zpět poválečné letouny USAF

Poválečné americké vojenské letouny

NAVIGACE

North American B-45 Tornado

B-45 byl jedním z prvních amerických operačních bombardérů využívajících proudového pohonu a byl prvním čtyřmotorovým proudovým letadlem v USA. B-45 Tornado byl střední bombardér vyhovující tehdejším standardům. Byl prvním čtyřmotorovým proudovým bombardérem schopným svrhnout atomovou bombu a prvním letadlem, které mohlo tankovat ve středních výškách.

Protože B-47 nesplňoval požadavky na strategický bombardér, hledala USAF specializovanější typ letounu. Tak byly v roce 1944 dotaženy do fáze prototypu návrhy firem Convair, Martin a North American. North American nabídl typ XB-45. Ten poprvé vzlétl v březnu 1947.

Zpočátku se pro jeho méně dokonalý aerodynamický návrh neuvažovalo o sériové výrobě, ale nakonec byl v omezené míře přece jen vyráběn. Vznikla dokonce verze B-45C s prodlouženým doletem, která měla přídavné nádrže na koncích křídel a také verze fotoprůzkumná pod označením RB-45C.

Stručná charakteristika
Základní funkce lehký bombardér
Výrobce North American Aviation
Pohon čtyři proudové motory General Electric J47A se vstřikováním vody (prvních 22 letounů s motory Allison J35)
Rychlost 575 mph 925 km/h
Dostup 45 000 stop 13 700 m
Max. dolet 1 910 mil 3 056 km
Nosnost 20 000 lb 9070 kg
Max. hmotnost 82 600 lb 37 500 kg
Posádka čtyři (pilot, co-pilot, navigátor/bombometčík, ocasní střelec)
Výzbroj dva kulomety ráže .50
Celkem postaveno 143 strojů


Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved