Poválečné americké vojenské letouny
Boeing B-47 Stratojet
Výzkum a vývoj B-47 začal v roce 1945 a prototyp poprvé vzlétla v prosinci 1947.
USAF chtělo podzvukový bombardér středního doletu operující ve vysokých výškách
(požadovalo minimální rychlost 805 km/hod, taktický dolete 1609 km a dostup 12 190 m).
Před nasazením protiletadlových raket SAM (Surface-to-Air-Missiles) byly za největší
hrozbu pro bombardéry považovány oprávněně stíhací letouny s vysokým dostupem (u
B-29 za války byl nejčastější příčinou
sestřelení útok zezadu). Protože Boeingův navrhovaný B-47 měl rychlost i obratnost
stíhačů z konce 40. let a jejich hrozba tak byla minimalizována, byl vybrán pro
sériovou výrobu a do služby začal být zařazován od roku 1952. Vzhledem k tomu, že
tehdy ještě neexistovaly ani mezikontinentální (ICBM), ani ponorkové (SLBM)
balistické střely, byl takový bombardér jediným možným nosičem jaderných zbraní,
takže do roku 1956 bylo vyrobeno 2039 letadel B-47.
B-47 byl prvním čistě proudovým strategickým bombardérem mezi jehož hlavní znaky
patřilo šest proudových motorů instalovaných po dvou na dvou podkřídelních
pylonech blízko trupu a po jednom na dvou podkřídelních pylonech na vnějších
stranách křídel. Rovněž bicyklové řešení zatahovatelného hlavního podvozku bylo
revoluční a podpůrná kolečka pod křídly udržovala boční stabilitu a zatahovala
se do pylonu nesoucího pár motorů. Při vzletu plně naloženého letadla byly také
používány pomocné rakety a při přistání padák uložený v ocasní části.
Přestože byl B-47 těžší než jakýkoliv bombardér 2. světové války, jeho dolet
byl 3500 nám. mil (6480 km). Díky základnám na území Spojeného království (UK),
ve Španělsku, Maroku, na Guamu a na Aljašce a díky tomu, že byl schopen tankovat
palivo za letu, byl jeho dolet považován za dostatečný (ve vzduchu dokázal vytrvat
až 36 hodin).
Protože jaderné zbraně v 50. létech byly velmi rozměrné, byla pumovnice B-47
přizpůsobena pro jednu, maximálně dvě jaderné bomby o vysoké ničivé síle.
Omezená nosnost letadla tedy byla kompenzována jejich počtem, přičemž cena za jeden
stroj nepřesahovala 2 milióny dolarů. Jinak mohl bombardér nést samozřejmě i
větší náklad konvenčních pum.
Sériová výroba pak umožnila snazší zavádění změn, u nejpočetnějších verzí
B a E to byly například výkonnější motory se vstřikováním vody, vystřelovací
sedačky, zvýšená nosnost a pumovnice uzpůsobená novým zbraňovým technologiím.
Došlo také na modernizaci avioniky včetně rušícího zařízení ECM (Electronic
CounterMeasures).
Nejdůležitější však byla revize určení letadla – v polovině 50. let došlo k
rozvoji sovětských protiletadlových raket SAM a z výškového bombardéru se stal
bombardér pro malé výšky. Schopnosti sovětských SAM názorně demonstrovalo
sestřelení výškového průzkumného letadla
U-2 pilotovaného Gary Powersem v květnu
1960.
Některé letouny B-47 byly upraveny na průzkumnou verzi RB-47, ale od roku 1960
započalo jejich vyřazování ze služby, které bylo ještě urychleno prudkým
nástupem střel ICBM a SLBM. Poslední B-47 byl vyřazen v roce 1965 a na jeho místo
nastoupily bombardéry
B-52.
V souhrnu lze konstatovat, že B-47 byl technologickým pokrokem mezi bombardéry svými
šípovitými křídly, proudovými motory, možností tankování za letu a operačními
schopnostmi srovnatelnými s tehdejšími stíhači. Přes to všechno byl limitován
vnitřními prostory, nosností a doletem a nedokázal se vyrovnat novým,
nebezpečnějším hrozbám, ani pokročilejším letadlům, která byla schopna tatáž
poslání plnit daleko efektivněji.
Stručná
charakteristika |
Výrobce |
Boeing Aircraft Company |
Základní funkce |
taktický výškový bombardér středního doletu |
Pohon |
šest proudových motorů General Electric J-47-GE-25; JATO
(Jet Assisted Take-Off) – pomocné raketové motory odhazované po startu |
Výkon |
6x 7200 lb |
6x 32 kN |
Délka |
107 stop |
32,6 m |
Výška |
28 stop |
8,5 m |
Rozpětí |
116 stop |
35,4 m |
Rychlost |
bojová |
557 mph |
896 km/h |
max. |
600 mph |
966 km/h |
Dostup |
40 500 stop |
12 300 m |
Dolet |
4000 mil |
6440 km |
Max. vzlet. hmotnost |
206 700 lb |
93 758 kg |
Stoupavost |
mořská hladina |
1850 ft/min |
564 m/min |
bojová (max. tah) |
4350 ft/min |
1326 m/min |
Nosnost |
20 000 lb |
9072 kg |
Šíp křídla |
35° |
Posádka |
tři (pilot, kopilot, bombometčík/navigátor) |
Výzbroj |
dva 20mm kanóny v demontovatelných ocasních věžích |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved