |
| Pohon | dva motory General Electric TF-34-GE-400B | |
| Výkon | 2x 9275 lb | 2x 41,26 kN |
| Délka | 53 stop 4 palce | 16 m |
| Rozpětí | 68 stop 8 palců | 20,6 m |
| Výška | 22 stop 9 palců | 6,9 m |
| Max. vzletová hmotnost | 52 539 lb | 23 643 kg |
| Rychlost | 518 mph | 829 km/h |
| Dostup | 40 000 stop | 12 192 m |
| Dolet | 2645 mil | 4232 km |
| Výzbroj | žádná | |
| Posádka | čtyři | |
| Cena jednoho stroje | 27 miliónů USD (původní letoun) + 65 miliónů (konverze) = 92 milióny USD | |
| Datum výroby | září 1993 | |
Copyright © All Rights Reserved