NAVIGACE |
|
|
Sikorsky
připravil Jirka Wagner
CH-53E Super Stallion je těžký transportní vrtulník, MH-53E Sea Dragon je jeho obdoba zaměřená na vyhledávání a zneškodňování min.
Oba vrtulníky vzešly z typu CH-53D Sea Stallion, díky zásadní modernizaci však dosahují mnohem lepších parametrů. Vzrostl mj. výkon pohonných jednotek i nosnost. Na základě zkušeností z války ve Vietnamu vyvstala potřeba nového těžkého vrtulníku s velkou přepravní kapacitou, a tak již v roce 1974 vzlétl první prototyp a roku 1981 byly US Marine Corps dodány první sériové stroje CH-53E Super Stallion. První MH-53E Sea Dragon vzlétl v témž roce. USMC obdrželo zhruba 115 vrtulníků CH-53E Super Stallion a US Navy 46 strojů MH-53E Sea Dragon.
Oba vrtulníky mají po třech turbohřídelových motorech, přičemž třetí je umístěn na levé horní části trupu za hlavním reduktorem a nosnou hlavou. Na bocích mají umístěny objemné gondoly, které obsahují palivové nádrže – u typu MH-53E jsou tyto gondoly mohutnější a navíc k nim lze připevnit ještě další vnější přídavné nádrže. Zásoba paliva umožňuje tomuto vrtulníku setrvat ve vzduchu až 20 hodin, nehledě na to, že je vybaven výsuvnou trubicí pro čerpání paliva za letu a spustitelnou hadicí pro doplňování paliva z lodi při letu ve visu.
Typ MH-53E má navíc posílené hydraulické a elektrické soustavy, speciální navigační vybavení a systémy k vyhledávání minových polí. Ke zneškodňování min používá připojené tažené plovoucí odminovací zařízení.
Kromě toho mohou oba typy plnit další úkoly: zvedání letadel z paluby nebo mořské hladiny, přeprava těžkých nákladů v nákladním prostoru nebo v podvěsu, doprava bojových jednotek nebo raněných (jsou schopny přepravit 55 vojáků nebo 24 nosítek s pacienty), pátrání a záchrana, včasné uvědomění a výstraha, humanitární pomoc.
Tyto vrtulníky nejsou standardně vybaveny výzbrojí. Pro svou ochranu však mohou nést palubní kulomety, úspěšně bylo vyzkoušeno i odpalování řízených střel AIM-9 Sidewinder a uvažuje se i o montáži odpalovacích kontejnerů s řízenými střelami Stinger.
Stručná charakteristika |
|||
Základní funkce | víceúčelový těžký vrtulník/odminovací vrtulník | ||
Výrobce | Sikorsky Aircraft Corp. | ||
Pohon | tři turbohřídelové motory General Electric T64-GE-416 | ||
Výkon | 3x 4380 HP | 3x 3266 kW | |
Délka s ot. rotorem | 99 stop | 30,19 m | |
Výška | 28,4 stop | 8,66 m | |
Průměr rotoru | 79 stop | 24,08 m | |
Rychlost | max. | 195 mph | 315 km/h |
cestovní | 173 mph | 278 km/h | |
Dostup | 18 500 ft | 5640 m | |
Poč. stoupavost | 41,66 ft/s | 12,7 m/s | |
Hmotnost prázdná | 33 226 lb | 15 071 kg | |
Max. vzlet. hmotnost | s vnitřním nákladem | 69 750 lb | 31 640 kg |
s vnějším nákladem | 73 500 lb | 33 340 kg | |
Dolet | 1290 mil | 2076 km | |
Výzbroj | žádná, případně palubní kulomety nebo rakety AIM-9 Sidewinder | ||
Posádka | 4 (dva piloti, dva letoví inženýři) |
Copyright © All Rights Reserved