NAVIGACE |
|
|
připravil Jirka Wagner
RAH-66 Comanche je průzkumný vrtulník, který může provádět i lehké útoky na pozemní cíle i vzdušné souboje. Může operovat za jakéhokoliv počasí bez ohledu na denní či noční dobu. Je prvním vrtulníkem stavěným jako neviditelný (stealth) vrtulník. Je dvoumotorový a dvoumístný, s pětilistým celokompozitovým rotorem, osmilistou vyrovnávací vrtulí ventilátorového typu a zatahovacím podvozkem záďového typu.
První prototyp Comanche vzlétl v lednu 1996 a šest strojů by mělo být zařazeno ke zkouškám u US Air Force v letech 2001 až 2004. Tehdy by měla být zahájena sériová výroba, do roku 2008 by mělo operačně létat osm strojů. V r. 2007 by měla být kompletní první operační jednotka složená z vrtulníků RAH-66 Comanche, která tak bude efektivním předvojem útočných vrtulníků AH-64 Apache.
Jádro elektronického vybavení tvoří dva vzájemně zastupitelné počítače a softwarové programy, které ovládají kupř. řízení, zbraňové systémy či provádějí diagnostiku. Celá elektronická část je z velké části shodná se zařízením letounu F-22 Raptor. Vrtulník je elektronikou chráněn před nepřítelem včasným hlášením (i rušením) cizích lokačních prostředků, avionika spolupracuje i s družicovým navigačním systémem GPS. Díky tomu, že vše je konstruováno za účelem kompatibility s americkou vojenskou technikou, Comanche může na tajných linkách sdílet informace i s jinými součástmi jako např. letadly AWACS, velitelstvím apod. Vrtulník je rovněž vybaven elektronickým systémem sledování a zjišťování cílů (EOTAS – Electro-Optical Target Acquisition System), stejně jako systémem nočního vidění ( NVPS – Night-Vision Pilotage Systém). Získávané informace se pilotovi zobrazují na dvě obrazovky. Kromě toho se informace systému nočního vidění a údaje o zbraňových systémech se promítají i na průhledný displej v helmě (HIDSS – Helmet Integrated Display Sighting Systém). Čtvrtina vrtulníků má mít navíc na hlavním rotoru nainstalovanou odlehčenou verzi radiolokátoru Longbow, který používají stroje AH-64 Apache.
Stručná charakteristika |
||
Základní funkce | Průzkumný a bojový vrtulník typu “stealth”. | |
Výrobce | Boeing Vertol Company/ Sikorsky Aircraft Division | |
Pohon | Dva turbohřídelové motory LHTEC T800-LHT-801 | |
Výkon | 2x 1432 HP | 2x 1068 kW |
Délka trupu | 40,3 stopy | 13,22 m |
Průměr rotoru | 39 stop | 11,9 m |
Šířka trupu | 6,7 stop | 2,04 m |
Max. vzlet. hmotnost | 12 829 lb | 5819 kg |
Max. rychlost | 201 mph | 324 km/h |
Max. dolet | 1450 mil | 2334 km |
Posádka | Dva (pilot, pilot-zbraňový operátor) | |
Výzbroj | 20mm tříhlavňový kanón Lockheed Martin Vulcan II se zásobníkem na 500 nábojů, rakety jsou zavěšeny na vnitřní straně dvířek zbraňových šachet – při vyklopení se rakety dostanou do palebné pozice. Do každé šachty se vejdou tři rakety AGM-114 Hellfire nebo šest raket AIM-92 Stinger. Možnost montáže přídavných pylonů, čímž se zesílí palebná schopnost (např. 2x čtyři Hellfire nebo 2x osm Stinger) nebo dolet (při zavěšení přídavných nádrží). Vrtulník může nést i střely TOW II, Starstreak, Hydra, Matra Mistral, Oerlikon Snora, Sura D 81mm nebo Euromissile Hot II. | |
Cena jednoho stroje | asi 7,5 miliónu dolarů | |
Datum vzletu | 4. ledna 1996 |
Copyright © All Rights Reserved