NAVIGACE |
|
|
North American B-45 Tornado
B-45 byl jedním z prvních amerických operačních bombardérů využívajících proudového pohonu a byl prvním čtyřmotorovým proudovým letadlem v USA. B-45 Tornado byl střední bombardér vyhovující tehdejším standardům. Byl prvním čtyřmotorovým proudovým bombardérem schopným svrhnout atomovou bombu a prvním letadlem, které mohlo tankovat ve středních výškách.
Protože B-47 nesplňoval požadavky na strategický bombardér, hledala USAF specializovanější typ letounu. Tak byly v roce 1944 dotaženy do fáze prototypu návrhy firem Convair, Martin a North American. North American nabídl typ XB-45. Ten poprvé vzlétl v březnu 1947.
Zpočátku se pro jeho méně dokonalý aerodynamický návrh neuvažovalo o sériové
výrobě, ale nakonec byl v omezené míře přece jen vyráběn. Vznikla dokonce verze
B-45C s prodlouženým doletem, která měla přídavné nádrže na koncích křídel a
také verze fotoprůzkumná pod označením RB-45C.
Stručná charakteristika | ||
Základní funkce | lehký bombardér | |
Výrobce | North American Aviation | |
Pohon | čtyři proudové motory General Electric J47A se vstřikováním vody (prvních 22 letounů s motory Allison J35) | |
Rychlost | 575 mph | 925 km/h |
Dostup | 45 000 stop | 13 700 m |
Max. dolet | 1 910 mil | 3 056 km |
Nosnost | 20 000 lb | 9070 kg |
Max. hmotnost | 82 600 lb | 37 500 kg |
Posádka | čtyři (pilot, co-pilot, navigátor/bombometčík, ocasní střelec) | |
Výzbroj | dva kulomety ráže .50 | |
Celkem postaveno | 143 strojů |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved